24 april 2013

Lelijke kink in de kabel, 'n plan B, en foute spiercoördinatie

Elk voorjaar verdeel ik m'n tijd tussen tuinieren en fietsen. De tuin moet weer op orde worden gebracht zodat alles weer kan groeien en bloeien. Zoals gebruikelijk moet het lijf worden verlost van wintervet [enkele kilo's :-( ] en de conditie flink worden opgekrikt. Daarvoor is de inmiddels gerevideerde roeifiets een perfect middel!

Kink in de kabel
Tussen die bedrijvigheden door keek ik even op de kalender en bedacht dat het wel erg stil blijft rondom de levering van m'n alweer begin november 2012 bestelde HPVelotechnik Scorpion fs 26 pedelec (25 km/h) trike met de 48V BionX PL250HTSL naafmotor. Ik wilde daarvan het fijne weten en had zo m'n redenen om te beginnen bij BionX International. Gedurende de plezierige e-mailcontacten werd HPVelotechnik in Duitsland daar ook bij betrokken, en vandaag, 2-3 dagen later, krijg ik van HPVelotechnik het bericht dat m'n bestelling daar onvindbaar is!
De reden van de uitblijvende levering is nu wel duidelijk. Onduidelijk is nog hoe dit heeft kunnen gebeuren en ook wat er verder zal gebeuren…
Wordt dus vervolgd…

Plan B
Min of meer instinctief had ik inmiddels de noodzaak voor 'n plan B vastgesteld. 'k Wil beslist 'n pedelec meenemen op vakantie naar Bayern. De reden is heel simpel: ook nu, inmiddels ruim een jaar na de reconstructie van m'n lekke mitralisklep, kan bij teveel inspanning een periode van boezemfibrillatie optreden. Zo'n onprettige periode komt maar zelden voor -ongeveer eens per 3 maanden- maar kan wel 24-36 uur duren en om daarvan bij te komen heb ik daarna nog een, twee dagen van betrekkelijke rust nodig.
M'n RANS Cruz lijkt heel goed te kunnen worden omgebouwd tot pedelec met het mooie lichte Sunstar motortje S03+. Daarover heb ik contact gehad met Harry Lieben (a.k.a. Twilwel, Ligfietsgarage Groningen) en over 2 weken ga ik met de Cruz daarheen :-)
Ben benieuwd of dat allemaal zal lukken…

Foute spiercoördinatie
Het mooie van de nieuwe lichting roeifietsen van Derk Thijs is dat ze zo perfect zijn dat geknutsel daaraan niet nodig is. [Alleen na een winterperiode kan onderhoud nodig zijn ;-) ] De roetser kan zich vooral wijden aan de lichamelijke aspecten van het roeien, zoals schaven aan haar/zijn techniek en het verbeteren van de conditie.
Gisteren had ik weer zo'n mooie fysieke Aha-Erlebnis :-)
Tegen het einde van het trainingsrondje daagde het mij opeens dat ik iets heel erg fout deed: bij de haalslag spande ik m'n buikspieren aan, en niet zo weinig ook. Geen wonder dat m'n klachten in de maagstreek bleven voortduren!
Vandaag rijd ik een wat groter trainingsrondje, gedeeltelijk in het open veld tegen een matige ZW wind in. Vanaf de eerste tot de laatste haal let ik terdege op de aanspanning van de buikspieren, vooral op het vermijden van elke aanspanning daarvan tijdens de haalslag. En ja hoor, het roeifietsen is nu veel comfortabeler dan het de laatste maanden in herfst en winter is geweest.

Vraag me niet hoe en wanneer die foute spiercoördinatie is ingeslopen. Ik weet het echt niet, maar vermoed wel dat het te maken heeft met het in ongerede raken van m'n borstkast door de openhartoperatie waarbij het sternum is doorgezaagd.
Enfin, er is weer zicht op voortgaande verbetering

Geen opmerkingen: