13 november 2012

Snelle bandjes

Vandaag ben ik in de gelegenheid om de 23-406 Schwalbe Ultremo ZX bandjes om de 20" voorwielen van m'n roei3wieler te leggen, samen met de 6A binnenbandjes. De 26" Schwalbe Marathon Racer blijft hierbij om het achterwiel. Dit omdat het verwisselen/plakken van een lekgeraakte binnenband bij het achterwiel lastig is, zeker in de mindere tijd van het jaar (late herfst, winter, vroege voorjaar). Daarom speel ik op safe met de achterband en veroorloof mij alleen wat meer risico met de beter toegankelijke bandjes om de voorwielen.

De Ultremo's zijn, zeker in vergelijking met de Marathons, heel iele bandjes. 'k Ga daarmee op stap met de verwachting dat het snelheidsverschil niet zo groot zal zijn, ook vanwege de Marathon Racer achter. Zelfs hou ik er rekening mee dat het tussen-de-oren-effect misschien wel het grootst is ;-)

't Pakt heel anders uit: bij elke haal aan het stuur vliegt de trike vooruit. Het is met de Ultremo ZX bandjes erg licht en daardoor heel prettig roetsen. Het looiïge gevoel van de 20" Marathon Racers is helemaal verdwenen. Tijdens het korte ritje van 9 km (het begon alweer donker te worden) krijg ik de indruk dat de snelheidswinst bijna 4 km/uur is (bij snelheden van 15-30 km/uur).

Tevreden zet ik 't snelle spul weer in onze fietsenberging. 'k Zou bijna vergeten te vermelden dat ik 'm een paar dagen geleden heb gepimpt met een Fibre Flare Ultimate set veiligheidslampen. 'k Heb ze zo gemonteerd aan beide zijden op de achtervork dat ze vooral de zichtbaarheid opzij verbeteren.
Achter zijn het 2 stuks CatEye Rapid 5 achterlichten die het achteropkomend verkeer op mij moeten attenderen. 'k Heb de stellige indruk dat die meer dan voldoende zijn :-)

Geen opmerkingen: