17 maart 2010

M'n nieuwe roei2wieler, de Thijs 209 carbon roeifiets

Vanochtend hèt grote moment: 'k ga naar Zuidlaren om bij 4Hout 2Wielers m'n nieuwe roei2wieler -de Thijs 209 carbon roeifiets- op te halen. Gisteren namelijk heeft m'n vaste fietsmonteur Jos, samen met z'n vader, de 209 opgehaald in Middelburg, en m'n goeie ouwe ruim 6 jaar oude Thijs 222 meegenomen als inruil. Het was een informatieve en gezellige kennismaking daar bij Derk Thijs en er is heel wat hogere fietsvakkennis uitgewisseld, waarvan ik als onwetend fietsertje natuurlijk totaal geen weet heb.

En daar staat-ie in de winkel te pronken! Gossamme, wat 'n onwijs mooi ding! En licht, zo'n 11,5 kg zonder toptasje. Op de terugweg ga ik bij de bakker langs voor 2 monchoutaartpuntjes voor vanmiddag bij de koffie thuis, want dit moet natuurlijk gevierd worden.

't Is aardig weer, zo'n 11-12 graden en weinig wind. Het zonlicht is diffuus en gedempt dank zij de hoge sluierbewolking, prima omstandigheden om wat technische foto's te maken.

't Lichte fietske laat zich moeiteloos op een paar schragen tillen, zodat alle details goed in het licht zitten en ik e.e.a. goed in beeld kan krijgen. Al op het eerste gezicht is goed te zien dat er groot verschil is tussen de 209 en z'n voorganger, de 222. Qua ontwerp en constructie is er heel veel verbeterd, en de fiets maakt een strakke indruk door de afwezigheid van talloze appendages die bij de 222 nog wel apart op het frame zijn gemonteerd. Het roeifietszitje en het frame vormen nu één geheel. Veel meer kabels zijn weggewerkt in stuur en frame. Het stuur is geheel van carbon, de eveneens carbon voorvork heeft maar 1 poot.

De neus is een mooi geheel geworden. Op de nylon rol rechts kan een voorlicht worden gemonteerd.

Op het stuur zitten niet de standaard rubberen handvatten, maar stuurlint, heel wat comfortabeler voor de handen. De mechanische schijfremmen worden bediend met de lichtgewicht Tektro remhendels. Goed te zien is de gecombineerde bediening voor de revolverringgrendel en de snekblokkeerder. De lichte welvingen aan achter/bovenkant van het stuur zijn om de armslagkabel op z'n plaats te houden.

De revolverring waarop de gele aandrijfkabel (4mm Dyneema) en het zwarte elastiek worden op- en afgewikkeld bij het schakelen naar een ander verzet. In het midden van de revolverring is het frame van de voetenslee te zien, met montagegat voor het rechter pedaal. Even rechtsboven de Dyneemaknoop is de grendel te zien waarmee de revolverring wordt geblokkeerd.

De voetenslee van links gezien. In het balhoofd zitten heel speciale lagers (vraag mij niet precies wat…). 't Fietscomputertje is een Cateye Enduro 8, dat ook op al onze andere fietsen zit. Gemakkelijk omdat je maar 1 handleiding hoeft te kennen.

Het uiteinde van de monovoorvork met de mechanische schijfrem Avid BB7 en Jagwire kabel.

Uiteinde van de achtervork links, eveneens met mechanische schijfrem Avid BB7 en Jagwire kabel.

Vooraanzicht van de monovoorvork. Het carbon voorspatbord is nodig om de boegspriet tegen vuil worden en daardoor verhoogde slijtage te beschermen.

Goed zicht op de achtervorken en de vloeiende overgang naar het roeifietszitje.

Het roeifietszitje ongeveer op het laagste punt, van rechtsonder gezien.

Weer het roeifietszitje, nu van linksonder gezien.

'n Drukke bedoening op dit kruispunt van fietsonderdelen: boegspriet van aluminium/rvs, carbon stuur, carbon frame, carbon monovoorvork.

8 opmerkingen:

marcel beekmans ( beekie ) zei

vet! is die van jou kerel?

Marcel zei

Hoi Wijnandt,

Prachtige machine!! Gefeliciteerd, veel prettige kilometers met je CarbonCar

Groet Marcel

M-MZ zei

Erg mooi. M'n mond valt open.

Het is duidelijk dat Derk niet over één nacht ijs gaat. Hier zit heel veel werk in. Mooie details. En die nieuwe voetenslee. Ben er een beetje stil van.

Wim Schermer zei

Hi Wijnandt,
Wat een juweel om te zien! Mooi gefotografeerd ook.
Veel veilige en gezonde kilometers gewenst.
Groeten,
Wim

Mick zei

De fiets is op 'n Efteling achtige wijze toch heel erg mooi!
Wel vind ik het jammer dat er -ook niet met de eenzijdig geveerde voorwielophanging- iets van vering is aangebracht. Omdat het achterwiel nog direkter onder het stoeltje zit ook...

Gerrit zei

Erg mooi , Wijnandt. Mooie vloeiende lijnen
Gefeliciteerd en veel veilige roei kilometers toegewenst.
Gaan we m in het echt zien op het Paastreffen ?

André zei

Wijnandt, van harte gefeliciteerd met deze mooie aanwinst!! Wat een prachtig stukje techniek en wat een mooie kleur! Het leukste vind ik het voorspatbord zo lekker strak boven het wiel, dat doet me denken aan een sportwagen. Veel roetsplezier toegewenst!

Stefan Libbe zei

Gaaf apparaat! Daar bij is mijn 222 een betonnen dinosaurus.