15 april 2013

Roets zonder roest :-))

Vandaag of morgen zal m'n THIJS 209 weer thuis komen en kan ik weer op 2 wielen roetsen als de omstandigheden dat toelaten :-))

Als antwoord op m'n vragen liet Derk Thijs mij het volgende weten:
"Wat onderhoud betreft: pekel, water en shampoo zijn allemaal factoren waar die zogenaamd waterdichte kogellagers toch moeite mee blijken te hebben. Ik heb ook gezocht naar andere lagers en heb diverse merken geprobeerd waaronder de duurste, SKF. Ook keramische getest: dat is helemaal niks :-(
Er is absoluut geen verschil merkbaar in de lagers van NBK, die ik gebruik, of SKF.
Zo min mogelijk water en pekel bij de lagers is aan te bevelen, maar ik zou het ook stom vinden om de roeifiets niet in de winter te gebruiken -hij is tenslotte om te roetsen.

Ik rijd zelf ook door in de winter en tijdens de pekelperiodes, maar ik zoek dagen uit dat het niet regent.
Ik heb met dat rijgedrag -en poetsen doe ik bijna nooit, alleen de boegspriet maak ik schoon en vet of olie ik weer- zelden of nooit dat ik wiellagers moet vervangen....
[……] Als je WD40 spuit op luidruchtige lagers dan kun je de levensduur aanmerkelijk verlengen; de WD40 houdt het roesten goed tegen en kun je langer doorrijden."
Die tuingieter kan ik 's winters dus beter aan de muur laten hangen…

Je bent wat je eet
Volgens mij geldt dat adagium niet alleen voor wat elke dag via het mondje naar binnen gaat, maar ook voor wat je dag in, dag uit, leest en bekijkt. Geestelijk voedsel dus.

'k Wil het nu hebben over de nieuwsvoorziening via TV, krant en internet. Daarin ben ik al heel lang tamelijk kritisch en diverse recente gebeurtenissen hebben mij aangespoord om m'n nieuwsvoorziening kritisch onder de loep te nemen.

'k Had tegen het eind van m'n speurtocht veel profijt van het boekje De Nieuwsfabriek, van Rob Wijnberg. Zie ook hier, met heel interessante discussie! Daarin worden veel zaken, waarbij ik mij onbehaaglijk voelde, helder benoemd en in een zinvolle structuur geplaatst. Zaken zoals de oubolligheid van het NOS Journaal, de teloorgang van NRC Handelsblad als kwaliteitskrant -meer pose geworden dan inhoud- en de eindeloze herhalingen van dezelfde nieuwsitems, de zogenaamde kluitjesjournalistiek.

Met de aldus verworven inzichten kon ik m'n eigen nieuwsconsumptie aanpassen en heb nu de volgende voorzieningen voor m'n dagelijkse nieuwsgaring:

TV: 'k kijk liever naar Canvas' Terzake en Vranckx dan naar het NOS Journaal. Natuurlijk blijf ik een trouw kijker van VPRO's Tegenlicht :-)

Krant en internet: m'n vrouw is al heel lang geabonneerd op het regionale sufferdje DvhN zodat we op de hoogte blijven van wat in onze naaste omgeving gebeurt. Ik beperk mij tot het heel snel doorbladeren van die krant, en zelfs dat nog niet elke dag…
'k Heb, na ca. 30 jaar abonnee geweest te zijn, NRC Handelsblad opgezegd en een abonnement genomen op Trouw. 'k Heb nu ook internet-only abonnementen op Die Welt en De Correspondent die over enkele dagen van start gaat.
Elke dag scan ik de gratis websites van BBC News, Süddeutsche en Volkskrant. Lezing ervan beperk ik tot voor mij belangrijk en/of interessant nieuws. Hierbij gaat het meestal om 1-3 items per website.

2 opmerkingen:

Magic Bullet zei

Sinds de laatste modernisering van het NRC heb ook ik een haat liefde veehouding met mijn krantje. Ik mis het 'voor wie de nuance zoekt', de scherpe scheidng tussen feit en interpretatie. Kortom, allles waarmee ik ook in mijn blog geen lezers trek. Wetenschapkatern vind ik nog steeds prima en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om als 3e generatie Handelsbladlezer weg te lopen. Het is soms zelfs voor een 40er wennen, die silicon age.

Mick zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.