17 februari 2011

Apple verliest z'n glans



De reuring rondom Apple (dagbladuitgevers in Nederland en arbeidsomstandigheden in China) laat zien dat Apple verworden is tot een Rupsje Nooitgenoeg.

Al veel eerder had ik ongenoegen met Apple. Op 4 november 2010 schreef ik de volgende brief aan de Apple directie in Amsterdam:

[…] Nadat ik in 1995 m'n eerste Applecomputer had gekocht had ik er altijd een goed gevoel bij als ik m'n Apple spulletjes zag, en ook als ik nieuwe Apple spulletjes kocht ter vervanging van de oude. Op dit ogenblik heb ik -als eenvoudig ambteloos burger-  een Mac Pro ("early 2008") met 30" Cinema Screen, een Mac Mini en een iPhone 3G. Een 64 GB iPad WiFi is in bestelling.

Dat goede gevoel is nu grotendeels verdwenen. Aan de spullen die u verkoopt (hardware en software) ligt het niet, maar wel aan uw beleid als fabrikant en distributeur.

Het is niet goed dat in China mensen mooie Applespulletjes in elkaar zetten voor de toekomstige gelukkige eigenaren ervan, terwijl bij herhaling is bericht dat de betrokken Chinese arbeiders onder erbarmelijke en ronduit gevaarlijke arbeidsomstandigheden moeten werken. 'k Geloof namelijk niet dat u door het uitbesteden van dergelijke werkzaamheden ook uw verantwoordelijkheden ervoor geheel kunt wegschuiven.
Doch dit terzijde.

Wat mij vooral niet lekker zit is hoe u minstens één van uw Apple Authorized Resellers & Service Providers achterstelt bij het verkopen van sommige producten. De gang van zaken bij de iPad illustreert dit heel duidelijk. Nog steeds heeft mijn Appledealer, te weten de fa. XXX in YYY die al vanaf 1979 Apple producten verkoopt, geen iPads mogen ontvangen voor wederverkoop aan hun talrijke vaste klanten. 
En ja, ook ik ben een van hun vaste klanten. De kennis- en serviceniveaus van deze dealer zijn daarvan de redenen.

Het is toch van den gekke dat een solide en bekwaam bedrijf als XXX wordt achtergesteld bij bijv. Mediamarkt, weinig meer dan een dozenschuiver zonder de vereiste grondige technische kennis van de verkochte producten. 'k Heb begrepen dat Apple dit zou doen omdat men voorrang geeft aan het bevoorraden van verkoopkanalen die garant staan voor een zo groot mogelijk verkoopvolume van iPads.

'k Vind dit een schandalig beleid: u benadeelt daarmee niet alleen een van uw betrouwbare en deskundige 'authorized resellers' maar zadelt ook nog de trouwe klanten ervan op met een niet goed uit te leggen vertraging van meerdere maanden in de levering van hun bestelde iPad!

Omdat hier sprake lijkt te zijn van misbruik van economische machtspositie uwerzijds jegens de al genoemde fa. XXX, heb ik een afschrift van deze brief gezonden naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Omdat tevens het consumentenbelang van de klanten in ernstige mate wordt geschaad, heb ik ook een afschrift gezonden naar de Consumentenbond.

Tot zover m'n brief aan Apple. Tot nog toe niks en nul komma nul vernomen van Apple. Van de NMA heb ik een vriendelijke, doch behalve mijn naam en adres slechts standaardformuleringen bevattende, brief ontvangen.

Toch vind ik het een goede zaak om dergelijke zaken aan te kaarten, ook als de kans dat er daadwerkelijk iets verandert - Change we can believe in :-) - heel klein is.

3 opmerkingen:

Wim Schermer zei

Hi Wijnandt,
Je slaat de spijker op zijn kop. De handelspraktijken van Apple zijn ook mij altijd een doorn in het oog geweest. De AppleStore eerst, dan de grootste ketens en dan de dealers. Gelukkig waren wij de laatste jaren de grootste dealer van Nederland en kregen wij de spullen meestal wel op tijd.
M.b.t. de erbarmelijke omstandigheden waaronder de arbeiders in China werken kijk ik er toch iets anders tegen aan dan gisteravond op TV werd uitgemeten.
Ik zie dat toch vooral als een uitbuiting van de arbeiders door de directies van de Chinese fabrieken. Apple koopt die spullen daar gewoon in. Ze specificeren bijv. een bepaalde mate van reinheid van de schermpjes alvorens er een beschermend plakkertje op gaat. Dat de Chinezen dat schoonmaken met een giftig goedje, zal zeker niet door Apple zijn ingegeven, wel door de op nog meer winst beluste Chinese fabrikant.
Last but not least, Apple is de nu de klos, hoge bomen vangen veel wind, maar letterlijk alle fabrikanten doen zaken met dezelfde Chinese fabrieken als Foxconn en Wintek.
Groeten,
Wim

Mick zei

Hoi Wijnandt,

Mijn moeder heeft via m'n IT-broertje een hagelnieuwe Apple laptop gekocht. Binnen de kortste keren deed de accu niets meer.
Je raadt het al, de verkoper gaf niet thuis en voor veel geld is er 'n "goedkopere" accu in gezet. Die doet het, maar is zo leeg.
Zonder enige extra garantie moet zo'n ding minstens 3 jaar meegaan voor dat geld...
Maar ik houd me er verder buiten, 't is iets tussen haar en m'n broertje.

Mvg Mick

Wijnandt zei

Afnemers gaan langzamerhand over tot het stellen van nadere eisen aan de wijze op en/of de omstandigheden waaronder producten worden gemaakt. Denk bijv. aan veehouderij, visserij, cacao en koffie, etc. In de schappen van de supermarkt zijn dergelijke producten gemakkelijk te vinden.

Natuurlijk kunnen Apple en andere bedrijven _ook_ eisen stellen mbt de werkomstandigheden van het personeel. De clou is natuurlijk dat dergelijke eisen kostprijsverhogend zijn... En dat hoort natuurlijk zo!