04 november 2011

Onder het mes, maar waar?

'k Wil iedereen bedanken voor haar/zijn bemoedigende woorden en morele steun voor de hartoperatie die ik moet ondergaan.

De slokdarmecho werd op 25 oktober uitgevoerd en de hartkatheterisatie op 2 november. Het eerste wees uit dat de mitralisklep inderdaad lek is, en het tweede liet zien dat m'n aders naar en bij het hart geen afwijkingen vertonen. Bijkomende werkzaamheden zoals het aanbrengen van bypasses lijken derhalve niet aan de orde :-)

Deze constateringen maakten een veel gerichter zoeken op internet naar mitralisklep reparaties mogelijk en daar heb ik heel wat interessante vondsten gedaan. 'k Zal de lezer van dit weblog niet vermoeien met details en alleen de hoofdlijnen weergeven zoals ik ze op dit moment zie.

Er zijn twee operatietechnieken:
  1. de klassieke openhartoperatie, waarbij het borstbeen in de lengte wordt doorgezaagd om toegang tot en zicht op het hart te krijgen.
  2. de minimaal invasieve operatie waarbij meestal de ribbenkast intact wordt gelaten en toegang tot het hart wordt verkregen door kleine incisies in de borstkas. De operatie wordt verricht met zeer kleine instrumenten die met een geavanceerde afstandsbediening -ook wel een operatierobot genaamd- worden bestuurd. Overzichtelijke informatie (in het Engels) staat op de webpagina Cardiothoracic Treatment Options. De werkwijze wordt beschreven op da Vinci® Mitral Valve Repair.
In Nederland lijkt het repareren van de mitralisklep met robotchirurgie nog niet te gebeuren, al gebruiken de Isala klinieken in Zwolle al een da Vinci-robot voor andere operaties. Wel zijn de Isala klinieken van plan in 2012 de robotchirurgie te gaan gebruiken voor mitralisklepreparatie.

In het buitenland is robotchirurgie op meer plaatsen in gebruik dan in Nederland. Een indicatie hiervoor geeft de Surgeon Locator. Zoekt men op "hospitals" in een land, dan levert Nederland 13 ziekenhuizen op (dubbele vermeldingen als 1 geteld) en Duitsland 42, waaronder een tweetal in München.

Tijdens onze vakanties in Bayern zijn wij meermalen het Deutsches Herzzentrum München gepasseerd, als we over de Nymphenburger Strasze naar het slot Nymphenburg fietsten. Daar is men gespecialiseerd in "minimal invasive, rekonstruktive und interventionelle Behandlung von Herzklappen". De mitralisklepreparatie wordt hier bij voorkeur met een minimaal invasieve operatietechniek uitgevoerd.

Alles overziend (waarbij ik ook belangrijke overwegingen heb betrokken die ik niet heb vermeld) kom ik tot de voorlopige conclusie dat het zeer de moeite waard is om in München te vernemen of mijn situatie minimaal invasieve mitralisklepreparatie mogelijk maakt. Zo ja, dan zie ik er ook geen been in om in München te worden geopereerd. Wij kennen de stad goed en voelen daar ons altijd zeer prettig en volkomen op ons gemak. München is zo langzamerhand ons tweede "thuis" geworden: volgend jaar gaan we daar voor de 20ᵉ keer heen.

Dat betekent dus: overleg met m'n huisarts en cardioloog, en ziektekostenverzekeraar. Weer werk aan de winkel :-)

Het blijven interessante tijden…

Fietsen

Van fietsen is in oktober niet veel terecht gekomen. Het bijhouden van m'n conditie deed ik vooral in onze tuin, waar een 8-tal plantvakken groot onderhoud kreeg, en de aangrenzende plantvakken eveneens werden aangepast. Ruim 200 nieuwe vaste planten zijn de grond ingegaan, een paar heesters zijn naar een andere plaats in de tuin verhuisd en er zijn heesters verwijderd en afgevoerd dan wel weggegeven aan onze buren. Het was heerlijk werken dankzij het mooie herfstweer en de schitterende herfstkleuren, die ook in onze tuin volop aanwezig waren.

M'n fietskm's in oktober zijn derhalve beperkt gebleven tot een schamele 252 km:
RANS Dynamik Pro 58 km;
roeifietsen 194 km.
Toch ben ik daar dik tevreden mee :-)

Met Derk Thijs in Middelburg en m'n fietsenmaker in Zuidlaren heb ik afgesproken dat m'n roeifietsen in Middelburg een grondige onderhoudsbeurt krijgen en van de nieuwste technische details worden voorzien. M'n fietsenmaker zorgt voor het transport van m'n roeifietsen van ons huis naar Middelburg en vice versa. Dat alles zal gebeuren zodra ik weet wanneer ik voor de hartoperatie word opgenomen. Die roeifietsen zullen heel belangrijk zijn voor m'n revalidatie en moeten daarom in een onberispelijke conditie verkeren :-))

De technische details betreffen nieuwe, speciaal geprepareerde Dyneema kabels met een langere levensduur, en aanpassen van snek en revolverring waardoor het omdraaien of verwisselen van de aandrijfkabel veel gemakkelijker wordt.
Vooral dat verwisselen van de aandrijfkabel, da's voor mij nog steeds een geweldige crime. Dat gepeuter van zo'n dik touw door 'n klein gaatje... 't Gaat bij mij alleen thuis goed: ik reserveer daarvoor minimaal 1 dagdeel en de telefoon wordt uitgezet. Min of meer de noodtoestand dus...

6 opmerkingen:

stradaatje zei

Wijnandt, veel sterkte ! Ik heb er alle vertrouwen in dat alles goed komt en je binnen de kortste keren weer kunt fietsen !

Mick zei

Ik wens je ook veel sterkte en wijsheid toe bij de beslissing.
Mvg Mick

Piet zei

Beste Wijnandt,

In de eerste plaats veel sterkte met je a.s. operatie. Dat je een goede conditie hebt door het (roei)fietsen moet zeker een pré zijn.

Wat betreft de "renovatie" van jouw roeifietsen en de trip naar Middelburg. Uiterlijk eind november staat mijn nieuwe 209 gereed bij Thijs. Misschien kunnen we iets regelen voor gezamenlijk vervoer, zodat we de kosten kunnen delen?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Piet Andringa
Groningen
(Wij zijn elkaar dit voorjaar op de roets tegengekomen in de buurt van Zuidlaren)

Wijnandt zei

Dag Piet,

dank voor je goede wensen! 'k Herinner mij heel goed onze heel prettige ontmoeting dit voorjaar op onze roeifietsen in De Groeve.

Wat betreft het evt. samenvoegen van onze roeifietsen tot 1 transport naar Middelburg ('k veronderstel dat je huidige roeifiets wordt ingeruild?), daar kan ik geen enkel bezwaar tegen hebben. Wel zal e.e.a. sterk afhangen van wanneer ik naar het (nu nog niet bekende) ziekenhuis ga om te worden geopereerd. Als dat ongeveer zou kloppen met de leveringsdatum van jouw nieuwe roets, dan kun je dat regelen met Steenbergen (vroeger 4Hout) Fietsen in Zuidlaren (vragen naar Jos, mijn vaste monteur).

Wijnandt

Piet zei

Dag Wijnandt,

Bedankt voor je reactie en het voorstel. Mijn roeifiets is verkocht en verhuist binnenkort naar Sneek. Het gaat dus alleen om het afhalen van de 209. De fiets is uiterlijk eind november gereed en wellicht iets eerder. Laten we contact houden zodra een van ons meer weet over zijn afspraak. Mocht het tijdsverschil te groot zijn dan haal ik de fiets zelf en als het weer nog steeds zo zacht is misschien op de roeifiets van Middelburg naar Groningen.

vr.gr.

Piet
tel: 06-24437101

Zjoschke zei

Hallo Wijnand,

Ik hoop dat de 'kleine' ingreep op jou toepasbaar is. Heeft dit ook positieve gevolgen voor de duur van de revalidatie t.o.v. van de reguliere operatie?
Ik hoor wel wanneer het zover is.

Over onderstaande had ik al eens iets geroepen, kijk er maar eens naar, je weet precies wat ik bedoel:

http://cdn4.media.cyclingnews.futurecdn.net/2011/09/08/2/hope_converter_full_view_2_600.jpg