15 september 2012

Zadelongemakken en de kunst van het ontwerpen

De afgelopen weken is gebleken dat een 10 mm dikke viltlaag op het RANS Alterrazadel het zitcomfort niet voldoende verbetert. Ook met instellingen van hoogte en hellinghoek blijft het een heel moeilijke zaak om het comfort goed te krijgen. Met de brede RANS zetels lukt dit alles veel beter, zodat deze het uitgangspunt vormen voor de verdere pogingen om de zadelongemakken op m'n CF-bikes te verminderen.

Bij m'n roeifietsen is natuurlijk geen sprake van zadelongemak… :-)

'k Ben op bezoek geweest bij de fietszadelfabrikant Lepper in Dieren. Daar heb ik een heel informatief en verhelderend gesprek gehad met dhr Hassink, die veel afweet van fietszadels en de techniek daaromheen. Dhr Hassink wist ondermeer te vertellen dat van de 100 kopers van 'n e-bike er 86 terug gaan naar de fietsenzaak vanwege zadelongemak. De fa. Lepper wil in de nabije toekomst een maatzadelservice lanceren zodat mensen een "zadel op maat" kunnen laten maken. Dit klinkt veelbelovend!

Ik kreeg 'n ingenieus geconstrueerde zadelpen en een Lepper Lounger zadel mee om daarmee te experimenteren op m'n CF-bikes.
Het wachten is nog op een inmiddels besteld vulstuk om de zadelpen op de CF-bikes te kunnen monteren.
'k Ben benieuwd!

De kunst van het ontwerpen
Niet iedereen verstaat die kunst: iets ontwerpen dat niet alleen functioneel is maar ook een lust voor het oog. Bewijs: in winkels, huizen, en op de weg is heel veel lelijks te zien.

De traditionele fietswereld ontwerpt niet bewust lelijk maar wel volstrekt fantasieloos, waarschijnlijk door het gebrek aan getalenteerde ontwerpers in die branche. Berucht is het uiterlijk van de gemiddelde ligfiets, door een Duitse krant raak betiteld als een "Vollkorn-Rad". Gelukkig komt daarin langzamerhand verandering. Nieuwe modellen e-bikes lijken niet altijd meer op 'n "traplift op 2 wielen"  ;-)

Johan Vrielink heeft op z'n weblog wat technische en ergonomische aspecten beschreven van fietsontwerp, in het bijzonder van velomobielen. Hij verwijst onder meer naar de lezing van Ingo Kollibay.
'k Moet eerlijk bekennen: de foto's en tekeningen in die lezing vind ik een tenenkrommende show van vooral mormels en misbaksels. Dat wordt nooit wat als het HPV-wereldje op deze manier doorgaat… :-(

Dat het heel anders zou kunnen bewijst het ontwerp van de Velo Tilt. Ook de Cygnus en Velox2 zijn een lust voor het oog, maar dat zijn echte snelheidsmonsters -wel of niet gemotoriseerd- bijna allemaal.

1 opmerking:

Piet zei

Hallo Wijnandt,

Persoonlijk vind ik de Flevobike Greenmachine erg mooi gemaakt, een voorbeeld van een functioneel ontwerp in een mooie vorm. De fietsen van M5 en natuurlijk de Thys mogen er ook zijn. Maar ik ben een echte aanhanger van "vorm volgt functie".

groets
Piet