05 november 2013

'n Fietsende Oudere mijmert

Welke definitie ik ook neem, ik ben een Oudere. Preciezer: een Oude Man. 75 jaar, dus Bejaard.

Ik fiets, dus ben ik een Fietsende Oudere.

Fietspadontwerpers willen meer aandacht voor De Fietsende Oudere.De website Vergevingsgezinde Fietspad staat bol van de redenen waarom dat moet: ... intussen komen er wel meer ouderen, die meer en sneller fietsen ... Gedrag, capaciteiten en behoeften van oudere fietsers moeten in het ontwerp van fietspaden worden meegenomen ... Genoemd worden onder meer invalidenvoertuigen en scootmobielen.... Oudere fietsers lopen meer risico: zij overzien het gevaar minder en mogelijk reageren ze daardoor te laat.

Enzovoorts.

'k Heb een nieuw woord geleerd dat ik voordien nog niet kende: vetergang. De gemiddelde vetergang is 20 cm. Een Fietsende Oudere heeft een grotere vetergang bij tegenwind, zijwind, gladheid, rijden in een bocht, slecht onderhouden fietspaden, enzovoorts.

Als Bejaarde Oude Man zou ik van dit alles erg bang kunnen worden, zo bang dat ik niet meer wil fietsen.

Maar:

gelukkig heb ik m'n roeifietsen, waarop ik mij volkomen thuis en zeker voel :-)

gelukkig heb ik m'n trike, 'n rots op 3 wielen, waarmee ik haaks de bocht om kan :-)

Doorfietsen dus, vooral doorgaan met fietsen!

'n Min of meer toepasselijk citaat:

Growing old will not transport you back to your grandparents' era, much less to their lifestyles.
-- John Michael Greer

2 opmerkingen:

Mick zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Mick zei

Merkwaardig woord "vetergang".
Ik moet dan gelijk denken aan het vermogen om met de benen gestrekt voorover gebogen bij de schoenen te kunnen...
Mvg Mick