tag:blogger.com,1999:blog-4543605557017848974.post3571569977773898232..comments2023-04-15T13:51:44.516+02:00Comments on Fietsen en nog wat...: Testen, testen, testen...Wijnandthttp://www.blogger.com/profile/07343783872023362815noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-4543605557017848974.post-10264398698432175382013-01-28T10:46:03.588+01:002013-01-28T10:46:03.588+01:00Dank aan Quezzzt voor de reactie en uitvoerige uit...Dank aan Quezzzt voor de reactie en uitvoerige uiteenzetting van het vervoerssysteem dat Fyra heet. Weer wat bijgeleerd!<br /><br />Dat doet mij herinneren aan wat ik vroeger heb geleerd: dat 'autorijden' ook een vervoerssysteem is. Met 'n doorsnee auto kom je niet ver door de ongebaande velden. Alleen dankzij het wegennet en talloze andere materiƫle en organisatorische voorzieningen -samen vormen ze 'de infrastructuur'- is de auto een geriefelijk en wijdverbreid vervoermiddel geworden. Haal al die voorzieningen weg en de auto is op hetzelfde moment een onbruikbaar curiosum geworden...<br /><br />Zelfs het 'fietsen' is een vervoerssysteem: daarvan word je je goed bewust als je David Hembrow's weblog volgt (A view from the cycle path). Ook fietsers kunnen niet zonder hun eigen infrastructuur.<br /><br />Deze beschouwingswijze is geen loos woordspelletje, maar van wezenlijk belang, bijv. om te kunnen voorzien wat er op ons fietsers afkomt in het komende hevige gevecht om meer/minder geld voor de verschillende infrastructuren.<br /><br />Opm.: alleen Toyota pick-up trucks lijken nog te functioneren zonder infrastructuur <b>;-)</b>,Wijnandthttps://www.blogger.com/profile/07343783872023362815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543605557017848974.post-27121610224418749982013-01-27T22:57:53.825+01:002013-01-27T22:57:53.825+01:00Je hebt het over de AnsaldoBreda V250, "Fyra&...Je hebt het over de AnsaldoBreda V250, "Fyra" is de naam van een vervoersformule of product die ook wordt uitgevoerd met die naam door meerspannings locomotieven met IC rijtuigen. Zoals Sprinter een formule is voor een stoptrein, maar in praktijk gewoon een stoptrein is. <br /><br />Ik weet uit je Blogs dat je dergelijke details weet te waarderen ( of niet maar dan wis je deze reactie maar ;-)<br /><br />Het falen van "Fyra" is een complex iets, de V250 is maar heel klein onderdeel van wat er mis is gegaan. Eigenlijk de druppel die de emmer met andere exploitatie van de hogesnelheidslijn problemen deed overlopen. Miljarden heeft de aanleg van die lijn (teveel) gekost, nog geen eurocent opgebracht. Kan en kon ook nooit rendabel worden door een veel te hoog exploitatiebod van NS bedoeld om buitenlandse spoorgiganten van het hoofdrailnet in Nederland te houden die ook om de 5 jaar wordt aanbesteed. Beslissingen van regeringen en ministers decennia geleden over waar de HSL lijn moest worden aangelegd, hoe en of die moest worden aanbesteed, wat de eisen aan treinen waren die erop moesten rijden en hoe die weer werden aanbesteed liggen o.a. eraan ten grondslag. <br /><br />De lijn ligt er, het geld komt nooit meer terug. Fyra was mogelijk niet voor reizigers bedoeld maar als strategische spoorbezetting buitenlandse giganten een gevreesde springplank naar binnelands hoofdrailnet te ontzeggen. <br /><br />Hoe men dat politiek wil verkopen moeten we maar zien. Verantwoordelijke koppen uit het verleden zullen we niet rollen en nadruk zal niet eorden gelegd op echte oorzaken. Zoals altijd. <br /><br /> <br /><br /> <br /><br /> <br /><br />Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543605557017848974.post-36969441279434942942013-01-27T22:19:49.093+01:002013-01-27T22:19:49.093+01:00Wim Schermer heeft dit inderdaad niet over het hoo...Wim Schermer heeft dit inderdaad niet over het hoofd gezien, zo bleek uit correspondentie tussen hem en mij. Echter, ook met een goede afscherming door spatbord kan een spoelbeurt na 'n rit door de pekel wenselijk zijn om het zout van de metalen onderdelen af te spoelen. Belangrijk is dat zo'n spoelbeurt niet leidt tot nog meer zooi in de VM, en dat het spoelwater gemakkelijk via een diepste punt uit de carosserie wegloopt. <br />Maar de VeloTilt zal heus geen Fyra worden, daar ben ik zeker van ;-)Wijnandthttps://www.blogger.com/profile/07343783872023362815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543605557017848974.post-61728474367449586002013-01-27T20:12:31.980+01:002013-01-27T20:12:31.980+01:00Ik vraag me af of (voor)wielafscherming niet allee...Ik vraag me af of (voor)wielafscherming niet alleen is weggelaten op het afgebeelde ontwerp om ons een beter beeld van de aandrijving te tonen. Of nog niet is opgenomen omdat het een prototype betreft. <br /><br />Dat Wim zoiets over het hoofd ziet acht ik bijna nihil. <br /><br />Ook bij regen zou immers de vuilnevel of zelfs modder tegen de binnenzijde van het raam spuiten.<br /><br />En een spatbord of beter nog afschermkap is geen heel complexe toevoeging. <br /><br /> <br /><br /><br />Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.com