Magic Bullet ontvouwt zijn theorie over waarom we in Nederland zoveel fietsen. Hij bestrijdt de benadering van David Hembrow die de kwaliteit van de fietsinfrastructuur als belangrijkste factor beschouwt.
Het tweede deel van MagicB's verhaal is een interessant verhaal dat tegelijkertijd de voordelen samenvat van wat in de ruimtelijke ordening bekend staat als "gebundelde deconcentratie". De mogelijkheden voor duurzame mobiliteit in dit R.O.-model zijn groot. In feite is dit het terugdraaien van een eerder te ver doorgevoerde functiescheiding van wonen-werken-winkelen-recreëren.
Op internet is veel te vinden over "gebundelde deconcentratie" in samenhang met mobiliteit en fietsen door op "gebundelde deconcentratie" + mobiliteit + fietsen te googlen.
Nog steeds is "gebundelde deconcentratie" een heel interessant R.O.-model. Het is jammer dat de -ook in het buitenland!- beroemde Nederlandse ruimtelijke ordening in de huidige neoliberale tijdgeest in het verdomhoekje is gezet, met ondermeer als resultaat dat Nederland grootschalig is verpest door treurige zichtlokaties op de meest onmogelijke plaatsen.
Het is interessant hoe de e-bike dit alles zal beïnvloeden. E-bikes worden momenteel steeds meer verkocht in Europa, zelfs in de Alpenlanden Zwitserland en Oostenrijk (45.000 stuks verkocht in 2012). In Zwitserland rijden ca. 200.000 e-bikes rond. (Bron: http://tinyurl.com/d4wxkqg) Een interessant verhaal over hoe zelfs in de VS de e-bike wordt gepropageerd en terrein wint is te vinden onder http://tinyurl.com/c834vun.
Toch zal het fietsen met of zonder e-ondersteuning de meeste kansen hebben bij "gebundelde deconcentratie". Steun voor deze opvatting is op te maken uit http://tinyurl.com/dydost3.
7 opmerkingen:
dank! nieuw woord geleerd, gebundelde deconcentratie.
zal niet de prijs van het mooiste nederlandse woord krijgen...;-)
overigens vind ik een goede infrastruktuur wel belangrijk, maar hij is in mijn visie niet alles bepalend en vloeit in mijn ogen voort uit het geheel van andere factoren. Hembrow ziet het andersom.
Leuk dat je er over begint want ik had net in Purmerland een ontmoeting met een vader die zijn kinderen in een "elektrisch ondersteunde" bakfiets vervoerde. Ik zeg "mooi...alleen jammer dat er in dit land bijna geen groene stroom te krijgen is", hij knikte...
E-bikes zijn het nieuwe Hollandse escapisme.
Mvg Mick
beste mick,
dat vind ik toch te somber. als een e-bike iemand uit zijn auto haalt, of achter de geraniums vandaan haalt, dan vind ik dat wel een escape, maar geen escapisme.
Mick schrijft:
"E-bikes zijn het nieuwe Hollandse escapisme".
Leg 'ns uit... 'k Ben benieuwd naar je argumenten!
OK heren heel simpel.
E-bike rijders/sters zullen in veel gevallen niet op echt duurzaam gegenereerde stroom rijden terwijl ze de schijn daarvan wel ophouden. Omdat hun voertuig ter plekke geen walm uitslaat of herrie maakt.
Die walm wordt in de kolencentrale echter nog in een veel grotere mate uitgestoten vanwege de verliezen in het distributienet en bij de opslag in de accu.
Die accu is dan ook nog eens binnen enkele jaren aan vervanging toe waardoor het chemisch afval weggewerkt moet worden... Schijnschoon dus.
Zo iets als het slachten van dieren verfoeien en niet willen zien maar wél het vlees eten als het netjes in het koelvak ligt...
Mvg Mick
Bereken maar van deur tot deur en alles wat je onderweg kan/wil doen wat het tijdsverschil is. Neem ook de tijd mee die je door te fietsen niet in de sportschool hoef te zijn.
Bereken dan het verschil in kosten. Als je dit bedrag hebt, is dit bedrag het tijdverschil waard?
Geld geef je maar 1 keer uit; tijd kun je maar 1 keer gebruiken.
En een persoonlijke noot: ik denk dat de tijd die ik heb op de momenten dat ik niet fiets, meer waard is omdat ik die tijd doorbreng in betere conditie en een beter gevoel.
Een reactie posten