14 november 2010

Fietskleding

Gisterochtend was m'n bij Derk Thijs bestelde roetsoverall bij de post, zodat ik dank zij het -eindelijk!- mooie weer 's middags een ommetje kon roetsen met de nieuwe roetsoverall aan.

De roei3wieler is werkelijk geknipt voor deze tijd met natte en door modder en afgevallen blad glibberige wegen, landbouwwegen en fietspaden.

En de roetsoverall van Derk is 'n mooi kledingstuk voor deze periode. Afhankelijk van de weersomstandigheden trek je er geen, koeler of warmer ondergoed onder aan, en dito fietsshirt en -jasje.
De roetsoverall is voortreffelijk gemaakt door het Belgische bedrijf Campitello.be met aandacht voor de details. De kleuren, zwart met blauwe strepen opzij, zijn echt chic. Met dun tot normaal thermo-ondergoed eronder is de maat voor mij perfect.
De vanaf onder- en bovenzijde te openen ritssluiting aan de voorzijde is heel gemakkelijk bij aan- en uittrekken en zorgt voor veel plasgemak ;-)

Met deze roetsoverall voel ik mij perfect en smaakvol gekleed. Dat vind ik belangrijk bij het beoefenen van zo'n mooie sport als roeifietsen waarvoor ik best als officieus ambassadeur wil fungeren. 'k Heb trouwens geen zin om met een bijeen geraapt allegaartje aan te fietsen: fietsende armoedzaaiers zijn er al te veel.

Is alles dan perfect aan de roetsoverall? Was het maar waar…

'k Heb vaker bij dergelijke sportkleding gemerkt dat de snit lijkt te zijn toegesneden op de tengere lichaamsbouw die typisch is voor veel wielrenners. Relatief lang en dun, ook de romp is dan smal voor z'n lengte. 't Lijken wel hazewindhonden...

Ook de snit van de roetsoverall lijkt vooral bedoeld voor mensen met een relatief tenger postuur. Voor mij houdt de been- en rompwijdte niet over, en is-ie daarom alleen bruikbaar in combinatie met dun tot normaal thermo-ondergoed eronder. Omdat het ondanks deze beperkingen verder een prachtig en goed passend pakje is, heb ik Derk gevraagd mij ook een maatje groter toe te sturen zodat ik daarmee verder kan passen en meten met dikker thermo-ondergoed eronder.

Vooral op de vergrote foto is e.e.a. duidelijk te zien. 'k Heb op een setje Odlo thermo-ondergoed maat L (model Evolution extra warm), het roeipakje, eveneens maat L, zodanig neergelegd dat onder- en bovenkanten ongeveer gelijk zijn, en de onderkanten van de mouwen, benevens de binnenkanten van de beenpijpen, samenvallen. Van het roeipakje is de blauwe streep opzij tevens de buitenkant, zodat te zien is hoe ver de Odlo-broek en het Odlo-Shirt uitsteken onder de smalle roetsoverall. Voor alle duidelijkheid: het Odlo-setje sluit mooi strak om m'n lichaam, maar niet tè strak. Ook de mouwen van het roeipakje zijn betrekkelijk smal.
Voor 's zomers heb ik al meerdere jaren een drietal roeipakjes van Concept 2 Benelux in verschillende kleuren. Voortreffelijke kleding voor op m'n CF-bikes en roeifietsen! Als het wat kouder wordt doe ik er dun thermisch ondergoed onder of/en 'n fietsshirt van Reverse Gear erover.

Achteraf gezien is het een geluk dat de Long John Thermo van Derk was uitverkocht. Nu ik ervaring heb met de roetsoverall betwijfel ik of ik 'n Long John wel nodig heb. Door de korte roeipakjes te combineren met thermo-ondergoed met lange mouwen en pijpen, hou ik het lang vol bij lagere temperaturen. Nog kouder en ik kan naadloos overstappen naar de roetsoverall, eerst zonder, daarna zonodig met thermo-ondergoed.

Nog 'n laatste opmerking over de 'hazewindhonden-snit'. Zelf ben ik 177 cm lang en 72 kg zwaar, met 'n borstomvang van 98 cm en een beenlengte -staand gemeten vanaf de blote voetzolen tot de onderkant van m'n kruis- van 85-86 cm. Geen tengere jongeling (meer), maar ook geen bijzonder afwijkende proporties. Heel gewoon eigenlijk :-)
Om deze reden vraag ik mij af of Derk er goed aan zou doen om de lichaamsproporties van z'n roeifiets- en roeikledingklanten in gedachten na te gaan en of er misschien reden is om met Campitello.be van gedachten te wisselen over een snit die ook voor normaal geproportioneerde mensen goed bruikbaar is.
In dit verband is het aardig om uit eigen ervaring te kunnen constateren dat Odlo en Icebreaker voor hun thermisch ondergoed wèl een maatvoering hanteren die voor 'normale' mensen uitermate goed bruikbaar is.

1 opmerking:

M-MZ zei

De roetsoverall is inderdaad erg practisch. Als de temperatuur onder de 5 graden duikt doe ik er een sportshirt met lange mouwen onder en een EK roeifietsen hemd erover. Zo blijf ik lekker warm tijdens m'n woon-werk ritjes. De anti-opkruipbandjes bij de handen en voeten houden alles op z'n plek. De pasvorm is voor mij prima. Heb een maat L en ben met m'n 185 en 72 kg niet echt de breedste roetser zullen we maar zeggen.

Wat ik wel erg jammer vindt is dat de reflectie strepen op nek, polsen en enkels na enkele wasbeurten bijna compleet verdwenen is. Voor de veiligheid zoek ik nu een andere oplossing. De meeste roets kilometers leg ik nu in het donker af.