We hadden 10 fietsdagen in de vakantie en hebben 473 km afgelegd, m'n vrouw Willy op haar Santos mtb en ikzelf op m'n RANS Cruz. Ondanks het wat mindere zitcomfort van de Cruz vergeleken met een 'gewone' ligfiets heeft deze Amerikaanse CF-bike voor het overige zwaarwegende voordelen: betere hanteerbaarheid in stadsverkeer, beter uitzicht op de omgeving, betere rijeigenschappen op slechte wegen, beter gevoel van 'samen fietsen' met Willy op haar mtb. Voor mij persoonlijk komt daar nog bij dat ik met de Cruz gemakkelijker hellingen van zo'n 8-12% kan beklimmen dan met de ligfiets.
De Cruz baarde veel opzien, vooral in München. Meerdere malen werd ik spontaan aangesproken door jonge en oudere Duitsers, met serieuze vragen en leuke opmerkingen over de Cruz. Als het zo uitkwam liet ik niet na om te wijzen op enkele onderdelen van voortreffelijke Duitse makelij, zoals de Magura velgremmen, Rohloff naaf en Schwalbe banden.
Evenals in eerdere jaren op m'n beide mtb's merkte ik na ca. een week fietsen in Beieren dat m'n conditie duidelijk vooruit was gegaan: vooral het klimmen ging weer gemakkelijker.
Nu in willekeurige volgorde enkele zaken mbt fietsen die ons opvielen in Beieren.
- In München reden opvallend veel nieuwe en mooie mtb's, meer dan in andere jaren. Overigens zie je in München in 1 dag meer mtb's rondrijden dan in een heel jaar in Nederland, en mtb's waren en zijn in München en wijde omgeving het favoriete fietsmodel. Ca. een jaar geleden waagde de Beierse krant Süddeutsche de voorspelling dat fietsers zouden overstappen naar de relaxte cruiser-modellen, maar dat is niet gebeurd. Alleen de georganiseerde stadsfietstochten in München voor toeristen maken veel gebruik van deze cruisermodellen. "Zelfstandige" fietsers echter zie je daar zelden op. 'k Heb maar 1 keer een ligfietser gezien en niet één velomobiel.
- De overgrote meerderheid van de Duitse automobilisten behandelen fietsers met bijzonder veel égards. Dat geeft de fietser een gerust gevoel en verleidt hem om op zijn beurt meer consideratie te hebben met andere verkeersdeelnemers. In München en elders hebben we ons geen moment onveilig gevoeld! Overigens is München een bijzonder fietsvriendelijke stad.
- Elektrische fietsen zijn in Beieren nog een zeldzaamheid, vergeleken met hier in Nederland. Wellicht omdat Duitsers nog niet zoveel naar hun werk fietsen, maar vooral voor sportief genoegen. De jongere mensen op hun mtb's in München zijn hierop kennelijk een uitzondering. Ook in de fietsenafdelingen van de grote warenhuizen en sportzaken (bijv. Karstadt en Schuster) in München zijn mtb's zeer ruim vertegenwoordigd in het assortiment, maar elektrische fietsen nauwelijks.
- 'k Wil op deze plaats wel bekennen dat ik danig de kriebels kreeg bij het zien van al die mountainbike berijders op hun snelle en stoere fietsen. 'k Heb zelf ruim 15 jaar met veel genoegen m'n mtb's gebruikt (behalve dat allerlaatste jaar, nu alweer drie jaar geleden, toen de niet meer te verhelpen zadelpijn z'n kop opstak). Maar over die kriebels in een volgende posting meer...
Tenslotte de cijfertjes:
fietskm’s in zomervakantie 473 (cruz, 24 juni tm 10 juli, 10 fietsdagen)
fietskm’s totaal in juni: 686 (300 thys, 110 waw, 276 cruz)
2 opmerkingen:
Onderschrijf je ervaringen over het fietsen in Duitsland. Na jaren daar gewoond te hebben, met veel woon-werk verkeer, kan ik niet anders zeggen dat het daar stukken veiliger fietsen is. In één maand hier in NL heb je meer incidenten gehad dan in 3 jaar Duitsland.
Heb van de zomer wel een ligfietser gezien (en deze keer was ik het niet zelf) bij Würzburg en in het buurland in Wien.
Jaap P.
Deze ervaringen verklaren deels waarom wij ons in Beieren als een vis in het water voelen. Ook als we na de vakantie met de auto in Nederland terugkomen, valt ons het agressieve en onbehouwen rijgedrag in eigen land ons rauw op het dak!
Een reactie posten