03 mei 2006

Zomerfietsen - 2

Gossamme... wat is dat roetsen toch 'n heerlijke manier van voortbewegen!!! Lekker bezig zijn met het hele lijf en moeiteloos een rap tempo (voor mijn doen althans!) kunnen volhouden.

Wel moet ik bekennen dat m'n specifieke roetsconditie nog veel te wensen overlaat aan het begin van dit seizoen. Maar toch, op de rechte stukken zonder al te harde wind recht tegen, zonder overmatige inspanning rustig roetsen met 26-32 km/uur. En dit alles met een fantastisch uitzicht op de omgeving, die in het vroege voorjaar ronduit schitterend is.

Vanmiddag naar Zuidlaren geweest en weer terug. Met dank aan het zonnige en warme weer waardoor ik vandaag voor het eerst dit jaar met blote winterwitte armpjes en beentjes naar buiten kon ;-)
Voor de kenners: vanuit Veendam langs Spijkerboor en via Annen en Schuilingsoord naar Zuidlaren; via De Groeve en langs de Kielsterachterweg en Veendammerweg weer terug naar Veendam. In Zuidlaren natuurlijk wat gedronken op m'n favoriete stek, het terras van Op 't Olle Stee.

Gistermiddag ben ik met m'n GrassHopper op en neer geweest naar Zuidlaren, en vandaag wist ik weer precies waarom ik het wegrijden met de roeifiets véél gemakkelijker vind dan met 'n gewone 2-wielige ligfiets:
met de roeifiets rij ik volgens de regels weg: rechtervoet ingeklikt, linkerbeen hangt naast de fiets. Vooropgesteld dat je in de goede -dus lage- versnelling bent, is het accelereren een vloeiende heen-en-weer gaande beweging met het rechterbeen, zonder dode punten en zonder de noodzaak om zo snel mogelijk het linkerbeen bij te trekken en de linkervoet op het pedaal te zetten. Het linkerbeen bijtrekken op de roets is pas nodig als het je goed uitkomt, en geen seconde eerder. In de praktijk kan dat toch vlug omdat je met de roets heel snel op snelheid bent voor 'n stabiel evenwicht.

Op 'n gewone 2-wielige ligfiets moet je het andere been wel snel bijtrekken om over de dode punten (2 per omwenteling van het voorste kettingblad) van de trapbeweging heen te komen.

'k Zal de afzonderlijke bewegingen tijdens het wegrijden met de GrassHopper nog 'ns heel nauwkeurig onder de loep nemen om te zien of ik hiermee net zo'n soepele startprocedure kan ontwikkelen als met de roets.
Belangrijk is ook dat het inklikmechanisme van de pedalen op de GrassHopper zo licht mogelijk is afgesteld omdat een van de benen vaak in een gebogen en dus ongunstige positie verkeert om snel te kunnen uitklikken.

Geen opmerkingen: