28 februari 2011

Alternatieve fietsroute gevonden

Langs de weg van Zuidlaren naar De Groeve worden momenteel omvangrijke werken uitgevoerd. 'k Heb afgelopen week proefondervindelijk geconstateerd dat er met de roeifiets geen doorkomen aan is onder de huidige omstandigheden. Deze route lijkt op z'n vroegst weer befietsbaar omstreeks de zomervakantie.

Daarom gezocht en vandaag gevonden: een alternatieve route waarlangs ik vanuit Veendam niet meer via De Groeve naar Z'laren fiets en inclusief de weg terug naar Veendam ook ca. 35 km lang is. Deze route gaat via Annen naar Anloo en aldaar bij het oude kerkje afslaan richting Schipborg. Dit prettig befietsbare stukje weg gaat door een heel aardig landschap en laat zich gemakkelijk in beide richtingen in een paar routevarianten inpassen zodat er naar behoefte kan worden gevarieerd. De 'basisroute' is maar zo'n 3 km langer dan de "De Groeve' variant, te weten 36 ipv 33 km.

'k Kan merken dat m'n conditie weer in de lift zit: de 36 km vandaag roets ik zonder pauzeren, al vallen de laatste 10 km naar Veendam met een kille tegenwind niet mee. En de accu's van m'n voetverwarming zijn ook leeg. Gelukkig is het niet koud, zo'n 5 graden, al is het wel grijs en lichtelijk nevelig weer.

De km-stand voor deze tamelijk koude februarimaand komt daarmee op 204.

4 opmerkingen:

Theo Z zei

Welkom in, en door, Annen!

Mick zei

Beste Wijnandt,

Ik acht toch een waarschuwing hier wel op zijn plaats: 'Berend Botje ging uit varen, met zijn scheepje naar Zuidlaren. De weg was recht, de weg was krom. Nooit kwam Berend Botje weerom....'

Wijnandt zei

@Mick: ja, dat liedje ken ik. De rest ervan en de bladmuziek staan op bijv. http://www.peuteren.nl/kinderliedjes/liedjes/berend_botje.php?paginanaam=berend_botje.php . 'k Kom al heel lang -meer dan 20 jaar- in Zuidlaren en daar is de kans heel klein dat je op de fiets ongewild in het water belandt. Er vaart daar wel een rondvaartbootje rond (alleen in het toeristen/vakantieseizoen) dat Berend Botje heet. Ondanks deze overmoed lijkt dat bootje altijd weer terug gekeerd te zijn na z'n rondje op het Zuidlaardermeer.

@Theo: dank voor je vriendelijke woorden! Overigens kom ik al meer dan 20 jaar regelmatig op de fiets door Annen. Of ik ga vanuit Veendam door Annen ri. Anloo of ri. Zuidlaren via Schuilingsoord, of -vooral 's zomers- ri. Eext. Vanaf Zuidlaren ga ik vaak via Schuilingsoord en Annen terug naar Veendam.
'k Heb nogal wat verschillende fietsen door Annen geloodst. Te beginnen in 1989 met de Koga Ridgerunner mtb, en in de loop der jaren m'n ligfietsen Optima Dolphin en Cobra, Hase Kettwiesel, HP Velotechnik Grasshopper, m'n 2e en tevens laatste Santos mtb, de Belgische velomobiel WAW015 en de laatste jaren de fietsen die naar alle waarschijnlijkheid echte blijvertjes zijn, m'n 2- en 3-wielige roeifietsen en m'n RANS CF-bikes Cruz en Dynamik Pro. M'n vrouw heeft al die jaren met maar 2 fietsen kunnen volstaan: haar rose Koga Valleyrunner Lady (inmiddels 22 jaar oud en kortgeleden grondig opgeknapt) en haar fraaie Santos mtb in de kleuren blauw-grijs-wit.

Theo Z zei

Ja, dat kan ik dus niet zeggen (20 jaar). Ik woon hier net twee maanden. Maar ik ken de omgeving al redelijk, doordat ik al jaren in de buurt op de camping stond. Veendam e.o. is nog een blinde vlek voor mijn fietsgebeuren. Maar dat komt wel (met de groene Koga of witte Sunrider).

Oh, ik heb de (Hunze-)weg in de Groeve, tenminste tijdelijk, bestempeld als hindernis voor gewone fietsen, in de kaart van de fietsersbond (net gecontroleerd of het vannacht er in gezet is. Tweede tab: POIs en deze hindernis aanvinken, in inzoomen naar 'de Groeve').

Een andere route voor je is die via de Strubben, de noordelijke rotonde links in Annen (vanuit Veendam gezien) het bos door (of eigenlijk het opengekapte bos). Het fietspad is nieuw aangelegd.