30 september 2009

Herfst- en winterklaar

De roei3wieler heb ik vandaag "herfst- en winterklaar" gemaakt door het monteren van een koplamp en een dubbel stel achterlichten. Niet dat ik alsmaar in het donker wil roeifietsen, maar het zal de komende maanden beter zijn om overdag verlichting te voeren om op te vallen. Grote kans dat ik dan minder vaak over het hoofd word gezien door nonchalante scholieren en haastige forensen.

Tussen de miezerige motregenbuien door kan ik tegen het einde van de middag een kort ommetje maken om m'n stramme lijf los te maken. Lampjes aan en vort met de geit…

Onderweg is het zonneklaar dat voor mij 'n roei3wieler geen decadente luxe is, maar een bittere noodzaak om het hele jaar door te kunnen roeifietsen zonder grote kans op ongelukkige valpartijen. De gladmakende smurrie -een uiterst effectief mengsel van modder, afgemaaid gras en pulp van afgevallen boomblad- ligt nu overal op de weg. Het is dan heerlijk roetsen met de stabiliteit van 3 wielen!

Voor ervaren trikerijders is het natuurlijk gesneden koek, maar ik heb nu ook geleerd dat je bij hard remmen alleen de voorwielremmen moet gebruiken. De schijfremmen zijn ruim voldoende om 't spul heel snel te stoppen, en zijn zodanig gemonteerd dat beide voorremmen met alleen de rechter remgreep worden bediend. Bij het blokkeren van het achterwiel wordt de roei3wieler direct een ongeleid projectiel. Da's geen pretje…

'k Rij met een rustig gangetje m'n heel korte ommetje dat door het fraaie streekje Borgercompagnie leidt. Ondertussen denk ik na over de aantrekkelijkheid van het fietsen in herfst en winter. Mij ontbreekt de dwingende noodzaak van een bijna dagelijkse gang naar school of werk, zodat de motivatie ergens anders vandaan moet komen. 'k Realiseer mij dat in het "slechte seizoen" kleinschalige gezelligheid mij meer aantrekt dan snel kilometers vreten langs stille wegen in een kaal en verlaten landschap. Deze voorkeuren deel ik met m'n vrouw Willy, zodat wij 's winters bijna nooit samen fietsen maar wel stadswandelingen maken, al dan niet gecombineerd met een museumbezoek.

Gelukkig is het heel goed mogelijk om vanaf bijv. Zuidlaren via verschillende leuke routes naar Haren en Groningen te fietsen. En zo zijn er wel meer mogelijkheden om de routes aan m'n voorkeuren aan te passen. De roei3wieler lijkt daar erg geschikt voor.

Bij thuiskomst -het is dan al bijna donker- kan ik de fietskm boekhouding opmaken van september:
623 km totaal, waarvan 527 km op m'n roeifietsen en 96 km op m'n RANS mtb.

Opruimwoede (?)

Het begin van de herfst -ik vat dit erg ruim op- is voor mij traditiegetrouw een gelegenheid om nieuwe plannen in stelling te brengen voor herfst en winter, en om een streep te halen door, c.q. afscheid te nemen van, allerlei zaken waarmee ik zònder beter af ben dan mét.

Wat kleine spulletjes die voor mij toch niet je dàt bleken te zijn -dat is nu eenmaal niet altijd te voorkomen- heb ik om niet aangeboden op ligfiets.net, de site van de NV-HPV. 'k Was bang dat dat niet zou opvallen, maar niets bleek minder waar: tuk op meevallertjes, dat ligfietsvolkje…

'k Hoor er weer helemaal bij, want meevallertjes, daar ben ik ook niet vies van. Omgekeerd gun ik ook andere mensen hun meevallertjes. En als dat een prima manier is om van overbodige maar goede tot praktisch nieuwe spullen af te komen, dan is dat mooi meegenomen.

Het is goed voor een mens om zich af en toe te bezinnen op wat-ie best kan missen.

Niet om niet, maar voor een redelijke prijs waarbij ikzelf en de toekomstige koper zich prettig bij voelen, wil ik de komende tijd afstand doen van m'n velomobiel WAW015. 't Is een prachtige fiets die beter verdient dan een luizige 7000 km rijden in ruim 3 jaar. Ik ben er zeker van dat ik in het vervolg liever m'n roei3wieler gebruik in het "slechte" seizoen.

Voor het overige is er geen enkele dwingende reden om m'n WAW te verkopen. Er is ruimte genoeg in onze fietsengarage en voor het geld hoef ik het ook niet te doen. Maar ik heb nu de vaste overtuiging dat ik genoeg zal hebben aan m'n 2 roeifietsen en m'n eveneens 2 RANS CF-bikes. En waarom zou ik dan meer willen hebben?

'k Kwam nog wat recente grappige fotootjes tegen. Eentje laat zien dat m'n roei3wieler prima in onze Toyota Verso past: achterbanken neerklappen, bijrijdersstoel naar voren en de rugleuning ervan naar achteren, en 't spul kan zo naar binnen rijden. Vervolgens goed vastzetten zodat de fiets niet naar voren of naar achteren kan bij afremmen resp. optrekken. Als de fiets op z'n plaats staat kan de linker achterbank weer worden opgeklapt voor een evt. passagier.

De andere foto laat roeifietsengeweld zien op onze oprit. Beide roeifietsen kregen een grondige schoonmaakbeurt op de dag voor de start van de Week v/d Vooruitgang in Zwolle, dat door Plat Zwolsch was georganiseerd. Heel, heel gezellig trouwens… Ook een prima omgeving, aan de rand van Zwolle tegen 'n mooie woonwijk aan. Dat kwam ook de sfeer ten goede. Ik hou niet zo van evenementen in "the middle of nowhere"...

31 augustus 2009

Roetsen, veel roetsen...

Deze maand augustus heb ik 938 km gefietst. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zoveel in 1 maand heb gefietst. M'n RANS Dynamik Pro was goed voor 113 km, m'n roei3wieler 213 en m'n roei2wieler 612.

Volgens m'n gevoel tikken roeifietskm's meer aan dan gewone fietskm's. Het hele lijf moet namelijk werken op de roeifiets, en niet alleen de benen. Ik kan het goed merken aan m'n algehele conditie.

Afgelopen zaterdag had ik op de open stukken van m'n rondje de harde wind bijna recht tegen. Het merkwaardige was dat ik daar geen enkel bezwaar tegen had. Integendeel, ik vond het zelfs lekker werken, dat roetsen tegen de harde wind in. 'k Let dan wel op dat ik steeds een goede balans heb tussen de inspanningen die ik aan de ene kant pleeg met m'n benen en aan de andere kant met armen+rug. Dat maakt het roetsen natuurlijk nog interessanter.

En ja, 'k moet niet vergeten de komende dagen 't retourelastiek te vervangen. 't Zit er al ruim 2 jaar op en heeft echt z'n beste tijd gehad...
[Update 4 sep: nu weet ik weer goed waarom ik 'n hekel had aan het vervangen van het retourelastiek: de oorspronkelijke gaatjes in de Revolver trommel zijn te klein om het elastiek er goed doorheen te krijgen. 'k Heb een paar van die gaatjes opgeboord, want anders zou ik echt niet weten hoe ik het elastiek zou moeten vervangen...]

24 augustus 2009

Er komt 'n nieuw model roeifiets

Er komt einde dit jaar een nieuw model roeifiets uit, de 209, grotendeels van carbon gemaakt. Derk Thijs heeft mij hierover het volgende laten weten en het onderstaande heb ik met zijn toestemming hier neergezet.

De 209 weegt 4 à 5 kg minder dan de 222 Revolver. Bij het ontwerp is niet alleen gelet op verbeteren van snelheidsrecords, maar van èn snelheid èn duurzaamheid èn roetsplezier. Onderweg met panne staan is immers geen roetsplezier!
Een aantal onderdelen op de foto zijn nog niet zoals de uiteindelijke versie gaat worden. De roeifiets kan ook in blauw worden geleverd, dit voor mensen die niet van zwart houden.

Inmiddels is de 209 erg uitgebreid getest, met als gevolg diverse verbeteringen en nieuwe mallen. Daarbij zijn kosten noch moeite gespaard. De prestatie van Theo Homan met een prototype van de 209 (7e plaats bij de duurtocht London-Edinburgh-London; slechts 6 racefietsers voor hem) is volbracht zonder enig malheur, zelfs geen kabel of bandje wisselen.

Het is de bedoeling dat de eerste exemplaren van de 209 deze winter worden afgeleverd.

Tot zover de informatie van Derk. 'k Heb al een blauw exemplaar besteld :-)

13 augustus 2009

'n Dagje Haarlem 11 aug 2009



Een of twee keer per jaar spreken Wendelina Timmerman, de drijvende kracht achter HoorIdee, en ik af om elkaar te zien en uitgebreid bij te praten. Voor deze keer hadden we afgesproken om in Haarlem ook een stukje te fietsen: vanuit Haarlem-Centrum, dicht bij het Spaarne, via Leidsevaart en langs de Nieuwe Sint Bavo, Duinlustweg, Brouwerskolkweg, via de Zeeweg naar Bloemendaal aan Zee en vandaar naar strandpaviljoen Parnassia. 'n Eenvoudig lunchhapje was daar snel verorberd en na 'n lange zit op het buitenterras gingen we langs ongeveer dezelfde route weer terug naar de woning van Wendelina.

In Haarlem -het begon al drukker te worden door de avondspits- trokken we veel belangstelling, vooral wegens de lage roei3wieler die echt oogt als 'n "sjeesbeest." Door de Haarlemse wijken waar we doorheen fietsten trokken we een spoor van vrolijke gezichten. Ons fietsplezier was kennelijk aanstekelijk!

'n Groepje straatartisten was met elkaar bezig in de Haarlemmer Hout en ze vroegen ons om een paar foto's te maken met hun fototoestel. Via Houtplein -ff showen met m'n "sjeesbeest"- en Gasthuissingel koersten we weer op Wendelina's huis af.

Onderweg door Overveen gaat het vaak door bomenrijk gebied. Vooral in de herfst zal afgevallen blad de risico's van onderuitgaan op de roei2wieler sterk verhogen: dan is de roei3wieler ideaal!
Ook in het drukke en overvolle Haarlem ben je beter af met de roei3wielerwieler: veel stoppen, knutselen op de vierkante meter langs wonderlijk aangelegde kruisingen en oversteken, en vooral goed om je heen kijken, dat gaat op de roei3wieler heel veel gemakkelijker dan op de 2wieler.
In het stillere Veendam is het heel anders, daar kom je met de roei2wieler heel gemakkelijk overal doorheen: minder druk, minder vol en daardoor veel overzichtelijker.

Al ben ik Haarlemmer van geboorte, 'k zou voor geen goud daarheen terug willen gaan! Maar het was weer 'n heel geslaagde dag...