02 maart 2010

Schijfremperikelen - de oplossing

Na wat heen en weer geschrijf met Derk Thijs (Middelburg) en Velomobiel.nl (Ymte Sijbrandij, Dronten), en overleg met m'n vaste monteur Jos van 4Hout 2Wielers is een oplossing voor de schijfremperikelen gevonden.

De schijfremmen worden vervangen door SA 90 mm trommelremmen met Jagwire bedieningskabels, links en rechts afzonderlijk bediend dmv de lichtgewicht Tektro reverse handles waarvan er al 1 op het trikestuur zit. Er worden ook andere onderdelen vervangen en speciale nieuwe onderdelen gemaakt en gemonteerd (o.a. voorwielen, ankerplaten en voorwielassen).

De achterrem wordt verwijderd (tenzij 'n handigheidje wordt bedacht om 'm als parkeerrem te kunnen gebruiken met een bediening die niet op het stuur is gemonteerd maar op 'n onopvallende plek elders op de trike).

Velomobiel.nl zal deze klus uitvoeren.

De overwegingen die hebben geleid tot deze oplossing zijn vooral de onverbeterlijkheid van de Julie schijfremmen voor wat betreft het gaan vastzitten van de rempiston (Jos: "typisch Julie") en de slechte omstandigheden waaronder de remmen hun werk moeten doen (winterseizoen met pekel, modder en zand op de wegen).

Door m'n ervaringen met de trommelremmen op WAW015 verwacht ik niet dat er problemen zullen optreden door de mindere doseerbaarheid en de geringere maximale remkracht van trommelremmen t.o.v. schijfremmen. Beide aspecten worden trouwens verbeterd door hoogwaardige bedieningskabels (Jagwire) en de grotere remtrommeldiameter (90 mm ipv 70 mm). De geringere storingsgevoeligheid van trommelremmen is een groot pluspunt.

2 opmerkingen:

Mick zei

In het engelstalige interview van bentblog met Ymte kwam ook juist die slechte ervaringen met schijfremmen naarvoren vd velomobiel. De oplossing van Velomobiel verbaast me dan ook niet.
Zelf ook zitten k-violen aan de remmen van Marcel B.'s Sunrider dus ik kan me er zeker iets bij voorstellen...
Zou ik nu de enige trike hebben met velgremmen? En nog gekoppeld ook!
OK, 't vangt wat wind maar werkt bij mij 100% !

André zei

Tja, daar kan ik aan toevoegen dat WAW015 waarschijnlijk nog nooit zoveel pekel heeft gezien als afgelopen winter en nog steeds prima remt! De niet gekoppelde remmen vond ik bij gladheid trouwens een voordeel. De WAW is er enigszins mee te besturen.