02 november 2010

Happende trommelrem

Al 'n paar maanden heb ik last van 'n soms happende linker trommelrem op m'n roei3wieler. Dit geeft mogelijk gevaarlijk, want onvoorspelbaar, rijgedrag. Na 'n ommetje gisteren besluit ik vanochtend om dit euvel te verhelpen.

En ja hoor, het remvlak van de trommel vertoont 'n paar bruine gebiedjes, kennelijk ijzerroest veroorzaakt door binnengedrongen vocht. Deze veronderstelling wordt ondersteund door daarmee corresponderende bruine verkleuringen op de rand van de ankerplaat.
Inspectie van de rechter trommelrem, die nog nooit hapneigingen heeft gehad, wijst uit dat daar geen bruine vlekjes op het remvlak van de trommel zitten.
In de linkertrommel zit niet veel, maar wel duidelijk meer remslijpsel dan rechts.

Met 'n stukje waterproof schuurpapier #400 maak ik de binnenkant van de remtrommels en de remblokjes schoon en veeg het rem- en schuurslijpsel weg met een brandschoon lapje stof. 'k Maak een blokje om door de buurt en slaag er niet meer in om de linkerrem te laten happen.

Misschien dat het probleem nu opgelost is? En wellicht is een preventieve maatregel mogelijk om het binnendringen van water in de remtrommels moeilijker te maken?

In m'n km-boekhouding zie ik dat ik in oktober ietsje meer gefietst heb dan de maand ervoor: 452 km, waarvan 360 km op m'n roeifietsen en 92 op m'n Dynamik Pro. Dit jaar heb ik op m'n Dynamik Pro maar 1160 km afgelegd. Volgend jaar maar verder daarmee...

Geen opmerkingen: