16 november 2013

Verkoop e-bikes en Fietsen in de flow

Verkoop e-bikes
Het zijn interessante tijden…
Neem bijv. het nieuwsitem Studie: E-Bike-Käufer werden jünger over het veranderende koperspubliek van e-bikes.
'k Citeer het belangrijkste gedeelte:
"Laut Marktforschungsunternehmen Schlegel und Partner lässt sich der typische Einsatzzweck aus dem Alter der Käufer ableiten. Demnach gebrauchen Menschen ab 50 Jahren das Pedelec eher für Touren, zum Einkaufen und für andere Freizeit-Aktivitäten. Zwischen 18- und 50-jährige benutzen das Pedelec als Transportmittel im Alltag und vor allem als Verkehrsmittel zum Pendeln zwischen dem Zuhause und der Arbeitsplatz.

In den letzten Jahren lässt sich ein starker Trend erkennen. 2010 waren die Käufer ab 50 Jahren noch mit etwas mehr als 50 Prozent die stärkste Gruppe. 2012 sind 60 Prozent der Käufer 18 bis 50 Jahre.

Der Grund für den Wandel könnte an dem nachlassenden Wunsch Auto fahren zu wollen liegen. Denn nach einer aktuellen Untersuchung des Instituts für Verkehrswesen (KIT) sinkt der Anteil der 18 bis 35 jährigen mit Zugang zu einem Auto von 83 Prozent im Jahr 2002 auf 74 Prozent zehn Jahre später. Darüber hinaus stieg der Anteil derjenigen 18 bis 35 jährigen, die das Fahrrad als Transportmittel benutzen im gleichen Zeitrahmen von 10 auf 15 Prozent.

Steigende Kraftstoffpreise, erhöhtes Verkehrsaufkommen in Ballungsräumen, unzureichende oder zu teure öffentliche Verkehrsmittel oder steigendes Umweltbewusstsein seien einige der Gründe, warum immer mehr Menschen auf ein E-Bike umsteigen.

Die Forscher kommen zu dem Ergebnis, dass die Veränderung des Nutzungsverhaltens der Käufer von E-Bikes ein neues Mobilitätskonzept erfordere. Bisher sei das E-Bike nur als Lifestyle-Ansatz wahrgenommen worden. Jetzt ginge es darum, das Elektrorad als vollwertiges Verkehrsmittel anzuerkennen."
Toch leuk, die bevestiging van wat ik altijd al hoopte en de laatste tijd zelfs vermoedde. Zelfs in hèt autoland de Verenigde Staten worden e-bikes gekocht om de auto minder te hoeven gebruiken. Toch speelt ook daar het gezondheidsaspect -fietsen is goed voor u!- een rol. Net als in Europa gaan in de USA fietsers die overstappen op e-bikes vaker fietsen.

Bij dit alles moeten we de achterliggende realiteit niet uit het oog verliezen. Een belangrijk gegeven is dat in de traditionele rijke industriestaten -zeg maar de OESO- een groot deel van de bevolking qua welvaart en koopkracht achterblijft of zelfs achteruitgaat. Wanneer men de aanschaf van de tweede of zelfs de eerste auto kan vermijden door over te stappen op een e-bike, verdwijnt per saldo een grote uitgavenpost uit het huishoudbudget!

Fietsen in de flow met Scorpion e-trike
Er vielen een paar puzzelstukjes op hun plaats door een opmerking van Jan Goddemaer:
"Qua rijsensatie - zeker in snel genomen bochten - kan een velomobiel niet op tegen een trike".
Dat kartgevoel in bochten en het laag-bij-de-grond lekker doorsjezen op de rechtere stukken, zonder angst voor rommel op en oneffenheden in de weg, zijn de redenen dat ik m'n e-Scorpion steeds leuker ga vinden!

Het klopt ook weer met m'n andere voorkeuren van vroeger.
Mountainbiken heb ik altijd vreselijk leuk gevonden (en vind ik nog altijd leuk. Maar ja, die zadelpijn …) vanwege het raggen over slechte weggetjes en smalle bospaadjes.
Zeilen met 'n open boot vond ik het echte werk: buitenboord hangen en af en toe een plens water over je heen krijgen. En 't spul in plané krijgen bij ruime koersen :-))

'k Ben weer een ervaring rijker: met dit vochtige en koude weer, waarin het fietsen een stuk minder soepel gaat -bijna iedere winterdoorfietser kent die wintertraagheid maar al te goed!- is het heel plezierig om de elektrische ondersteuning een trapje hoger te zetten, te weten 75%. Het aandeel van het door mij geleverde vermogen in het totale aandrijfvermogen is dan 57 procent. Dit werkt vooral heel goed als ik de snelheid op 25 km/uur houd. Dat betekent bij dit koude weer toch stevig doortrappen en ik voel m'n spieren als ik thuis kom en soms ook de volgende dag :-) . En zo hoort het ook…

Met tussenpozen las ik een stukje intervaltraining in door de snelheid te verhogen naar 27-30 km/uur. De BionX houdt het dan voor gezien en ik kan een stuk(je) flink doortrappen op uitsluitend eigen kracht.

Het leuke is dat m'n lol in hard doorfietsen weer helemaal terug is :-)

Het is heel aangenaam om ook bij kou comfortabel te fietsen, zonder koude voeten, tranende ogen en loopneus.
Icebreaker thermokleding van merinowol bevalt mij heel goed. Bij deze vochtige kou draag ik onder m'n roetsoverall en fietsjack een 260-setje thermokleding, en als het ook nog flink waait, daaronder een windstoppend ondershirt van Odlo. M'n bivakmuts en skibril hebben hun nut allang bewezen op de roeifiets en blijken ook op de e-Scorpion heel comfortabel te zijn. En m'n voeten blijven warm in de pas gekochte Specialized Defroster Trail mtb-schoenen.

De ervaringen van Wim Huisman waren voor mij reden om bij Stappenbelt in Apeldoorn te kijken naar nieuwe fietsschoenen. Net als Wim heb ik gevoelige voeten, en ben dus gebaat bij een verkoper die met kennis van zaken de tijd neemt om mij van nieuw schoeisel te voorzien. Enfin, met een paar Specialized Defroster Trail winterschoenen ging ik de winkel uit, en een paar zwarte S-Works mtb-schoenen zijn besteld. 'k Heb de witte gepast, maar 'k heb liever zwart…

4 opmerkingen:

Wim zei

Leuk om te lezen dat je ook geslaagd bent bij Stappenbelt.

In de XS heb ik nu nog steeds de gewone S-Works aan. Op de roeifiets draag ik nu mijn Northwave Artic. Die zijn ook erg lekker warm.

Willem zei

Helemaal goed Wijnandt,goed om te lezen dat je plezier in het afzien weer terug is zonder allerlei lichamelijk ongemak. De Scorpion lijkt mij ook een fijne fiets. Er ging gisteren hier op de dijk Hoorn<> Enkhuizen een Scorpion met een soort van surf-zeltje erop machtig om te zien! Ook ik ga steeds meer de prettige ervaring waarderen van mijn vollblut, hetzij noodgedwongen na mijn ongeval met de Quest. Ze gaan mijn "kreukelaar" voorlopig technisch in orde maken zodat ik kan blijven rijden met de Q 176 totdat de nieuwe gereed is even op de tanden bijten dus.

Quezzzt zei

Jongeren rijden in toenemende mate geen auto meer omdat ze andere zaken - zoals dure Iphones en de hoge kosten van mobiele abonnementen - veel balangrijker vinden dan een (duur) rijbewijs halen !

Ook is een auto in de drukke steden waar veel jongeren wonen niet zo handig en ontzettend duur - vooral het parkeren ervan in steden en als je pech hebt in de straat voor je huis ook nog een parkeervergunning.

Aangezien je als jongere ook nog niet echt een salaris hebt waar je ruim aan overhoud - en meestal ook nog in de (studeer)schulden zit - kun je het houden van een auto gewoon niet betalen....of WIL je dat niet betalen omdat je dan geen andere leukere dingen meer kunt doen.

Ik deel je enthousiasme niet, uit milieu oogpunt vind er nu zichtbaar en merkbaar een catastrofe plaats : men koopt nu MASSAAL benzine SCOOTERS !!

Dacht je nu echt dat men ging fietsen ? Dat duurt veel te lang in een drukbezet dagschema....zelfs een velomobielrijdende Blogger heeft die van de hand gedaan en gaat scooter/brommer rijden. Je kunt zeggen wat je wil, voor iemand die te maken heeft met tijdschema's is snelheid van grot belang.....een fiets geeft dat niet. ( ook een velomobiel niet in een verkeerde omgeving )

Scooters hebben vaak extreem vervuilende 2 takt motortjes ( hoewel 4 takt ook voorkomt in de duurdere modellen ) die meer en schadelijker stoffen uitstoten dan een veel grotere auto motor met kathalysator of roetfilter en computergestuurde inspuiting voor een optimaal brandstofmengsel - iets wat scooters ontberen....

Ik kan geen stap buiten het hoofdkantoor in het centrum van de stad zetten zonder te struikelen over rijen van honderden scooters die er pakweg 4 jaar geleden nog niet stonden....in de parkeergarage van mijn werkgever is het al niet anders....veel mensen hebben om economische gronden de 2e auto verruild voor een (trendy) benzine scooter. Er staan meer scooters dan auto's nu.

Een scooter is sneller in de stad dan een auto en heeft geen last van files. Het brandstofverbruik is heel erg laag tov een auto en er is geen wegenbelasting. Jammer genoeg verbranden die motortjes het mengsel heel erg onvolledig waardoor extra schadelijke stoffen ontstaan. Maar dat interesseert NIEMAND !

Iedereen denkt uiteindelijk met de portomonaie. Behalve de enkeling die zo ruim verdiend dat ie dat niet hoeft. Maar...dat is duidelijk niet de verschil makende meerderheid.











Wijnandt zei

@Wim: 'k Ben je zeer erkentelijk dat je je goede ervaringen met Stappenbelt in Apeldoorn hebt gepost. Het vervolg spreekt voor zich!
Ikzelf heb soms ook dergelijke ervaringen gepost, en sommige, waarvan ik ervan overtuigd was dat ze niet belangrijk waren, hebben geleid tot reacties waaruit bleek dat ze toch nuttig waren voor anderen! M'n eigen oordeel over de eigen schrijfsels lijkt tamelijk onbetrouwbaar…

@Willem: Dank voor je enthousiaste aanmoediging! 'k Wil niet pretenderen dat ik nu alle lichamelijke ongemakken kwijt ben. Roeifietsen doe ik voorlopig niet (momenteel in mijn woonomgeving tè veel kans op onderuitgaan door veel nattigheid, bladeren, houtsplinters en -zaagsel van omgewaaide en vervolgens opgeruimde bomen, benevens modder op de wegen) maar ik weet dat ik daarbij nog tamelijk behoedzaam moet zijn en zeker niet voluit kan gaan. Het is niet anders…
Was die trike met zeiltje niet een Whike? Da's een delta trike (2 wielen achter). De Scorpion, een modelnaam van de trike van HP Velotechnik, is een tadpole trike (2 wielen voor).
e-Ondersteuning is mooi, maar ik wil er beslist niet lui door worden! Daarom vond ik die recente ervaring de moeite waard om op te schrijven. Ik heb nu ontdekt dat een beetje extra ondersteuning meer motivatie geeft voor het fietsen in het winterseizoen door die extra snelheid, zonder dat m'n inspanningsniveau te laag is.

@Quezzzt: Ik deel je hartgrondige afkeer van benzinescooters, maar voorzover ik m'n eigen verhaal heb begrepen, schrijf ik nergens over benzinescooters, laat staan dat ik er enthousiast over doe.

Algemeen: 'k Heb weer zin in fietsen gekregen, begrijpelijk nu ruim 1½ jaar verstreken is na m'n hartoperatie. Dit jaar heb ik tot op heden 3777 km gefietst, waarvan 1516 km op m'n roeifietsen en 2261 km op m'n trike. 'k Wil proberen voor het einde van dit jaar boven de 4000 km te komen.