21 september 2012

Exit: Dynamik Pro. Enter: Scorpion fs 26

't Kostte uiteindelijk nauwelijks moeite om het Lepper-zadel Lounger L23 op m'n crank forward bikes, de RANS Dynamik Pro en Cruz, degelijk en goed te monteren. 'k Hoefde slechts een vulstuk, een "Cane Creek Seat Post Shim out 28.6 in 27.2" via de webwinkel van Wiggle aan te schaffen, bij een metaalbewerkingsbedrijfje in Roden een gleuf in de RANS zadelpen te laten frezen en bij m'n fietsenmaker een zadelpenbuisklem van de goede diameter, te weten 34,9 mm, te kopen.

Het blijkt ook met het Lepper-zadel zeer twijfelachtig of de Dynamik Pro voldoende comfortabel kan worden gemaakt. De kans van slagen lijkt groter bij de Cruz. Ongetwijfeld is dit te danken aan de geometrie van de Cruz, die "meer CF dan DF" is dan de Dynamik Pro.

'k Heb besloten om de Dynamik Pro af te schrijven, de comfortverbeteringsexperimenten te beperken tot de Cruz en de reeds bestelde HP Velotechnik Scorpion fs 26 te gebruiken als een vervanger voor de Dynamik Pro.

'k Wil nu wel definitief verlost zijn van zadelpijn…

Over de experimenten met de Cruz zal ik later meer posten.

De Dynamik Pro zal zoveel mogelijk van z'n mooie onderdelen (wielen, schijfremmen, voorvering) mogen afstaan aan de Santos mtb van m'n vrouw; het frame zal als versiering worden opgehangen in onze fietsenstalling :-)

Waarom een HP Velotechnik Scorpion fs 26 E-Trike?
De afweging is eigenlijk supereenvoudig, al helemaal met m'n ervaringen van de afgelopen jaren:
  • De nieuweling moet een ligfiets worden: de enige manier om m'n teruggekeerde zadelpijn definitief te verhelpen.
  • Als ik slechtere weggetjes wil gebruiken moet 't een 3-wieler worden (2-wieler is niet stabiel genoeg). Dit is ook beter als er geklommen moet worden.
  • Als ik flinke hellingen (tot 15% of daaromtrent) wil kunnen nemen moet de trike elektrische ondersteuning hebben om te compenseren voor 't moeilijke klimmen op de ligfiets en 't relatief hoge gewicht van de trike.
  • De trike kan snel en zonder gereedschap worden opgevouwen en in de auto geladen.
  • De E-trike biedt de mogelijkheid om de inspanning van het fietsen binnen de perken te houden, zodat ik niet 1 of 2 hersteldagen moet nemen na een simpele dagtoer op de fiets. Door m'n hartoperatie van ½ jaar geleden (reparatie van de mitralisklep) en door de hormoonkuur die ik al bijna 10 jaar onderga -beide factoren veroorzaken een aanzienlijke daling van m'n lichamelijk prestatieniveau- is dit een heel belangrijke factor.
Het aardige is dat Jan Vrielink een interessante beschouwing wijdt aan het klimmen met de velomobiel, die voor mij heel herkenbaar is.

Geen opmerkingen: