08 januari 2010

Géén heroïsche onderneming

Na de laatste keer roeifietsen op 1 januari j.l. was het buiten te saai (heel grijs & heel donker) of het sneeuwde te hard om een prettig ommetje te roeifietsen.

Niet dat ik me verveelde. 'k Kon zelfs nuttige dingen doen, zoals op kierenjacht gaan in huis. Met 'n echte winter zoals deze is het niet zo moeilijk om ze op te sporen: de rug van je hand natmaken en voor de verdachte plek houden. Op 5 plaatsen gierde de koude buitenlucht de woning in. Deze zijn nu allemaal gedicht met wat mooie spullen van elton.nl.

Het gebrek aan beweging op m'n roeifiets kon ik de afgelopen dagen gelukkig compenseren met sneeuwschuiven: inrit (gemeenschappelijk voor 4 woningen), de opritten van onszelf en van onze buren die het elders te druk hadden om dat zelf te kunnen doen, en de rest van het terraswerk rondom onze eigen woning.
Maar als ik m'n rug soepel en lenig wil houden, dan is bijna 'n weekje niet roeifietsen eigenlijk al te lang zoals ik de afgelopen dagen ging merken...

Dus op zo'n zonnige dag als vandaag gaat het als vanzelf: de warme kleertjes opzoeken, de skibril als toefje op de taart gezet :-) en wegwezen op de roei3wieler. Kort ommetje van ca. 9 km, dat lijkt me wel genoeg om m'n weerstand te testen tegen een kou van minus 3, minus 4 graden.

't Kon minder, zoals ze dat hier bij ons zo mooi kunnen zeggen. Alles mooi wit en alles comfortabel warm met skibril op en voetenwarmers op de hoogste stand. Onderweg kom ik een paar hardlopers tegen en enkele wandelaars, maar amper fietsers. Aan de wegen en fietspaden binnen en buiten de bebouwde kom ligt het niet. Allemaal schoongeveegd en gestrooid, dus helemaal vrij van sneeuw en ijs. Met dank aan de wegbeheerders die dat gepresteerd hebben ondanks de overvloedige sneeuwval in onze omgeving!

'k Kom in een heel prettige stemming thuis en rond het ritje af met de gebruikelijke rek- en strekoefeningen. 'k Realiseer mij terdege dat 't op m'n roei3wieler, een spichtig lichtgewichtje dat hoog op de wielen staat, een heel gemakkelijk en comfortabel tochtje was, totaal niet te vergelijken met de bijna-poolexpedities die sommige velomobielrijders de afgelopen dagen hebben ondernomen en allemaal goed hebben volbracht ondanks de barre onstandigheden voor velomobiel en berijder.

'k Ben benieuwd of m'n winterkleding mij zal kunnen beschermen tegen de harde (4-6 Bf) wind uit het oosten/noordoosten die, bij een temperatuur van 0 tot -4 ºC overdag, ons naar verwachting de komende dagen zal teisteren.

Geen opmerkingen: