27 januari 2013

Testen, testen, testen...

Opgelucht zie ik deze ochtend dat de dooi vannacht is ingevallen en doorzet met temperaturen boven het vriespunt, 2 ºC om 12:00 uur, tendens verder stijgend.

Afgelopen dagen begon ik knap ongedurig te worden vanwege het vele binnen zitten. Dagelijks een wandelingetje in onze buurt (Borgerspark/Borgerswold) is mooi, maar haalt het niet bij m'n omzwervingen op de roets. Bovendien is het mij na de 1e sneeuwval bijna 'n week geleden in de rug geschoten tijdens sneeuwruimen, en ik mis node het therapeutische effect van het roetsen om m'n rug weer in het gareel te krijgen. :-(

Slechts een dag lieten de omstandigheden -weer + sneeuw op de wegen- het toe om 'n stukje te roetsen, overigens veel te kort naar m'n smaak…

'k Heb gelijk m'n roei3wieler getest: op geheel of gedeeltelijk schoongemaakte en gestrooide fietspaden roetst het prima. Op fietspaden die alleen waren gestrooid maar niet geveegd, is er geen doorkomen aan. Het achterwiel heeft totaal geen grip op de 5 tot 10 cm dikke laag sneeuw en slaat heel gemakkelijk door, daarbij geholpen door de niet-continue maar pulsgewijze aandrijving.

Voor de aardigheid heb ik de RANS Cruz weer 'ns van stal gehaald en op de proef gesteld. Waar de roei3wieler het liet afweten, bleef de Cruz onverstoorbaar doorgaan, en daarbij uiterst stabiel. De lage zit geeft een prettig gevoel van veiligheid: voeten van de pedalen en je staat op de grond zonder te hoeven verzitten of van het zadel af te gaan. De mtb-banden Schwalbe Smart Sam hebben prima grip en de zitpositie dicht bij het achterwiel helpt daar natuurlijk bij :-) Dat is helaas een zwak punt van de roei3wieler…

En zoals gewoonlijk zijn direct na thuiskomst beide fietsen afgespoeld met 'n warm sopje van autoshampoo. Hiervoor gebruik ik de tuingieter met broes. Het afspoelen beperkt zich trouwens tot wielen, derailleurs, omgeving van de crankas incl. de pedalen. ff Stuiteren met de fietsen om het meeste water af te schudden en ze kunnen zo de berging in.

Verder is voor de zoveelste keer gebleken dat m'n skibril Alpina Colambo Air perfecte bescherming biedt tegen kou en ongemak onder winterse omstandigheden :-) Het enige wat ontbreekt is een achteruitkijkspiegeltje op de fiets(en), omdat de skibril door z'n afsluitende schuimlaag veel perifeer gezichtsveld wegneemt. Daardoor is het nagenoeg onmogelijk om de verkeerssituatie achter mij goed te zien, wat nodig is bij inhalen, links voorsorteren en links afslaan. Daar moet ik wel wat aan doen!

Testen?
Geregeld lees ik ervaringen van medefietsers over hun fietsen en accessoires, en verbaas mij daarbij over hoe gemakkelijk sommige producten het op belangrijke punten laten afweten: bijv. de NuVinci versnellingnaaf en de, overigens terecht geprezen, Philips SafeRide 80. In de loop der jaren ben ik natuurlijk heel wat meer zulke slechte ervaringen tegengekomen, maar ik noem nu slechts de 2 meest recente.

Problematisch vind ik ook de corrosiebestendigheid van sommige fietsen en fietsonderdelen. 'k Ben bepaald niet onder de indruk van de corrosiebestendigheid van SA trommelremmen die in veel velomobielen worden gebruikt, en de ervaringen van Hans Rots met z'n fraaie ICE Vortex trike zijn helaas niet zo zeldzaam.

Het lijkt erop dat heel veel zaken door de ontwerpers/fabrikanten niet voldoende worden beproefd onder realistische gebruiksomstandigheden, maar dat het aan de eindgebruikers wordt overgelaten om de fouten en zwakke plekken in het ontwerp te ontdekken.

'k Hoop dat onze veelgeprezen Wim Schermer de ontwikkeling van de VeloTilt velomobiel zover doorzet dat hij deze ook op de proef stelt in winterse omstandigheden. Het lijkt mij bijv. de moeite waard om te bezien of het afspoelen van de aandrijving met lauw water na een dag rijden door de pekel gemakkelijk kan gebeuren en of het inderdaad helpt tegen overmatige corrosie. 'k Zie hem niet direct buurten bij bijv. Millbrook, maar het beproeven van de winterhardheid lijkt mij toch een onmisbaar onderdeel van het ontwikkeltraject.


Wegontwerp :-))

'k Kwam wat moois tegen, te mooi
om dat niet hier te melden! :-))


4 opmerkingen:

Quezzzt zei

Ik vraag me af of (voor)wielafscherming niet alleen is weggelaten op het afgebeelde ontwerp om ons een beter beeld van de aandrijving te tonen. Of nog niet is opgenomen omdat het een prototype betreft.

Dat Wim zoiets over het hoofd ziet acht ik bijna nihil.

Ook bij regen zou immers de vuilnevel of zelfs modder tegen de binnenzijde van het raam spuiten.

En een spatbord of beter nog afschermkap is geen heel complexe toevoeging.




Wijnandt zei

Wim Schermer heeft dit inderdaad niet over het hoofd gezien, zo bleek uit correspondentie tussen hem en mij. Echter, ook met een goede afscherming door spatbord kan een spoelbeurt na 'n rit door de pekel wenselijk zijn om het zout van de metalen onderdelen af te spoelen. Belangrijk is dat zo'n spoelbeurt niet leidt tot nog meer zooi in de VM, en dat het spoelwater gemakkelijk via een diepste punt uit de carosserie wegloopt.
Maar de VeloTilt zal heus geen Fyra worden, daar ben ik zeker van ;-)

Quezzzt zei

Je hebt het over de AnsaldoBreda V250, "Fyra" is de naam van een vervoersformule of product die ook wordt uitgevoerd met die naam door meerspannings locomotieven met IC rijtuigen. Zoals Sprinter een formule is voor een stoptrein, maar in praktijk gewoon een stoptrein is.

Ik weet uit je Blogs dat je dergelijke details weet te waarderen ( of niet maar dan wis je deze reactie maar ;-)

Het falen van "Fyra" is een complex iets, de V250 is maar heel klein onderdeel van wat er mis is gegaan. Eigenlijk de druppel die de emmer met andere exploitatie van de hogesnelheidslijn problemen deed overlopen. Miljarden heeft de aanleg van die lijn (teveel) gekost, nog geen eurocent opgebracht. Kan en kon ook nooit rendabel worden door een veel te hoog exploitatiebod van NS bedoeld om buitenlandse spoorgiganten van het hoofdrailnet in Nederland te houden die ook om de 5 jaar wordt aanbesteed. Beslissingen van regeringen en ministers decennia geleden over waar de HSL lijn moest worden aangelegd, hoe en of die moest worden aanbesteed, wat de eisen aan treinen waren die erop moesten rijden en hoe die weer werden aanbesteed liggen o.a. eraan ten grondslag.

De lijn ligt er, het geld komt nooit meer terug. Fyra was mogelijk niet voor reizigers bedoeld maar als strategische spoorbezetting buitenlandse giganten een gevreesde springplank naar binnelands hoofdrailnet te ontzeggen.

Hoe men dat politiek wil verkopen moeten we maar zien. Verantwoordelijke koppen uit het verleden zullen we niet rollen en nadruk zal niet eorden gelegd op echte oorzaken. Zoals altijd.







Wijnandt zei

Dank aan Quezzzt voor de reactie en uitvoerige uiteenzetting van het vervoerssysteem dat Fyra heet. Weer wat bijgeleerd!

Dat doet mij herinneren aan wat ik vroeger heb geleerd: dat 'autorijden' ook een vervoerssysteem is. Met 'n doorsnee auto kom je niet ver door de ongebaande velden. Alleen dankzij het wegennet en talloze andere materiële en organisatorische voorzieningen -samen vormen ze 'de infrastructuur'- is de auto een geriefelijk en wijdverbreid vervoermiddel geworden. Haal al die voorzieningen weg en de auto is op hetzelfde moment een onbruikbaar curiosum geworden...

Zelfs het 'fietsen' is een vervoerssysteem: daarvan word je je goed bewust als je David Hembrow's weblog volgt (A view from the cycle path). Ook fietsers kunnen niet zonder hun eigen infrastructuur.

Deze beschouwingswijze is geen loos woordspelletje, maar van wezenlijk belang, bijv. om te kunnen voorzien wat er op ons fietsers afkomt in het komende hevige gevecht om meer/minder geld voor de verschillende infrastructuren.

Opm.: alleen Toyota pick-up trucks lijken nog te functioneren zonder infrastructuur ;-),