30 december 2017

Knooppuntenroutes-ellende en vragen over fietsrouteplanner

Ik heb mij voorgenomen om het systeem van knooppuntenroutes voor onze fietsuitstapjes en korte vakanties NIET meer te gebruiken. Dit naar aanleiding van een reeks onprettige ervaringen afgelopen zomer in de Achterhoek waar zulke routes vaker wel dan niet leidden langs smalle en mulle zandpaadjes, met bijv. aan de ene kant een door plantengroei listig gecamoufleerde greppel en aan de andere kant omgeploegde akker of hoog gras :-(

Foto van J. van der Perk
Een indruk van zulke ongeschikte weggetjes geven de foto’s op WimH’s blog (foto1, foto2)  en op een foto van jvanderperk.blogspot.nl, al zijn er nog veel "ergere" voorbeelden waarvan ik geen foto’s heb… Zeker in het droge seizoen of wanneer het brede deel van de weg door landbouwverkeer is omgewoeld, is alleen de mtb geschikt.

Heel lastig voor m’n trike die bij de voorwielen 83 cm breed is. Ook lastig voor m’n tegenliggers -meestal oudere fietsers op gewone bukfietsen- die ik soms in de problemen heb gebracht met m’n brede Scorpion fs.

De fietsrouteplanner van de Fietsersbond lijkt hiervoor uitkomst te bieden. De desktopversie van de planner (ook te gebruiken op de iPad) biedt meer opties om "Mijn routetype" enkele kenmerken mee te geven onder "voorkeuren":
  • vermijd onverhard
  • vermijd hindernissen voor brede fietsen
  • vermijd hindernissen voor lange fietsen
De algemene Routetypes hebben ook de mogelijkheid
  • vermijd doorsteekjes
De racefietsroute lijkt ook een bruikbare maar niet in alle opzichten geslaagde optie voor de trike of velomobiel, maar daarmee heb ik geen ervaring.

Mijn vraag is nu: hebben trike-rijders en velomobilisten ervaring met de bruikbaarheid van de door de fietsrouteplanner voorgestelde routes voor wat betreft de bruikbaarheid voor hun fietsen?

Achtergronden
Definitie van en getalsmatige criteria voor hindernissen
'k Ben nog geen getalsmatige informatie tegengekomen over de filters die de fietsrouteplanner gebruikt om ongeschikte routes te vermijden. Ook vraag ik mij af wat precies een "hindernis" is: is dat bijv. een te smal bruggetje of veerooster met hekken aan weerszijden (zeg maar punthindernis), en zo ja, hoe smal is te smal? Of is ook een te smal fietspad van enkele km’s lang een hindernis (een lijnhindernis dus).

Dit mag lijken op haarkloverij, maar is het niet volgens mij: lijn- of punthindernis, je komt ze allebei liever niet tegen als je "vermijd hindernissen" aanvinkt!

Een dag of wat geleden heb ik ongeveer diezelfde vraag gesteld op het forum van de Fietsersbond (waarvan ik natuurlijk lid ben) in de hoop dat een beheerder van de Fietsrouteplanner hierop zou antwoorden. En ja hoor, al heel snel liet Richard Valkering van het team Fietsrouteplanner mij het volgende weten:
Bij een doorgang van minder dan een meter zou er een hindernis in de planner moeten staan. We zijn daarbij inderdaad uitgegaan van fietskarren en driewielers die ongeveer tot 90 cm kunnen gaan.
De hindernissen worden ingevoerd door vrijwilligers, dus het kan zijn dat die een andere inschatting hebben gemaakt, of dat er een hindernis is die nog niet is ingevoerd.

Ontwerp en vergevingsgezindheid van fietspad: fietsen kan veel veiliger
Dit inzicht lijkt nog niet te zijn doorgebroken bij de beheerder(s) van het knooppuntensysteem. Daar worden zowel voortreffelijke fietspaden als akelige karresporen door elkaar heen aangeboden tussen de knooppunten. Een selectie naar kwaliteit -verharding, breedte, obstakels, bermafwerking- en "vergevingsgezindheid" van het fietspad is niet mogelijk. Maar wellicht is dit niet goed mogelijk bij een systeem dat voor het overige uitblinkt in gebruiksgemak en algemene begrijpelijkheid!

Toch wringt er iets naar mijn gevoel. Het zijn toch vaak ouderen die het knooppuntensysteem gebruiken, juist de groep fietsers die moeilijk overweg kan met onder meer smalle paadjes, tegemoetkomende tegenliggers, en slechte verharding.

Wordt het misschien tijd voor een knooppunten-plus systeem? Dat zou gedeeltelijk kunnen samenvallen met het bestaande knooppuntensysteem, maar de "rotte appeltjes" zouden moeten worden vervangen door beter berijdbare stukken.

7 opmerkingen:

Wim zei

Ik gebruik altijd de racefiets-variant of de 'snel doorrijden'-(of zoiets)-variant.

Zou je van mijn naam gewoon Wim, WimH of Wim -de roetsende willen maken. Dankjewel.

Erwin zei

Ik maak vaak een "eigen routetype"-route, waarbij ik aangeef geen hindernissen voor lange of brede fietsen te willen tegenkomen. Dat werkt meestal goed. Vaak kijk ik ook nog even of brouter.de nog betere suggesties doet.

Groet

Erwin en Tante Lies

Roef Veerman zei

Ik maak gebruik van de lekker doorfietsen variant waarbij nog extra aangevinkt vermijd doorsteekjes, vermijd onverhard, vermijd veerponten, vermijd niet altijd doorgankelijk. Als ik bijvoorbeeld 's avonds of met slecht weer een route wil rijden gebruik ik ook wel de via strooiroutes variant, meestal zijn dit de meer begaanbare (hoofd)wegen. Waarbij wegverlichting ook vaker aanwezig is, soms maakt ie dan wel rare lusjes, dus dan kijk ik de route altijd nog even na of er niet al te rare kronkels in zitten. Ook al vink je aan vermijd onverhard kan het wel zijn dat je alsnog op een schelpenpaadje terecht komt, maar de kans is wel veel kleiner dan bij knooppunten routes. Dit is omdat dat paadje dan half verhard is. De fietsersbond maakt hier dus geen onderscheid in met routes plannen.

Maarten zei

Ik ben betrokken geweest bij het toevoegen van de 'hindernissen'. Helaas is de breedte van het fietspad zelf nooit in de database gekomen, we moeten het doen met de 'hindernissen'. Een hindernis voor brede fietsen moet geplaatst worden als de doorgang smaller is dan 1 meter (dat is de maximale breedte van een kinderkar achter een tweewieler). Voor velomobielen zet ik zelf ook vaak de hindernis voor lange fietsen aan (zig-zag hekjes). Ik maak overigens geen eigen routetype aan, de instellingen voor 'makkelijk doorfietsen' zijn niet eenvoudig te repliceren, terwijl dit in mijn ervaring de prettigste route oplevert (in elk geval in de Randstad). Door met de knop 'locaties / POIs' de hindernissen aan te zetten kan ik zien waar de lastige stukken zitten, en dan met een via-punt de route 'masseren'. Helaas is de mogelijkheid om een weg af te sluiten niet meer aanwezig, dat was vaak gemakkelijker.

Inderdaad moet je wel 'vermijd onverhard', 'vermijd niet altijd doorgankelijk' (voorkomt dat je over een markt gestuurd wordt) en naar keuze 'vermijd veerponten' aanvinken. De doorsteekjes worden standaard vermeden, dat zijn meestal trap met fietsgoot hindernissen. In sommige omstandigheden wil je als routetype 'Via strooiroutes' gebruiken.

Laatste tip: Routes niet te lang vooraf plannen. Wegwerkzaamheden worden regelmatig bijgewerkt.

Maarten zei

Verdere toelichting: Een hindernis is een POI (point of interest) en is gekoppeld aan een wegvlak. Dat wegvlak is niet bruikbaar als de hindernis eraan gekoppeld is. Dat kan om allerlei redenen zijn: een smal bruggetje, paaltjes of zig-zag hekjes, of een smal fietspad van een paar kilometer. De hindernis wordt midden op het geblokkeerde wegvak gezet. Als het goed is is een 'wegvak' uniform, het smalle bruggetje heeft andere eigenschappen dan het fietspad ervoor en erna. Daarmee zou het bruggetje dus ook z'n eigen wegvak moeten zijn.

Ik mijn ervaring met een Quest zitten de hindernissen er in het grootste deel van Nederland inmiddels goed in. Het criterium zoals dat met de vrijwilligers is gedeeld is de kinderaanhanger of de bakfiets, en dan gaat het meestal voor ons ook goed, al is 83 cm wel breder dan wat ik gewend ben. Ook regionale verschillen kunnen aanwezig zijn.

En over de variatie binnen het knooppuntensysteem (en ook de LF routes) kan ik meepraten. LF9 kan je ook vergeten. Ik heb daar wel eens naar gevraagd, maar ook op mijn opmerking dat de LF routes toch echt ouders met kinderen in een aanhanger zullen trekken kwam een heel vaag antwoord terug.

Belle zei

Ik gebruik Brouter (http://brouter.de/brouter-web/) en dan de optie 'Velomobil schnell'. Ook geen 100% garantie dat je geen hindernis tegenkomt, zoals bijvoorbeeld een trap met een fietsgoot. Dat soort elementen krijgt strafpunten om ze te vermijden maar als de route er veel langer van wordt kunnen ze toch voorkomen. Linksonder zie je de afwegingen overzichtelijk en kan je zelf aanpassen. Brouter is ook voor ons de eerste keuze omdat de Fietsersbond-routes nu eenmaal ophouden bij de grens en ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat ze onnodige omwegen maken langs toeristische punten. Dus ik vind het meer een planner voor die bejaarden op e-bikes. Anderen velomobilisten zweren bij Naviki. Dus je moet kijken wat je het meest bevalt. Overigens kom ik maar weinig hindernissen tegen met een trike. Zigzag-hekjes hoef je niet voor op te stappen, de trike is wendbaar genoeg en als het pad smal is en er is een tegenligger, dan kan je goed de diepte van de berm zien en even met je rechter voorwiel de berm in. De trike is daar stabiel genoeg voor. Pas als de berm zo laag is dat stangen de rand van het asfalt of beton zouden raken bij uitwijken zie ik ervan af en ga ik gewoon even stilstaan. Je trekt tenslotte ook zo weer op met een trike. Je hoeft geen 30 kilo carbon in beweging te zetten.

Wijnandt zei

Mijn dank voor alle reacties! Ik heb daar veel aan, en heeft ook tot enkele voor mij aardige nieuwigheden geleid. Hierover hoop ik in een volgende post iets meer te schrijven!