01 december 2012

Skibril versus fietshelm met vizier

Tot vorig winterseizoen heb ik regelmatig m'n skibril -'n Alpina Colambo Air- gebruikt om gezicht en ogen te beschermen tegen de kou. Nu heb ik ook een Kask fietshelm met vizier, weliswaar gekocht voor gebruik op de nieuwe HP Scorpion trike (die over 'n paar maanden zal arriveren), maar toch interessant om op de roeifiets te proberen.

Vandaag is het kort na twaalven ideaal weer om fietshelm en skibril te testen op m'n roei3wieler. 'n Waterig zonnetje en ondanks de 2 graden boven nul en weinig wind al onaangenaam waterkoud.

Eerst 'n rondje Borgerswold/Borgercompagnie met de Kask fietshelm. Daaronder draag ik 'n dunne helmmuts, die al heel vaak z'n nut heeft bewezen. Het geheel draagt zeer comfortabel, met bril en neergeklapt vizier.
M'n hoofd blijft lekker warm, eigenlijk al gauw tè warm. Geen wonder met 'n lijf dat van top tot teen aan het werk is bij het roetsen. De bescherming van de ogen door het vizier tegen de koude wind valt wat tegen: er blijft voortdurend 'n zuchtje wind in de ogen waaien.
'n Fietshelm met vizier is natuurlijk zwaarder dan een skibril (445 gram resp. 135 gram). Dat is goed te merken, maar heel bezwaarlijk is dat niet. 'n Heel groot pluspunt t.o.v. de skibril is het veel ruimere perifere blikveld.

Daarna 'n klein rondje met de Alpina Colambo. Helmmuts en gebreide bivakmuts over het hoofd en dan de skibril. De vroegere ervaringen komen prompt weer boven: de bescherming van de ogen tegen de wind is perfect, beter dan met de fietshelm. Van het perifere blikveld echter blijft niet veel over. Dat bemoeilijkt het achterom kijken (belangrijk bij voorsorteren en afslaan).

M'n voorlopige conclusies:
de Kask fietshelm met vizier zal ik bij slecht weer voornamelijk dragen op de HP Scorpion trike. Op de roeifiets bevalt mij de Alpina skibril veel beter. Wel zal ik op de roei3wieler minimaal één achteruitkijkspiegeltje moeten monteren om achter mij de verkeerssituatie goed te zien (op het linker voorspatbord?).

Geen opmerkingen: