12 april 2013

Verroest…! $@&*$#<#?

Inmiddels heb ik bericht gekregen van Derk Thijs dat hij m'n 209 onderhanden heeft genomen zodat-ie weer terug kan naar mij.

Volgens Derk was er heel wat pekelschade aan m'n 209. Hij heeft daarom nogal wat moeten vervangen: voor en achter nieuwe wiellagers, nieuw sperlager, nieuwe remschijf voor en een nieuwe stuurdemper.

Verder heeft Derk de voetenslee wat strakker afgesteld. Hij schrijft daarover: "Die krijgt ook wat zwaarder op zijn falie met jouw pedaalasverlengers :-)"

Zo zie je maar weer: er gaat niets boven het oog en de hand van de meester  :-)

Na dit alles vraag ik mij af of ik m'n roeifiets wel goed heb onderhouden. Na elke winterrit waarbij er pekel op de weg kon liggen heb ik 'm met de tuingieter met lauw water + autoshampoo afgespoeld, daarbij natuurlijk ook de wielnaven.
Dat afspoelen na een "pekelrit" doe ik ook met m'n roei3wieler en die rijdt nog als 'n tierelier…

Aan de andere kant vraag ik mij af of er lagers zijn die beter bestand zijn tegen pekelaanvallen? Ook als ze duurder zijn kan dat toch voordelig zijn omdat je daarmee langer ongestoord zou kunnen doorfietsen.

Of is dat een verkeerde, dus onbruikbare, gedachte, die voortkomt uit mijn onwetendheid?

7 opmerkingen:

Quezzzt zei

De theoretische oplossing is zo simpel, die had jij ook bedacht : zorgen dat pekelwater niet bij de lagers kan komen...( en ten gevolge daarvan ook niet erin )

De praktische oplossing ? Dikke kwak smeervet ? Een rubber afschermhoesje ? Een spatschermpje ? Whatever works zou ik zeggen....

1 van de betere op welk niveau van commentaar je niet zit te wachten : niet fietsen in de winter....









Wim Schermer zei

Wijnandt,
Na drie jaar toch wel al wat kosten. Lagers van open fietsen moeten m.i. voorzien zijn van 100% vetvulling. Hebben ze dan ook nog een kunststof slepende afdichting, dan kunnen ze niet meer roesten. De prijs is enkele watts vermogenverlies. Het is maar wat je wilt.
Dat van de zwaardere belasting door je pedaalverlenger lijkt me een grap. Zo'n woesteling ben jij toch niet?
Een stuurdemper mag m.i. na drie jaar nog niet aan vervanging toe zijn. Zal toch onder coulance vervangen worden mag ik hopen.
Groeten,
Wim

M-MZ zei

Het strakker afstellen van de voetenslee is erg makkelijk en voorkomt dat lagers scheef belast worden als je met 1 been vanuit stilstand wegrijdt. Als de afstelling van een paar lagers namelijk wat losser is kan het loopvlak van de nog strak afgestelde lagers schuin komen te staan ten opzichte van de as. Dat is niet bevorderlijk voor de levensduur. Met pedaal as verlengers is die assymetrische belasting nog wat hoger. Om diezelfde reden plaatst Derk zelfs extra lagers in de voetenslede bij het gebruik met 1 been.

Een stuurdemper kost minder dan een binnenband. Meestal vervang ik er eentje per jaar. Dan zijn ze vaak een stukje ingescheurd. Ik rijdt ongeveer 11.000 km per jaar met m'n roets. Dat is normale slijtage.

Met wiellagers heb ik wisselende ervaringen. Sommige blijven 16000 km goed. Een andere keer moest ik ze na ongeveer 3000 km al weer laten vervangen. Hoe dat kan, ik heb geen flauw idee. Derk gebruikt geloof ik normale RS afgedichte lagers. Mijn conclusie was na het lezen van de specs dat ze op een fiets werken, maar er eigenlijk niet voor ontworpen zijn. Zouden er lagers zijn die licht lopen goed afgesloten zijn en daarom nog langer meegaan?

Groeten,

Maas

Mick zei

Ik onderschrijf Maas' waarneming omtrent het scheef kunnen gaan staan van de lagers door de vele excenters in de voetenslede. Ik heb daar bij montage op mijn RVS-spriet wat aan proberen te doen.
Binnenkort schrijf ik daar over.
G roets Mick

M-MZ zei

Op internet staan toch soms wel interessante dingen. Hier vond ik een goed verhaal over lagers en de toepassing ervan in fietsen.

http://www.pinkbike.com/news/To-the-Point-Cartridge-Bearings-2013.html

Reinier zei

Hallo Wijnandt,
Leuk om zo enige ervaringen met onderhoud over de roets te delen.

Ik heb al een paar roetsen gehad en verkocht. De laatste die ik verkocht was een 222 CVT die was omgebouwd tot revolver.
Daar heb ik echt heel veel kilometers mee gereden, voornamelijk op de belgische hobbel en gatenwegen.

Ik heb er 2 balhoofdsetjes aan gort gereden. Daarna heb ik er maar een Chris King in laten zetten door Derk. Dat is echt een aanrader. Die ging natuurlijk niet kapot, maar vooral stuurde die zoveel beter dat het de investering van €150 meer dan waar was.
Die fiets heb ik 2 jaar geleden verkocht toen we gingen verhuizen naar ons vakantiehuis in de Puy de Dôme (btw: geweldig mooie en uitdagende (roei)fietsomgeving).
Daar had ik vanaf 2005 een Revolver staan.

Met beide fietsen heb ik de nodige keren de wiellagers moeten vervangen. Volgens de ex mecanicien van Jan Ulrich moet je inderdaad je lagers propvol stoppen met vet om te voorkomen dat er vocht bij kan komen. Hij spuit zijn naven gewoon helemaal vol.

Dat heb ik ook gedaan bij de nieuwe lagertjes voordat ik die in de wielen monteerde. Ik heb niet de indruk dat het veel heeft uitgemaakt. Vooral het voorwiel en het lager links achter moest ik toch regelmatig vervangen.

De indicatie voor vervangen is als er speling op het wiel komt. Meestal probeer ik de as nog wat strakker af te stellen, maar dat helpt eigenlijk nooit. Gewoon lagers vervangen dus.

Het lager aan de rechterkant van het achterwiel is blijkbaar beter beschermd tegen vocht en de elementen.

Om deze roets rijd ik al 2 jaar permanent met een staartpunt. Als het nat is heb je een heel mooi spatbord. Daaronder wordt het een grote troep en ik denk ook dat er daardoor meer water en vuil bij de lagers in de buurt komt.

Nu is voor de eerste keer mijn sperlager aan vervanging toe. Hij maakt al een tijdje een zoemend geluid. Gisteren heb ik die opengemaakt. De kant van de naaf zag er roestig en zonder veel vet en waterig uit. In de andere kant zat vet en vocht.

Zeker deze winter heb ik veel in de regen gereden. Er is hier ook heel wat gestrooid. Nu gebruikt men hier ook zout. Voorheen werd er met zand gestrooid. Dat zal ook veel uitmaken.

Ik heb er nog maar flink wat vet ingedaan, want het zal nog wel een paar weken duren (Derk zit op Kreta) voordat ik een nieuw sperlager heb.

De boegspriet is inmiddels redelijk beschadigd. Muziek op mijn oren en ik hoor het niet meer. De oorzaak is toch wel dat ik de lagertjes van de voetslede hier en daar te strak had afgesteld. Beetje lui-igheid. Op mijn andere fiets had ik de boegspriet ook al eens vervangen. Dat is toch een zwakker punt van de Revolver. (ja, ik ga volgend jaar een carbonnetje kopen).

Het goed afstellen van de voetslede vind ik erg moeilijk. Heel wat gedoe. Als ik de lagertjes aan de zijkant niet goed afstelt, dan krijg ik de revolverring er niet goed vrijdraaiend op.

Derk heeft ook geexperimenteerd met keramische lagers, oa vanwege het roestprobleem. Helaas bleken die te veel speling te hebben in de wielen. Voor de voetslede waren ze niet sterk genoeg en ging de buitenring kapot.

De kwaliteit van de lagers wordt uitgedrukt in ABEC. Ik heb eens ABEC9 gekocht. Daarvan kon ik alleen de kleine lagertjes te pakken krijgen, dus voor in het voorwiel en voor op de voetslede.

De kwaliteitsaanduiding slaat op de tolerantie. Ik zou lagers willen hebben van een betere (roestvrij) staalkwaliteit en die ook nog eens "waterdicht" zijn. Ik heb er verder niet meer naar gezocht. Iemand een idee?

Verder vind ik het maar vreemd dat lagers in een auto 100.000km of vaak nog veel langer meegaan. Zelfde met banden. De kilometerkosten van mijn 4 autobanden zijn lager dan de kilometerkosten van banden van de roeifiets (als je de Primussen koopt).

Auto's zijn veel ingewikkeldere machines en er komen veel grotere belastingen op. Die rijden nog veel vaker in de pekel dan wij op onze fietsen.

M-MZ zei

Hoi Reinier,

Auto's zijn nogal lomp. De krachten op een fiets moet je niet onderschatten.

Met een flinke haal op je roets zit je zo aan 1000 Nm koppel. Moet je eens bij je eens bij de gegevens van je auto kijken wat je motor haalt.

Technisch zijn de constructie eisen van een fiets lastig. Hoog koppel, weinig vermogen. De gebruikte industrie lagers zijn eigenlijk bedoeld voor een ander soort belasting. Veel hogere toerentallen. Op een fiets staan ze praktisch stil.

Het was trouwens ook zeker geen toeval dat de gebroeders Wright fietsenmakers waren. Hopelijk krijgt Derk het ook eens voorelkaar om de lucht in te gaan.