28 juli 2008

Oefff...

't Is warm, de buitenthermometer staat nu op ruim 32 ºC. 'k Ben vroeg in de middag thuis gekomen na een rondje roeifietsen van 42 km. 'k Kon helaas 's ochtends niet vroeg genoeg weg om voor de middaghitte weer thuis te zijn. Dat betekende dus rustig roetsen, ook om te vermijden dat ik in de handen excessief zweet en daardoor de blaren in m'n handen trek. 'k Heb de afgelopen dagen fietshandschoentjes geprobeerd om m'n handen te beschermen. De dunne rode polyester handschoentjes die ik ooit bij Mexx had gekocht, blijken tot nog toe het beste te bevallen. Ze zijn zo dun dat ze niet overmatig warm zijn, houden de handen droog en voorkomen het blaren trekken. Ze bevallen mij beter dan een paar speciale fietshandschoentjes, die overwegend van dun leer zijn gemaakt. Die zijn niet soepel genoeg en kunnen in de plooien nog wel wat blaren veroorzaken.

't Is stil langs de weg: slechts af en toe een wandelaar, al dan niet met hond, een skeelerer, enkele recreatiefietsers. De meeste café's in deze streek zijn 's maandags dicht. Da's niet bevorderlijk voor de gezelligheid en ik vraag me af waarom zulke café's niet onderling afspreken om-en-om open te zijn op maandag. In Zuidlaren neem ik 'n kop koffie met warme wafel + kersenprut om de dreigende hongerklop af te wenden. Onderweg slobber ik m'n flesje sportdrank op.

Kon ik op de heenweg profiteren van een matig windje in de rug, op de terugweg was het optornen tegen een stevige en warme bries. Toch slaagde ik erin mijzelf in bedwang te houden en met een matig inspanningsniveau te blijven roetsen.

Bij thuiskomst blijken de rode Mexx-handschoentjes hun werk prima gedaan te hebben: m'n handen hebben geen nieuwe blaren opgelopen en zijn ook niet gevoeliger geworden.

Gelukkig zal het de komende dagen wat minder warm zijn als we de weersvoorspellingen mogen geloven...

Geen opmerkingen: