22 januari 2014

Deze maand: veel fietskm's; fietsonderhoud

We lijken ander weer te krijgen: deze week wordt het weer meer winters dan de afgelopen weken meestal het geval was. Jammer, want we konden vaak fietsen bij relatief zacht en droog -zelfs af en toe tamelijk zonnig!- weer. Tot nog toe heb ik in januari 334 km gefietst, veel meer dan ik de afgelopen jaren gewend was in januari. Met het roeien kon weer een aarzelend begin gemaakt worden -75 km- en  de Scorpion was goed voor 259 km.

Het bereiken van de 3000 km was reden om de Scorpion met 'n warm sopje grondig schoon te maken en de volgende dag op te vouwen, achter in de auto te laden en naar de Ligfietsshop te gaan alwaar Gerrit Tempelman de trike vakkundig heeft geïnspecteerd. Er hoefde amper iets te gebeuren (geen klachten, geen defecten, geen slijtage); alleen de ketting werd losgemaakt en in een speciaal badje goed schoon gewassen. 't Spul loopt weer erg soepel :-)

e-Ondersteuning
Dit onderwerp blijft interessant, vooral wegens de inherente tegenstelling tussen sportief fietsen op eigen spierkracht versus e-ondersteuning om de eigen inspanning te begrenzen.

Velomobielrijder Quezzzt presenteert een redelijke en transparante afweging: 'e-ondersteuning in een Quest/Strada toch niet zo nutteloos? (sport of transport?)' waarmee je voor je eigen situatie een goede keus kunt maken. Daarbij is het de kunst om van soms diepliggende en instinctieve neigingen bewust te zijn en die niet automatisch achterna te lopen. Zoals Eric Vann ooit schreef op het BROL forum: 'Cycling is so much better when you aren't chasing after an image of yourself that doesn't match reality.' En dat geldt ook voor e-ondersteuning.

'k Heb nu gemakkelijk praten dank zij m'n ervaringen met de e-Scorpion: 3000 km in iets meer dan een half jaar  en ik wil 'm niet meer missen. M'n gunstige ervaringen komen vooral door de beperkte e-ondersteuning op het eerste en tweede niveau: 35% en 75%. Bij die ondersteuningen moet ik van het totale aandrijfvermogen 78% resp. 57% zelf leveren via de pedalen.

De e-ondersteuning op het eerste niveau compenseert grotendeels het intrinsieke zwaar lopen van de Scorpion dat veroorzaakt wordt door het hoge gewicht en luchtweerstand van de trike, de hoge rolweerstand van de Tryker voorbanden en de Marathon Plus achterband.

De e-ondersteuning op het tweede niveau maakt het voor mij mogelijk om bijna continu zo'n 24,5-25,5 km/uur te fietsen, nu nog over een afstand tot 50 km. Dat betekent bij dit winterweer stevig doortrappen en ik voel m'n spieren als ik thuis kom en soms ook de volgende dag :-) . En zo hoort het ook…

Vorige week zaterdag was het mooi en zacht winterweer en ik heb voor het eerst sinds m'n hartoperatie, alweer bijna 2 jaar geleden, met e-ondersteuning op het tweede niveau en fysiek voluit bijna 50 km lang doorgejakkerd op de Scorpion. Afgepeigerd en kletsnat van het zweet kwam ik thuis; de volgende dag voelde het aan alsof ik 'n pak slaag had gekregen. Nog een dag later voelde ik mij weer fit en vol energie.

Dat betekent dat e-ondersteuning en sportief fietsen heel goed samen kunnen gaan. Het zijn vooral de combinatie van persoonlijke omstandigheden en voorkeuren, type fiets en beschikbare niveau's van e-ondersteuning die bepalen hoe succesvol die combinatie uitpakt.

In mijn geval ben ik er zeker van dat die combinatie buitengewoon goed is uitgepakt. Misschien wel meer geluk dan wijsheid...

Geen opmerkingen: