08 oktober 2011

IMF en blessures :-(

Nee, er is geen direct verband tussen het Internationaal Monetair Fonds en m'n blessures op dit moment, maar beide zijn wel onderwerp van deze posting.

IMF studie steunt de 99%
Door een artikel op de site van de Süddeutsche, Von der dunklen Macht der Wall Street, werd ik geattendeerd op een recent onderzoek van het IMF. Dit onderzoek, Making Friends, wijst uit dat de lobby van de financiële sector zeer effectief is om regulering van die sector door de overheid tegen te houden.

Een in wezen triest verhaal, temeer omdat niet alleen in de USA maar wereldwijd politici niet de moed hebben om de financiële sector aan banden te leggen, maar zich beperken tot een twijfelachtige vorm van symptoombestrijding, te weten het nationaliseren van de verliezen die deze sector door riskante speculaties heeft geleden en nog steeds lijdt.

Zelfgemaakte blessures :-(
Ik zit nu bijna 2 weken op de (figuurlijke) blaren als gevolg van blessures in bil- en beenspieren die ik mijzelf heb bezorgd :-(

Dat zit zo. Zondag bijna 2 weken geleden heb ik zo'n 60 km gefietst op m'n Dynamik Pro met een zadel dat misschien zo'n 3-6 mm te hoog en ca. 2 graden te horizontaal was afgesteld. 'k Had niet het gereedschapje bij mij om dat gemakkelijk te corrigeren, zodat ik min of meer dacht: 'ach, laat maar, zo erg is dat ook weer niet'.

Het fietste wel tamelijk ongemakkelijk en in de loop van diezelfde zondagavond begon vooral m'n linkerbil branderig pijnlijk te worden, met een uitstraling naar het linkerbeen. Aanvankelijk dacht ik aan een spontaan optredende hernia, later een dito ischias. (Heel lang geleden -misschien al 20 jaar- heb ik namelijk ook zo'n ischias aanval gehad die na ca. een week vanzelf weer verdween.) In de loop van de week werden de symptomen wat minder, zodat ik zondag een week geleden weer ging fietsen, voor een groot deel over bospaadjes.

De stand van 't zadel was inmiddels gecorrigeerd en we ragden vrolijk en ongeremd -natuurlijk voorzover onze leeftijden dat toelieten- door de bossen tussen Appelscha en Dieverbrug. Enfin, de branderige pijn in m'n beide bilspieren en de even pijnlijke uitstraling, nu naar beide benen -vooral de achterkant van de bovenbenen- werd 's avonds tamelijk ondragelijk en ik kon alleen maar zitten of liggen na een paar pijnstillers ingenomen te hebben. Dit heeft de hele week geduurd, verminderde maar heel langzaam en is nog niet helemaal verdwenen.

De verschillende effecten en locaties van die spierpijnen brachten mij tot het inzicht dat ik mijzelf blessures heb toegebracht. Ik kijk er nu als volgt tegen aan: de eerste keer heb ik door het te hoge zadel m'n bilspieren inclusief een deel van de Ischias zenuw, geblesseerd, en de tweede keer heb ik er nog een schepje bovenop gedaan door m'n bil- en beenspieren flink te overbelasten.

Eigen schuld, dikke bult :-((

Voorlopig maar rustig aan doen, en kleine stukjes fietsen op mtb en roets in de hoop dat deze matige inspanningen de genezing van spieren en zenuwen zal bevorderen. Lukt dat niet, dan moet ik toch maar naar de huisarts.

1 opmerking:

Mick zei

Dag Wijnandt,
Neem ook je bekkenstand eens op bij je beschouwing.
Vóór mijn heupoperatie had ik weinig rugmobiliteit en snel last van herniasteken naar het rechterbeen. Nu met de prothese heb ik mijn rugflexibiliteit volkomen terug en ben in éen keer van de hernia af uit mijn onderrug!
Mvg Mick