Weinig kilometers gemaakt deze maand, want de afgelopen weken was het vaker tuinieren en wat huisschilderklusjes.
Fietskm’s in september 471 totaal, waarvan 343 Thys, 42 WAW en 86 met CF-fiets 700X.
Die 86 km waren in meerdere opzichten heel verrassend en leerzaam. Wat wil namelijk het geval?
Uit verschillende postings op het RANS Crank Forward forum blijkt dat veel CF-fietsers meer kracht kunnen ontwikkelen op de wat steilere CF-modellen, zoals de Zenetik en de Dynamik, dan op de meer ligfietsachtige RANS Cruz of Fusion met hun vlakkere framegeometrie. Met de Dynamik/Zenetik framegeometrie kan beter worden geklommen en hogere snelheid worden bereikt. Er zijn daarom nogal wat CF-fietsers die zowel een Fusion of Cruz als een Dynamik bezitten, en deze onder verschillende omstandigheden gebruiken.
Ik ben genoodzaakt -om medische redenen en gelet op m'n leeftijd van 70 jaar- om de weinige spierkracht die ik nog kan opbrengen zo effectief mogelijk te benutten. De ervaringen die op het RANS Crank Forward forum zijn vermeld, hebben ertoe geleid dat ik Tihamér, m'n Belgische CF-fiets collega, heb gevraagd om een van z'n CF-fietsen -hij is de tevreden eigenaar van zowel een Zenetik Pro als een 700X- te mogen lenen. Met een royaal gebaar stelde hij de 700X tot mijn beschikking, zodat ik die kon ophalen bij hem thuis in Ravels (Vlaanderen, even boven Turnhout) en vervolgens de afgelopen weken bij verschillende gelegenheden heb kunnen proberen.
Om een lang verhaal kort te houden: tsjongetsjonge, wat 'n snel fietsje! Zelfs met m'n ouwe lijf voelde ik me een jonge klimgeit op weg naar de Posbank. 'k Heb nog nooit zo gemakkelijk de Posbank beklommen als met deze fiets. 'k Was boven voor ik er erg in had. Het zwaarste stuk van het fietspad vanuit De Steeg bij het begin met die pseudo-haarspeldbochtjes, ging met 10-12 km/uur. Het langere stuk, verderop langs de bosvarens, ging met 18-20 km/uur. En 'k heb beslist niet voluit gereden: 'k heb bij deze eerste kennismaking met de 700X nogal bedachtzaam gereden om zowel de signalen van m'n lichaam als van de fiets goed te kunnen waarnemen en analyseren.
Heuvel af naar Rheden ging vlot met 50 km/uur .Harder wilde ik niet met de fiets van 'n ander waar ik voor de eerste keer op zat. Het is maar 'n kort rondje vanuit Dieren (vanaf de kerk bij Sporthal Theothorne), 18 km. Een heel mooi klimtrainingsrondje dus, dat je gemakkelijk bijv. 3x achter elkaar kunt doen, totaal 54 km.
Het zitcomfort van de 700X is op hetzelfde niveau als van m'n dierbare Cruz, dus volkomen acceptabel. Dit ondanks het feit dat het stuur op de 700X voor mij niet optimaal staat. 'k Schat dat het stuur zo'n 5 cm omhoog èn 5 cm naar achteren moet om voor mij lekker te zitten. 'k Heb me beholpen door het stuur met zoveel mogelijk gestrekte vingers vast te houden.
Omdat de 700X geen bagagedrager heeft, heb ik mij moeten behelpen met m'n Crumpler rugzak, 'n werkelijk uitstekende rugzak voor wandelen. 'k Merk namelijk helemaal niet dat ik 'm om heb.
De onverwachte en zeer aangename verrassing was dat de rugzak eveneens uitstekend voldeed op de fiets. 'k Merkte amper dat ik 'm om had, en het fietsen ermee was aangenaam. Wellicht omdat de gewichtsverdeling met bagage op de rug veel beter is dan met bagage achter op de bagagedrager? 'n Lichte fiets reageert immers direct op zulke veranderingen.
'n Paar dagen later heb ik de Dwingelderveld route gedaan, een korte route van 41 km. Ook hier merkte ik dat de 700X een razendsnel fietsje is. Moeiteloos rij ik onder neutrale omstandigheden (geen wind mee of tegen, op vlakke weg) 27-28 km/uur, en dan hoef ik me echt niet in te spannen.
Dat wordt straks dus een RANS Dynamik Pro frameset importeren uit de USA. 'n Niet te onderschatten voordeel hiervan is dat ik dan weer meetel als Europese RANS CF-fietser met 2 stuks in m'n bezit .
Geen opmerkingen:
Een reactie posten