15 februari 2014

Eerst niks, daarna weer wel wat :-}

De titel slaat op m'n klachten aan de onderkant van m'n sternum (borstbeen). Het bezoek aan de chirurg liep uit op niks: niks te zien op de röntgenfoto's wat de klachten zou kunnen veroorzaken. Broedend op de consequenties van deze uitslag toog ik woensdagmiddag huiswaarts, mij realiserend dat ik voorlopig met een of ander, min of meer behoedzaam, trainingsregime zou moeten proberen over die klachten heen te groeien :-(

Weer thuis voelde ik heel duidelijk een trekkend gevoel bij het klachtencentrum, en kreeg opeens een ingeving die ik direct uitvoerde. 'k Ging op bed liggen, op m'n rug met de voeten naar het hoofdeinde, met een zo groot mogelijk deel van m'n bovenlijf voorbij het voeteneind van het bed. Vervolgens boog ik voorzichtig en zover mogelijk door, met het hoofd richting vloer. Eerst voelde ik ergens in de buikstreek even iets trekken, daarna niet meer. Deze rekoefening deed ik driemaal, elke keer ongeveer 1 minuut.

Wie schetst m'n verbazing toen in de loop van de middag bleek dat allerlei grotere en kleinere pijnscheutjes rondom het borstbeen en andere onprettige verschijnselen weg waren. Niet 'n beetje weg, maar echt compleet verdwenen!

En nu ik dit opschrijf, zaterdag omstreeks het middaguur, kan ik constateren dat al die pijnscheutjes en andere verschijnselen nog steeds zijn weggebleven. 'k Heb gisteren en deze ochtend deze rekoefening herhaald, in combinatie met sit-ups (3 setjes van 16). En gistermiddag, toen het weer even wat beter was, heb ik 'n klein ommetje geroetst.

Nu maar doorgaan met deze en andere rek- en strekoefeningen en roetsen, en oppassen dat het lijntje niet weer breekt, zoals eind oktober-begin november 2012.

Het ziet er allemaal weer hoopvol uit…

3 opmerkingen:

Mick zei

Hoi Wijnandt,
Zo probeer ik ook van de pijn in m'n achillespees af te komen. Met rekoefeningen. Waar ik dit weekend een kuitspieroefening aan toe voeg. De zgn. 'calf raise'.
Mvg Mick

Teun Geeroms zei

Ik doe ook al een tijdje aan "ontspannende" rekoefeningen voor het slapen gaan, en dat helpt inderdaad meer dan men zou denken. Blij dat het bij jou ook een goed effect heeft, en wat goed dat je er zelf opgekomen bent!

Wijnandt zei

Dat vind ik nou het mooie van roeifietsen! Daar staat het lichamelijke aspect dermate centraal dat je voor verbeteringen e.d. vooral kijkt naar je spiergebruik en hoe je lichaam als geheel functioneert.
Dat alles heeft onder meer ertoe geleid dat ik praktisch elke dag een serie rek- en strekoefeningen doe waarbij de meeste gewrichten en spieren daaromheen aan bod komen. Dit natuurlijk voorzover ik als ongeschoolde leek kan beoordelen op m'n gevoel en m'n heel beperkte kennis van de anatomie. Maar tot nog toe werkt het allemaal en slaag ik erin om tamelijk lenig te blijven en de beheersing over m'n lichaam op peil te houden. Die oefeningen zijn in de loop der jaren langzaam gewijzigd in soort en intensiteit, zodat ik het gevoel heb dat ik optimaal bezig ben.