20 mei 2006

Roeifiets en GrassHopper in de hoofdrollen

Door het mooie weer is WAW015 op non-actief gesteld. Door de week leg ik de nodige fietskm's af op de roeifiets en gebruik ik de GrassHopper hoofdzakelijk op zondag als ik met Willy (m'n vrouw) ga fietsen.

Afgelopen zondag hebben we de Leemculeroute gereden, met de start in Hattem. Het eerste stuk door het IJssellandschap is buitengewoon fraai en stelt de ligfietser bepaald niet voor problemen. Het laatste stuk, voorbij de recreatieplas Heerderstrand, voert door het Zwolse Bos, en dat is interessant voor een ligfiets die 'n mtb wil zijn. Door het droge weer waren in het bos de fietspaden op veel plekken behoorlijk mul maar de GrassHopper hield zich uitstekend. Natuurlijk was ik tamelijk voorzichtig maar geen enkel moment had ik het gevoel dat de ligfiets onderuit ging of onbedoeld een andere kant op wilde.
Na de Leemculeroute smaakten de consumpties bij Brasserie De Zwarte Truffel in het oude centrum van Hattem zoals gewoonlijk uitstekend.

Enkele dagen geleden -toen ik op 'n dag 4 fietsen een grondige schoonmaakbeurt gaf- kwam ik op een idee om op een betrekkelijk risicoloze manier de grenzen van de GrassHopper te verkennen. Wij wonen namelijk dicht bij het recreatiegebied Borgerswold en daar is een spartelplasje met voldoende mul zand er omheen. Het mulle zand gaat geleidelijk over in gras en dat is een prima plek om binnenkort ervaring op te doen met een slippende GrassHopper.

M'n conditie op de roeifiets wordt langzamerhand beter en ik kan nu langere stukken tot 30-35 km roetsen zonder te pauzeren. Het is wel de kunst om in het begin niet te hard te willen gaan, en dat moet ik beter onder de knie krijgen.
'k Heb twee favoriete trainingsrondjes op de roets: Veendam-Zuidlaren vv met wat omweggetjes (40 km) en Veendam-Haren (57 km). Beide zijn zeer fraaie routes die nooit vervelen!

Maar als m'n conditie nog beter is lokken een paar andere routes van 60 en 80 km die goeddeels door heel mooie stukken van Drenthe gaan...

Geen opmerkingen: