08 januari 2014

Weer roeifietsen, met 'n vleugje nostalgie

Zeker anderhalve maand lang heb ik niet geroetst. Het risico van onderuitgaan op de meestal vuile en natte wegen vond ik namelijk te groot. De laatste oogst knollen (suikerbieten en aardappelen) is inmiddels allang weg, zodat de regen de meeste tarra van de wegen heeft kunnen spoelen. Gisteren was het sinds lange tijd drogend weer, zodat er weinig belemmeringen waren om weer te roeifietsen.

Heerlijk! En weer wat geleerd!

Gisteren.
Vrijwel onmiddellijk kon ik constateren dat m'n vertrouwdheid met de roets niet is verminderd door de gedwongen pauze van ca. 6 weken. Alles ging weer als vanouds. Wel bleek al na een paar honderd meter dat m'n roetsconditie totaal verdampt was. Dat verbaasde me niks: meerdere webloggende collega-ligfietsers hebben al vastgesteld dat een goede conditie te voet komt en te paard weggaat.

Gelukkig biedt het mooie recreatiepark Borgerswold dat aan onze achtertuin grenst, voldoende mogelijkheden om daar kris-kras leuke afwisselende routes te rijden. Goede fietspaden, bochtige weggetjes, heuvels en bruggetjes (soms heel steil) over de vele waterpartijen. En géén auto's :-)

Derk Thijs op de roeifiets
M'n buikspieren/middenrif ongemakken die ik van m'n hartoperatie heb overgehouden zijn de afgelopen maanden voor een groot deel verdwenen, maar gevoelig en kwetsbaar is het nog wel. Een goede reden om het kalm aan te doen en goed op de roetstechniek te letten zodat ik niet onnodig spanning zet op de buikspieren bij het middenrif.

Vandaag.
De weersomstandigheden zijn weer goed om vanmiddag te roetsen. Vanochtend draai ik m'n spieren alvast warm door in de tuin te werken met de cultivator. Dat maakt de grond wat losser zodat-ie wat beter kan drogen. Een reden om dit nu te doen is dat de bolgewassen nog niet of nog maar net, hooguit enkele mm's, boven de grond uitsteken zodat die nauwelijks schade oplopen.

Na de lunch ga ik weer in Borgerswold en omgeving roetsen. 'k Heb gèèn naweeën van buikspieren/middenrif zodat de aanpak van gisteren kennelijk goed was. De conditie is natuurlijk nog niks, maar 't gaat toch wat soepeler dan gisteren.

Onderweg moet ik terugdenken aan 2004, m'n eerste zomerseizoen met de roeifiets. Toen heb ik maandenlang in Borgerswold m'n rondjes gedraaid om de toen totaal ongetrainde buikspieren te laten wennen aan de sit-ups op de roeifiets…

Ik realiseer mij dat de ervaringen van gisteren en vandaag, tegen de achtergrond van de ca. 500 fietskm's die ik de afgelopen 6 weken uitsluitend op de Scorpion heb afgelegd, een overtuigend bewijs zijn van de superioriteit van het roeifietsen -vergeleken met "gewoon" fietsen- als het gaat om een goede allround lichamelijke conditie op te bouwen en vast te houden. De trainingsarbeid op de roeifiets is ook nog heel afwisselend en leuk wegens de vele spiergroepen die goed gecoördineerd aan het werk worden gezet :-)

Geen opmerkingen: