27 maart 2013

De economie van goed en kwaad: wij blijven brokkenmakers

Jelmer van der Meulen heeft op 20 maart 2013 gereageerd op "De economie van goed en kwaad":
Wijnandt, een goed betoog. Goed opgemerkt en samengevat. Onder de indruk van de belezen kennis waarover je beschikt.
En ik mis in je betoog één van de belangrijkste, zo niet het belangrijkste betoog van Sedlacek. De ontsporing van de economie komt vooral doordat de mens zichzelf niet kent en vooral de economen hun menselijke herkomst (en daarmee beperkingen). De paradigma schommelingen door de tijd illustreren dat. Sedlacek betoogt volgens mij ook niet dat de een aantoonbaar beter is [dan de ander; wtv]. Wel dat wanneer we voorbij gaan aan onze eigen begrenzing, daar brokken van komen.
En ja, zeker wanneer je dat aanvult met de eindige grondstoffen zoals jij doet mooi, is dat zorgelijk. Ik denk dat zijn betoog aanvullend gezien kan worden op de 5 boeken die je noemt.
Jelmer raakt hier een interessant aspect. Het is bovendien terecht om dit aspect -de beperkingen van de mens- erbij te willen betrekken omdat economie tenslotte geen exacte wetenschap is maar valt onder de gedragswetenschappen. John Maynard Keynes verkondigde dat al in de jaren twintig. 

Als je het hebt over de beperkingen van de mens, die ik nu opvat als beperkingen van de menselijke soort, kom je al gauw bij de vraag: is de mens voor verbetering vatbaar? Preciezer geformuleerd in deze context: is het menselijke gedrag ten opzichte van zijn leefomgeving voor verbetering vatbaar? Verbetering in die zin dat de verwoestende effecten van het mensdom op zijn medeschepselen op deze planeet kunnen worden geëlimineerd.

Daarover zijn al boeken volgeschreven. Van de boeken over dit onderwerp die ik heb gelezen, is een van de bekendste "The Perfectibility of Man" van John Passmore. (Oorspronkelijk in 1970 verschenen; in 2000 verscheen de derde editie.)
In dit verband mag Passmore's boek "Man's Responsibility for Nature" (1974) ook worden genoemd. De recensie van Declan Rice geeft een aardige indruk van het filosofische mijnenveld dat Passmore betreedt met dit werk!

Het boek dat ik persoonlijk het meest indrukwekkend en overtuigend vind -maar ook buitengewoon deprimerend!- over de relatie van de menselijke soort tot zijn leefwereld, is "Too Smart for our Own Good: The Ecological Predicament of Humankind" van Craig Dilworth. Dilworth maakt heel korte metten met de hoop op een fundamentele gedragsverandering van het zoogdier mens, omdat zijn reflexen en afgeleide gedragingen uiteindelijk berusten op overerfde eigenschappen. Dilworth maakt hierbij veel toegankelijk van wat de anthropologie inmiddels aan kennis en inzichten over het mensdom heeft verworven. Voor hem is het zogenaamde Vicious Circle Principle (VCP) een uiterst nuttig uitgangspunt om het handelen van de mens en de gevolgen daarvan te kunnen begrijpen (beknopte samenvatting van het VCP).

Samenvattend in de woorden die Jelmer van der Meulen gebruikt: het mensdom kan zijn beperkingen niet overwinnen en is gedoemd om brokken te maken.

26 maart 2013

Tevreden…

Sinds die ijzige poolwind hier de scepter zwaait, heb ik wijselijk m'n roeifietsen binnen laten staan. Daar komt nog bij dat vooral afgelopen zaterdag en zondag het platteland werd geteisterd door enorme bruine stofwolken van soms 10-tallen meters hoog.

Dat is bij ons in de Veenkoloniën een normaal verschijnsel wanneer het langdurig droog is geweest en er een harde wind opsteekt. Het zijn voornamelijk de humeuze bestanddelen die worden opgewaaid en meegevoerd door de wind, waardoor de akkergronden nog zanderiger worden dan ze al waren :-(

Geen weer dus om veel buiten te zijn.

Vandaag is het iets minder ijzig koud; ook de wind is wat minder dan afgelopen dagen. Een prima moment om een klein ommetje van enkele km's te maken om te ervaren hoe het duw- en trekwerk is bij m'n middenrif-met-ongemakken.

Dat is nu al een stuk minder geworden :-) De dagelijkse sit-ups, soms in hoog tempo uitgevoerd, lijken te werken om de boel in m'n bovenlijf weer gangbaar te maken. 'k Had het gevoel bij die sit-ups dat er heel wat werd losgemaakt: lichte pijnscheuten bij m'n sternum en elders rondom de borstkas en in de schouders, gelardeerd met ander ongemak, soms zelfs een zwak misselijk gevoel in de maag.
'k Ga ervan uit dat ik op de goede weg ben en dat ik met de extra oefeningen het verdere herstel bevorder.


Fossiele brandstoffen worden echt minder

De Energy Watch Group / Ludwig-Boelkow-Foundation /Reiner- Lemoine-Foundation heeft recentelijk (maart 2013) het rapport "Fossil and Nuclear Fuels – the Supply Outlook" uitgebracht, een degelijke studie van 178 pagina's. De samenvatting ervan, de blzn. 131-132, heb ik hier als screenshots weergegeven.

Overigens blijkt uit het rapport dat schaliegas aan dit beeld nauwelijks iets verandert. Ook hier blijkt dat de schaliegasgekte een luchtbel is.

20 maart 2013

Daarom bied ik aan, gratis en toch voor niets...

Het voorjaar nadert en af en toe ruim ik m'n kasten en laden op. Dan komen soms zaken te voorschijn die ik een jaar of langer niet heb gebruikt, soms nieuw zijn en voor het overige zo goed als nieuw. Dan vermoed ik dat iemand anders er meer plezier aan kan beleven en vind ik het zonde dat deze zaken ongebruikt in een hoekje blijven liggen...

Daarom bied ik aan, gratis en toch voor niets ;-) , de volgende spullen:
  • computermuis met USB-kabel, merk Logitech. (Ongebruikt!)
  • ethernetkabel, ca. 180 cm lang
  • ethernetkabel, ca. 150 cm lang
  •  elektronische stappenteller Yamax digi-walker.
  • oordopjes m snoer, aluminium/zwart, behorend bij de eerste iPad. (Nooit gebruikt!)
  • oordopjes m snoer, wit, behorend bij de eerste iPhone. (Ongebruikt!)
Zoals gewoonlijk: wie het eerst komt, het eerst maalt :-)

18 maart 2013

Onraad op rowingbike website? Blackhole Exploit Kit

Vanochtend kreeg ik van m'n AVG LinkScanner de melding dat rowingbike.com/site/NL/ een gevaar bevat: de Blackhole Exploit Kit (type 2283).

Meer informatie daarover is te lezen op het BB http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?p=23833. Vooral de posting van msandee » za 03 maart, 2012 15:01:24 is informatief. Die begint met een duidelijke uitleg:
Een Blackhole exploit kit, is eigenlijk alleen maar een website die probeert om een stukje malware (Virus/Trojan) te installeren op een systeem van een bezoeker. Deze probeert dit te doen door misbruik te maken van een aantal software kwetsbaarheden zoals fouten in browser plugins, je browser zelf of je besturingssysteem. Plugins zijn de meest voorkomende waaronder Java, Flash en PDF, maar ook media spelers zoals Windows Media Speler en Realplayer/Quicktime zijn bijvoorbeeld het doelwit.

Blackhole is op dit moment de meest voorkomende commerciele (underground) exploit kit die beschikbaar is, het is zowel beschikbaar in de vorm van een software pakket dat je op je eigen server kunt installeren, maar ook in managed vorm. Dat wil zeggen, je kunt een Blackhole instantie huren en je hoeft je geen zorgen te maken over waar deze exact gehost wordt en hoe deze bereikbaar is.
De rest kun je lezen op het bovenaangehaalde BB.

Inmiddels heb ik Derk Thijs hiervan op de hoogte gesteld.

17 maart 2013

Ligfietsen: 2/3 wielen, open/gestroomlijnd, wel/niet e-ondersteuning?

Jan Goddemaer heeft de nodige ervaring met 2- en 3-wielige ligfietsen, en forenst tegenwoordig hoofdzakelijk met z'n Alleweder die voorzien is van e-ondersteuning tot 25 km/uur. Onder de titel Twee versus drie wielen op de ligfiets attendeert hij in z'n weblog op een 6 jaar oude maar nog steeds actuele afweging van de voor- en nadelen van 2- en 3-wielige ligfietsen. Deze is te vinden op blz. 31 van Velo Vision Issue 22, June 2006.

Voor het gemak van de lezer laat ik deze vergelijking hieronder volgen:
Bikes vs trikes
As you'll read elsewhere in this issue [Velo Vision Issue 22, June 2006; wtv], we've also been testing the HP Velotechnik Scorpion trike, and not long ago we tried the ICE Q NT. Riding recumbent two-wheelers and trikes back-to back brought into focus some of the strengths and weaknesses of each format.
*Trikes are great for touring, preferably with other trikes, for stability on all surfaces, and for the 'fun factor'. Trikes deliver the comfort of recumbents without the awkward starting and stopping which seems an inevitable drawback of bikes.
*Bikes are great if you want to go a bit faster, and if you ride much in groups with riders on uprights. They’re also easier to store and transport, and usually cheaper and lighter. You’re further away from road splash. They also have a fun-factor, but it’s not the same dynamics as a trike.
    To expand a little. Trikes excel at touring, especially loaded, where you can travel along as slow as you like in comfort without any balance worries. They’re a stable low- stress platform for you and your luggage, and also offer all-weather stability on slippery, icy, loose or dirty surfaces. You can haul on the brakes at any time with no worries about locking wheels – if you do you’ll just skid. And throughout your ride you can stay clipped into the pedals, making starting and stopping absolutely no problem.
    But all this does come at a cost. Ride with a mixed group of recumbent bikes and uprights and you’ll find you’re working harder on the trike to keep up, at least in hilly areas. You may gain a bit back on the downhills but in my experience even 'fast' trikes, with good riders, are slower than that same rider on two wheels. Weight, aerodynamics and rolling resistance all conspire against the trike.
    From a social point of view the very low seat of most trikes makes conversation less than easy with upright riders, and even with some recumbent bike riders. And even with the best of mudguards, it’s hard to ride through mud or slurry at speed on a trike and not get splattered.
    Bikes, on the other hand, gain in speed and lightness, and the higher seats on most ‘practical’ models make conversation with upright riders much easier. You also get a better view over hedges and the like. But the trade-off is that what you gain in easier pedalling you may lose in the extra concentration needed to balance, especially at low speed, and to start and stop smoothly and wobble-free. Practice certainly helps, but it’s really just not as easy as it is on an upright or a trike – especially on uphill starts. Combined with the laid-back position so you can’t so easily see out into traffic, recumbent bikes just aren’t as comfortable in town or in start-stop traffic. Of course with good riding skill and anticipation some riders find them just fine – I’m only talking slight generic differences here, your mileage may vary.
    I’ve been gathering opinions about bikes vs. trikes from other riders who own both, and it seems many accept that they'll work a bit harder on a trike, but knowingly take that on so as to enjoy the riding dynamics and stability benefits of tricycles, even on group rides. Others stick to two wheels if they’re out with others, but ride trikes alone or mainly with other tricyclists.
    It also depends on geography: recumbent riders who live in hilly areas with narrow, twisty roads, often dirty with mud or excrement, tend to favour trikes. Riders in flatter areas where wind is more of a factor than hills will go mainly for bikes.
    And many go against this trend based on their own particular priorities, or choose based on some other factor, such as storage or transport. Some people just prefer the 'feel' of one or the other. For years I was convinced I was a 'trike person' – but after getting to know these three bikes I'm not so sure. Given more space I'd join the ranks of those who own (at least) one of each.
Tot zover de afweging van de voor- en nadelen van 2- en 3-wielige ligfietsen in Velo Vision nr 22, juni 2006. Hierin herken ik duidelijk de elementen die ik in m'n eigen afweging heb gebruikt voor een definitieve oplossing van m'n zadelpijn op de rechtopfiets. M'n afweging dateert herhaal ik hieronder:
Waarom een HP Velotechnik Scorpion fs 26 E-Trike? (september 2012)
De afweging is eigenlijk supereenvoudig, al helemaal met m'n ervaringen van de afgelopen jaren:
    De nieuweling moet een ligfiets worden: de enige manier om m'n teruggekeerde zadelpijn definitief te verhelpen.
    Als ik slechtere weggetjes wil gebruiken moet 't een 3-wieler worden (2-wieler is niet stabiel genoeg). Dit is ook beter als er geklommen moet worden.
    Als ik flinke hellingen (tot 15% of daaromtrent) wil kunnen nemen moet de trike elektrische ondersteuning hebben om te compenseren voor 't moeilijke klimmen op de ligfiets en 't relatief hoge gewicht van de trike.
    De trike kan snel en zonder gereedschap worden opgevouwen en in de auto geladen.
    De E-trike biedt de mogelijkheid om de inspanning van het fietsen binnen de perken te houden, zodat ik niet 1 of 2 hersteldagen moet nemen na een simpele dagtoer op de fiets. Zowel door m'n hartoperatie van ½ jaar geleden (reparatie van de mitralisklep) als door de anti-testosteronkuur die ik al bijna 10 jaar onderga -beide factoren veroorzaken een aanzienlijke daling van m'n lichamelijk prestatieniveau- is dit een heel belangrijke factor.
Het aardige is dat Johan Vrielink in die periode (sept 2012) een interessante beschouwing heeft gewijd aan het klimmen met de velomobiel, die voor mij eveneens heel herkenbaar is. 

Harry Lieben (aka twilwel) heeft ook een flinke duit in het zakje gedaan:
De knoop doorgehakt en Voorjaarskriebels.

De discussies op de weblogs van Vrielink en Lieben zijn ook interessant om te lezen!

Al met al is het een goede zaak dat in de loop der jaren in het HPV-wereldje veel meer ruimte is ontstaan voor "afwijkende" ideeën, ketterse ideeën die vroeger de verkondigers ervan op excommunicatie uit de ligfietsgemeenschap kwamen te staan. Oudgedienden in het ligfietswezen zullen zich vast nog herinneren hoe de banvloek werd uitgesproken over een nuttig en thans volkomen geaccepteerd accessoire als een hoofdsteun, en dat je eigenlijk pas een echte ligfietser was als je kon fietsen op de Flevo-bike of -trike met het kantel-kniksysteem.

Zaken als comfort en e-ondersteuning van ligfietsen worden tegenwoordig vooral op hun merites beoordeeld en niet (meer) op zuiverheid in de leer.

Ik vind dat momenteel veel interessante dingen gebeuren in de ligfietswereld. Om maar een paar zaken te noemen: nieuwe en praktische carrosserievormen voor de velomobiel, e-ondersteuning in diverse vormen (naaf- of middenmotor), voorwielaandrijving, kantelende achterwielen.
De tijd zal leren welke ontwikkelingen zullen aanslaan bij het publiek, en technisch en commercieel levensvatbaar!

14 maart 2013

Ongemakken op de roeifiets

Door het wisselvallige weer gebruik ik deze middag de roei3wieler voor m'n trainingsrondje. Het is tamelijk fris (1-2 graden boven nul) maar wel zonnig met af en toe wolkenvelden. De Marathon Racers zitten weer om de voorwielen en dat rijdt uiterst onprettig: 't spul is wederom niet vooruit te branden. Omdat ik weet dat het aan die bandjes ligt, blijft m'n frustratie daarover binnen de perken.
Maar morgen of overmorgen zal ik toch maar de 20" Durano's erom leggen…

Al vanaf vorige herfst heb ik vooral bij het roeien last van 'n vervelend trekkend gevoel ondershuids bij m'n operatiewond, onderaan bij het borstbeen (sternum). 't Doet niet veel pijn, maar voluit roeien is toch niet mogelijk :-(
Een maandje geleden heb ik wat rek- en strekoefeningen bedacht om de boel wat op te rekken. Nu ik sinds een paar dagen die oefeningen aanvul met de welbekende sit-up (2 of 3x daags 3 sets à 16x) lijkt het gunstige effect aanzienlijk groter. Daarmee doorgaan dus en zien hoe het op termijn uitpakt…