Zo'n 2 weken geleden ontdekte ik bij toeval dat de rechter veerpoot van m'n WAW gemakkelijker inveerde dan de linker. Ik begreep toen ook waarom het alleen de rechterband was die af en toe de wielkast raakte als ik tè hard een hobbel in de weg nam (inmiddels ben ik hiermee voorzichtiger geworden!). Dat heeft natuurlijk funeste gevolgen voor de band: het loopvlak wordt beschadigd door die aanrakingen met de wielkast, wat duidelijk te zien was bij het rechter exemplaar van de eerste set banden. Die waren overigens al na 700 km tot op de draad versleten wegens het niet goed sporen van de voorwielen (16,4 mm toespoor!).
Na overleg met Ymte van Velomobiel.nl -de veerpoten van de WAW zijn namelijk identiek met die van de Mango van Velomobiel.nl- spraken we af dat ik vandaag langs kon komen met de patiënt. En inderdaad blijkt dat in de rechter veerpoot andere veren zitten dan links. Dit afleveringsgebrekje van Fietser.be lost Ymte elegant, en naar verwachting ook afdoende, op: een kort stukje roodgeverfde veer in de rechter veerpoot vervangt hij door een kunststof vulstukje. Daardoor wordt de veerweg korter en de vering stugger. Vervolgens maakt Ymte de linker veerpoot identiek aan de rechter. M'n ervaring met WAW015 wees al uit dat een iets stuggere vering gelukkig geen bezwaar hoeft te zijn.
Tussen het werk door verneem ik van Ymte dat een maar liefst 10 kg lichtere Quest voorlopig niet te koop is. Jammer voor de liefhebbers... De 26" Quest weegt nu minimaal 34,5 kg (standaarduitvoering).
Morgen weer fietsen, als het weer dat toelaat.
2 opmerkingen:
Hi Wijnandt,
De lichte Quest heb ik ook niet bij Ymte besteld, maar bij Allert :). Ik moet wel veel geduld hebben, maar dat heb ik ook ruim voldoende.
Iets anders. Wat kost een Schlumpf Mountaindrive?
Zijn jouw ervaringen positief? Is er verlies in de aandrijving?
Groeten,
Wim Schermer
De Schlumpf mountain-drive staat voor EUR 634 op de rekening, incl. BTW. Da's inclusief afgeschermd kettingblad en 155 mm cranks.
Prima versnellingnaaf: van verlies merk ik niks, zal wel niet merkbaar zijn in de algehele verliezen die een aandrijflijn met lange ketting nu eenmaal heeft; da's helaas typisch voor ligfietsen dus ook voor velomobielen.
Groot voordeel is dat de Schlumpf mountain-drive zonder problemen in stilstand schakelt, handig als je om wat voor reden ook vergeet om voldoende terug te schakelen. Niet dat mij zoiets vaak overkomt, maar ook als het zelden gebeurt is het verdraaid gemakkelijk!
De combinatie met de 10-speed Campagnolo Record groep achteraan (achterderailleur, 10-speed cassette, 3 kettingen, naaf, bar-end shifter) werkt perfect. 'k Heb 20 verschillende overbrengsverhoudingen: 2x10, allemaal achter elkaar.
Er zijn verschillende varianten van de Schlumpf drive: als je 'm wilt gebruiken voor wat ik vermoed, denk ik dat je beter de speed-drive kunt hebben dan de mountain-drive. Zie http://www.schlumpf.ch/ .
Een reactie posten