21 december 2012

Google Maps de fietsroute laten berekenen en tekenen

De opmerkingen van Wim Schermer bij m'n vorige posting zijn voor mij aanleiding om via Google Maps weer een track te maken; dit keer laat ik de route door GM zelf berekenen en tekenen. Daarbij let ik goed op de punten die Wim noemde. Ik maak 'n paar screenshots  en zet er een slechts minimale toelichting erbij. Deze is niet bedoeld als een instructie voor newbees, maar ik hoop/verwacht dat mensen met enige GPS- en GoogleMaps-ervaring mijn manier van werken met GoogleMaps wel snappen.

Wim merkt op dat ik de tracks echt moet opslaan in GoogleMaps. In m'n vorige posting gebeurt dat kennelijk met mijn manier van werken tussen neus&lippen door omdat ik EERST een nieuwe kaart maak voor de route die ik wil tekenen. Op die nieuwe kaart sla ik de tracksegmenten op door dubbelklikken op het laatste punt en het evt. bewerken van het pop-up venstertje en op OK klikken. Dan staan de statusbuttons linksboven in het GoogleMaps-venster vanzelf op Gereed en Opgeslagen. Anders moet je alsnog op die buttons klikken, ze heten dan Gereed resp. Opslaan.

Maar die blauwe KML is echt een download link...

Nu de screenshots die een indruk geven van het verloop:


Nieuwe kaart maken (naam: Leusden-A'foort).Screenshot: Na "Opslaan in Mijn kaarten" en na klikken op "Leusden-A'foort".


Screenshot: Na klikken op "BEWERKEN" (in vorige screenshot) en na maken van routebeschrijving van A naar B door klikken op fietsicoon en op blauwe "ROUTEBESCHRIJVING"








Screenshot: De zojuist gemaakte fietsroute moet nog worden opgeslagen in "Mijn kaarten", in de daarvoor gemaakte kaart Leusden-A'foort.


Screenshot: Na klikken op "Kaart bekijken"


Screenshot: Enkele minuten later...De blauwe KML is een download link waarmee de getoonde track(segmenten) in 1 KML-bestand naar de eigen computer worden gedownload.
 

Screenshot: De track "Fietsen van Leusden nr A'foort" in BaseCamp

Geen opmerkingen: