06 juni 2012

Ehhh… tsja… schoenen hamsteren?

Qua gevoelswaarde liggen wandelen en fietsen dicht bij elkaar. Beide zijn gezonde en milieuvriendelijke manieren van voortbewegen. Ergo, er kan best een stukje over schoenen af op dit weblog.

Mijn grote voorliefde voor MBT-schoenen -ja, die zogenaamde anti-schoenen met van die bolle zolen- is uit nood geboren. 't Zijn de enige schoenen die ik ken waarmee ik een dag lang kan lopen. 'k Heb me vanwege m'n hallux falgus aan beide voeten (erfelijke kwaal in onze familie, helaas) jarenlang moeten behelpen, eerst met dure maatschoenen (grandioze mislukkingen) en vervolgens met sportschoenen (heel redelijke maar wat wisselvallige resultaten). En sportschoenen staan echt niet onder een sjiek maatpak :-(

't Zal zo'n 2 jaar geleden zijn dat ik onderweg naar iets heel anders een MBT-schoenenspeciaalzaakje passeerde in de Zwanestraat in Groningen. Omdat ik mij vagelijk herinnerde dat ik daarover wat goede dingen had gelezen stapte ik dat winkeltje binnen en probeerde enkele modellen uit. Dat voelde helemaal niet verkeerd, dus kocht ik een paar Nafasi Black. In de daaropvolgende maanden breidde ik m'n collectie MBT-schoenen uit naar 4 paar: de genoemde zwarte Nafasi's, twee paar "casual" schoenen en 1 paar hoge Kitabu wandelschoenen. De laatste doen naar volle tevredenheid dienst als tuinschoenen.

2 Weken geleden vernam ik dat de in Zwitserland gevestigde MBT-fabrikant failliet was. Oei… hoe kom ik in de toekomst aan andere schoenen die gegarandeerd net zo goed voor mij uitpakken??? Van een doorstart van die onderneming leek geen sprake te zijn. Het bleek voor mij een veel groter probleem te zijn dan ik eerst dacht, want ik heb er 2 nachten onrustig van geslapen. En dat overkomt mij maar hoogst zelden, dat onrustig slapen!

Het gaat immers om m'n bewegingsvrijheid die zich vertaalt in -letterlijk!- gaan en staan waar ik wil, zelfstandigheid en zelfredzaamheid.

In deze tijd van een overvloedig aanbod van alles en nog wat doet het ouderwets aan: hamsteren. Dat woord herinnert aan oorlog en de jacht op boter, suiker en meel, brood en aardappelen en andere eerste levensbehoeften. Toch was dat voor mij de oplossing.

Zoeken dus op internet naar betrouwbare webwinkels die de originele MBT's verkopen en geen vervalsingen ervan die inmiddels ook in omloop zijn. Het leek wel alsof meer mensen op jacht waren naar MBT-schoenen, want de online-collecties werden zienderogen kleiner, vooral in mijn schoenmaat 45. Gelukkig kon ik in Nederland de hand leggen op 4 paar Kitabu GTX lage wandelschoenen -2xbruin, 2xzwart- en in Duitsland 2 paar Nafasi zwart.

Da's mij in m'n leven nog nooit gebeurd: binnen 1 week 6 paar schoenen kopen…

1 opmerking:

Piet zei

Hoi Wijnandt,
Ik wist niet dat MBT-fabrikant failliet is. Ik loop al jaren op MBT's en kan mijn hielspoor klachten hierdoor in toom houden. Ik loop zo'n 10 uren per week met de hond en dat is veel meer tijd dan ik doorbreng op de roets. Zal ook gaan hamsteren!
groets, Piet