Da's vandaag de overall aan, en de velomobiel de entreehal van ons huis inrijden om warm en droog, en met voldoende verlichting erbij, wat klein onderhoud te plegen.
Van Velomobiel.nl heb ik inmiddels de vervangers gekregen voor m'n twee versleten kettingrollen aan de trekkende kant van de ketting, te weten twee TerraCycle Power Side Idlers, met 13-tands kettingwieltjes en een totale diameter van 70 mm. Ze passen op de aanwezige assen van 8,00 mm diam. en hebben de normale ABEC 7 verzegelde lagers.
Het vervangen is een kwestie van eerst het ligstoeltje verwijderen, dat met 6 boutjes is vastgezet, en vervolgens de asjes van de kettingrollen losdraaien zodat de versleten rollen er af kunnen en de nieuwe er op. Het is opletten om ook de vulringetjes weer tussen de rollen te zetten zodat ze vrij van elkaar kunnen draaien. Ook zeker ik de asjes met wat Loctite voordat ik ze weer indraai en vastzet.
Nu alles toegankelijk is, maak ik de bodem van m'n WAW schoon en verwijder het losse zand e.d. met de stofzuiger. Het ligstoeltje zet ik er weer in en met z'n 6 boutjes vast, en het grootste klusje is gebeurd.
'k Vernieuw de verlijming van de twee brede klittenbandstroken op het Ventisit-kussen van het ligstoeltje, dit keer met een extra sterke contactlijm.
De twee verstelgreepjes aan het vizier voorzie ik van wat grotere vulringetjes aan weerszijden van het doorzichtige materiaal, zodat het niet (meer) verder scheurt. Gelukkig heb ik zulke rvs vulringetjes nog liggen in m'n vakkendoos met ijzerwaren, en hoef ik de gaatjes alleen maar uit te boren van 5 naar 6 mm. Na het weer vastzetten van de verstelgreepjes zijn alle kleine onderhoudsklusjes gedaan.
Bij m'n eerste rit, afgelopen dinsdag, met de nieuwe CatEye LEDverlichting merkte ik dat ze ook helpen om m'n voorliggers op tijd te waarschuwen. 'k Zag verscheidene malen dat ze al vrij snel, terwijl ik nog zo'n 50-20 meter achter ze kwam aanrijden, helemaal omkeken en alvast naar rechts uitweken om ruimte voor mij te maken...
2 opmerkingen:
Mijn idee deze zelfwerkzaamheid.
Ik zou de m5 ringetjes met 'n griptang vasthouden bij 't uitboren.
Zo'n tang mag niet tot 't 'professioneel gereedschap' gerekend worden maar scheelt je regelmatig een (derde) hand...
Ondanks dat ik niet ech handig ben met dit soort zaken heb ik er geen hekel aan, en beschouw dat werk als een welkome afwisseling van m'n digitaal gedoe. Bij het uitboren van de ringetjes heb ik ze vastgeklemd in een punttang met een knipgedeelte vlak bij het draaipunt. Daar zit ook een ronde uitsparing, en die is ideaal om daarin zo'n ringetje vast te zetten. 'n Stukje oud hout er onder en boren maar!
Een reactie posten