16 december 2009

Winterkou

In ons kleine HPV-wereldje is het nu een drukke bedoening want bijna iedereen heeft probleempjes die door de winterkou worden veroorzaakt.

Bas Dekker schrijft in z'n onnavolgbare stijl hoeveel moeite het hem heeft gekost om erachter te komen welke fietskleding het meest geschikt is in de winter. Daarin herken ik m'n eigen getob helemaal!

Het Eduard Botter windscherm voor velomobielrijders is heel snel geadopteerd door het VM-wereldje. Iedereen is laaiend enthousiast over het comfort achter zo'n schermpje. Al moet daarbij niet worden vergeten dat de belgische WAW al veel eerder met 'n goed doordacht en inmiddels verder ontwikkeld vizier werd uitgerust.

Er rijdt nu een Quest met borsten rond om de koude luchtstroom via de voetengaten in te perken. En er wordt druk gediscussieerd over voetverwarming en vastgevroren Rohloffnaven.

Kortom, het is weer winterweer.

Nu over mijzelf: ik heb geheel vrijwillig en bij vol bewustzijn het comfort van het velomobielrijden opgegeven door m'n WAW015 te verkopen, en ben nu dus blootgesteld aan de barre winterse elementen op m'n THIJS roei3wieler.

'k Wil natuurlijk niet om de haverklap noodgedwongen binnen zitten vanwege het winterweer en ben afgelopen dagen flink aan het experimenteren geslagen met fietskleding en andere accessoires die ik al heb om te zien tot hoever ik gaan kan op m'n roei3wieler wanneer de buitenthermometer een duikvlucht maakt.

't Valt nog niet tegen, al heb ik het nog niet kouder gehad dan -1 à -2 ºC. Maar dat is al heel wat voor een rasechte koukleum als ik bij 'n kruissnelheid van 23-26 km/uur. 'k Ga m'n bevindingen niet breeduit etaleren, maar kan e.e.a. wel samenvatten:
romp en ledematen: geen problemen tot nog toe en ik heb nog niet alles uit de kast hoeven halen om het warm te houden. Dat is inclusief de handen en voeten, mede dank zij de uitstekend werkende Therm-ic voetenwarmers;
hoofd: da's nog niet zoals ik het wil hebben. Tot ca. 0 ºC kan ik het warm houden met een fleece hoofdband, dunne gebreide bivakmuts en m'n Adidas Evil Eye fietsbril. Als het kouder wordt, krijg ik problemen met m'n voorhoofd, en moet ik m'n fleece balaclava erbij opdoen. Het nadeel daarvan is dat het zicht naar achteren beperkter is. 'k Moet maar 'ns op zoek gaan naar een warmere bivakmuts.

En ja, een soort Eduard Botterscherm voor het gezicht, dat lijkt me wel wat. Een soort vizier dus, zonder helm maar met 'n soort hoofdband. Zou zoiets bestaan? 'k Heb nog niks gevonden op internet…

[Aanvulling dd 19 dec: Over de aanvullende gezichtbescherming heb ik wat e-mailtjes gewisseld met Wim Schermer, die een paar van m'n twijfels uit de weg kon ruimen. Hierdoor kon ik met 'n redelijk gerust gevoel een tamelijk dure skibril OTG (voor brildragers dus) kopen van het merk Alpina, de Colambo Air. 'k Ben benieuwd hoe die zal bevallen. In ieder geval is de kans op een werkelijk effectieve bescherming van de gevoelige delen van m'n gezicht -rondom ogen en neus- mij de stevige uitgaaf van EUR 143 wel waard. Zonder het nemen van een gecalculeerd risico komt een mens tenslotte nooit tot iets...]

[Nog 'n aanvulling dd 19 dec: 'k Ben een paar dagen geleden door Peter Segaar, de drijvende kracht achter Polder PV, in het zonnetje gezet. Dergelijke zaken mogen wel vaker luid en duidelijk worden gemeld.]

2 opmerkingen:

Mick zei

Jammer dat u niet wat dichterbij woont want ik zou het beschreven ruitje kunnen maken van acrylglas en de hoofdband/scharnier-constructie van een (door u te kopen) simpel lasmaskertje!
Zou ik nog gratis doen tegen de restanten van 't lasmasker ook.
Maar eer we alles heelhuids verzonden hebben is de winter al over vrees ik!

Wim Schermer zei

Hi Wijnandt,
Zoiets bestaat wel degelijk. Het is het vizier voor een bosmaaier. Ik stuur je via mail wel een plaatje toe.
Wel lijkt me een helm met vizier, Marcel Prins gebruikt een Franse helm, comfortabeler.
Groeten,
Wim