Het is daarom niet meer dan logisch dat de elektrische fiets vanaf 2013 wordt opgenomen in het "Onderzoek Verplaatsingen in Nederland (OViN) van het CBS".
Dit onderzoek brengt in kaart hoe en wanneer de Nederlandse bevolking deelneemt aan het verkeer. Bij het onderzoek wordt aan mensen gevraagd om voor één dag bij te houden waar ze die dag heen gaan. De deelnemers geven dan ook aan met welk vervoermiddel (bijvoorbeeld lopend, de fiets, de auto of de trein) ze onderweg waren, waar de reis naar toe ging, het tijdstip van vertrek en aankomst en hoe ver het was (de afstand) .
Het CBS dat het onderzoek uitvoert gaat vanaf volgend jaar naar het aantal elektrische fietsen in het huishouden vragen en of de respondent zelf ook een elektrische fiets bezit. Daarnaast wordt de elektrische fiets toegevoegd aan de mogelijke vervoermiddelen die de respondent op de invuldag heeft gebruikt.
Heel jammer voor de ligfietsbranche en haar klanten, maar het is niet anders. Er is wel één groot pluspunt aan deze ontwikkeling. De adoptie van de elektrische auto wordt door de populariteit van de e-bike eerder tegengewerkt dan bevorderd. De techniek van de e-bike, waarvan de verdere ontwikkeling door deze omstandigheden sterk wordt gestimuleerd, vindt niet alleen toepassing in fietsen voor particulieren maar ook in utilitaire e-bikes voor zakelijk gebruik. Het is niet meer dan logisch dat op den duur bijv. de "Amsterdam Oud-Zuid bakfietsen" steeds vaker trapondersteuning zullen hebben.
Dit is een goede zaak: de auto, ook de elektrische variant, blijkt vooral in de drukkere steden een tamelijk hopeloos geval en de ecologische voetafdruk ervan, zowel van fabricage als van gebruik, is vele malen groter dan die van de e-bike.
3 opmerkingen:
Toch wil Amsterdam paal en perk stellen aan de electrisch ondersteunde fietstaxi's.
Zelfs klonk de term : wildgroei
Ik vind electrische snorfiets beter dan ligfiets ... en beter dan velomobiel. Bij "beter" ik bedoel prijs en praktische waarde.
Qua prijs en "value for money" verslaat de e-bike met groot gemak de ligfiets en de velomobiel. Dat neemt niet weg dat mensen heel goede redenen kunnen hebben om NIET voor de traditionele fiets, al dan niet elektrisch ondersteund- te kiezen. Daarom hebben ligfietsen en velomobielen nog steeds bestaansrecht in een klein marktsegment, en dat zal ook wel zo blijven.
Een reactie posten