06 december 2013

Nieuwe skibril: SMITH I/OX SPH OTG

Niet alleen velomobielrijders, maar ook deze winterdoorfietser op 'n trike hebben groot belang bij bescherming van het hoofd tegen kou, wind en nattigheid. Voor m'n e-Scorpion trike echter geen racekap waarover de laatste tijd nogal wat te doen is in de velomobiele blogosfeer maar slechts een eenvoudige skibril.

Dit jaar heb ik mij bij de plaatselijke zelfstandige opticien nieuwe brillen laten aanmeten: een "nette" bril en een sportievere zonnebril met fotochrome glazen. De "nette" bril, net als m'n vorige van het Franse merk Henry Jullien heb ik weer met degelijke uitverende poten genomen maar nu met wat grotere glazen.
De nieuwe bril past helaas niet meer in m'n Alpina Colambo Air skibril.

Het was lang zoeken op internet, maar 'k heb 'm gevonden: een grotere skibril, te weten de SMITH I/OX SPH OTG. En inderdaad, hij doet wat de reclame belooft: een groter blikveld en m'n grote "nette" bril -139 mm breed, 44 mm hoog- past er goed in!

't Is een degelijk gemaakte en goed uitziende skibril; de grote glazen zijn secuur bevestigd maar toch gemakkelijk uitwisselbaar. 'k Heb het witte montuur gekozen, voor normaal gebruik vind ik de Photochromic Red Sensor Mirror lens het meest geschikt.

In combinatie met m'n gebreide wollen bivakmuts -en evt. daaronder een hoofdband of een helmmuts- beschermt de Smith niet alleen m'n ogen maar ook m'n gezicht tegen de kou. Da's prima fietsen!

4 opmerkingen:

Wim zei

Zou 142mm ook passen? Dat is namelijk de breedte van mijn bril en 39 hoog, maar dat past dus wel.

Wijnandt zei

Hoi Wim,
ik denk dat die 3 mm grotere breedte geen merkbaar verschil maakt...

Als je die bril snel wilt hebben, kun je 'm bij Amazon.de bestellen. Heb ik ook gedaan en kreeg 'm 2 dagen na bestelling!

BoCycle zei

Dit was een mooi moment geweest om de Casco Speed Air aan te schaffen. In deze helm met zonnevizier kun je je gewone bril dragen. En is je hoofd ook beschermd tegen valpartijen. Zie http://www.cascohelmen-shop.nl/index.html

Wijnandt zei

Dank voor je suggestie, maar 'k heb al zo'n helm en die is voor geen meter passend op m'n hoofd te krijgen. Zoals bij bijna iedereen zijn m'n lichaamshelften, dus ook die van m'n hoofd, niet zuiver symmetrisch en dat is goed te merken als ik een "hard" hoofddeksel opzet. Het "zachte" karakter van een skibril maakt dat-ie zich aangenaam om m'n hoofd vlijt en wel zodanig dat niet alleen de ogen maar ook de gevoelige plekken van m'n gezicht rondom de ogen, de jukbeenderen en de neusbrug goed tegen de kou zijn beschermd.