06 november 2010

Bukfiets versus ligfiets

Knurft heeft op z'n weblog de voor- en nadelen van bukfiets en ligfiets met elkaar vergeleken. Het is allemaal oud nieuws behalve dan de ontspannen toon en wederzijds begrip waarop de discussie wordt gevoerd. Dat is in het verleden wel 'ns anders geweest!

Voor mij is de luxe van een bukfiets onder specifieke omstandigheden niet meer weggelegd. M'n laatste poging om op 'n bukfiets te rijden -alweer op 4 mei 2006- leverde het volgende op:
[……] wil ik deze middag proberen of er toch een mouw aan te passen valt -aan het kunnen fietsen op m'n fraaie Santos SCC01 mountainbike. Na 'n winter rust voor het zitvlees zou het met wat aanpassingen misschien toch kunnen?
Dus ik verstel het stuur zodanig dat m'n zithouding op de mtb halverwege tussen m'n gebruikelijke gematigd sportieve houding en die van de grijze zondagmiddagfietsbrigade is. De eerste paar honderd meter lijkt alles goed te gaan. Daarna komt de bekende zadelpijn langzaam maar zeker weer opzetten. Na 5 km verlang ik naar het einde van de rit en krijg ik zwarte vlekken voor de ogen vanwege de pijn in m'n zitvlak. Na 11 km is de martelgang eindelijk afgelopen en kan ik m'n mtb definitief aan de wilgen hangen, met de rustgevende 100% zekerheid dat het fietsen daarmee voor mij definitief passé is. [……]

Voor wie vergelijkbare problemen heeft met de traditionele bukfiets en de 'echte' ligfiets op bezwaren stuit, zijn de 'Crank Forward bikes' van RANS een heel interessant alternatief. 'k Heb heel goede ervaringen met m'n Cruz (overigens gelijkwaardig aan de RANS Fusion) en Dynamik Pro. De laatste is inmiddels m'n favoriete mtb voor weekenden en onze vakanties in de Freistaat Bayern.
'n CF-bike bezitter formuleerde het heel kernachtig: "80% van de voordelen van de ligfiets en 80% van die van de bukfiets." En dat klopt heel aardig...

Geen opmerkingen: