07 september 2012

Zoals mijn goede vader…

Niet dat wijlen m'n vader bij elke gelegenheid zich tot mij richtte, maar toch heb ik meer van hem overgenomen dan ik doorgaans besef.

Vanochtend werd ik daaraan weer 'ns herinnerd. De aanleiding was dat ik na lang wikken en wegen een E-Trike Scorpion fs 26 S-Pedelec – Schnelles Elektrodreirad bis 45 km/h – heb besteld.


Wanneer ik de afgelopen weken naar de internetfotootjes van de nieuwe Scorpion keek, gingen m'n herinneringen soms terug naar de droomauto van m'n vader. Hij was monteur bij garage Brinkmann in Haarlem, aan de Leidsevaart. In die tijd, in m'n jeugd, was Brinkmann dealer van het Britse automerk BMC, dat onder meer de modellen Austin, Morris en MG produceerde. De MG was een typisch Britse sportauto van het type gemotoriseerde plank met weinig comfort. En als 'n MG z'n onderhoudsbeurt had gehad moest er natuurlijk worden proefgereden om te controleren of alles weer naar behoren functioneerde. En dat deed m'n vader dan heel graag, meestal op de Zeeweg tussen Overveen en Bloemendaal aan Zee. Als ik mij goed herinner waren er toen nog geen maximumsnelheden :-)


En dan dat Lepperzadel op m'n vader's fiets. Zolang hij fietste deed hij dat op zo'n lang bruin Lepperzadel, met grote veren voor en achter.
't Is beslist geen toeval dat ik volgende week op bezoek ga bij Lepper in Dieren om m'n zadelproblemen en -wensen te bespreken!


M'n vader was een verwoed en heel goede sportvisser. Van hem heb ik die kunst geleerd en al was ik een verdienstelijk visser, zo goed als hij ben ik niet geworden. Maar wel konden hij en ik beter vissen -meer vangen dus- dan de meeste vissers die wij aan de waterkant tegenkwamen :-)
Niet ver van ons huis in Haarlem-Noord, vlak bij het Spaarne, was een graslandje langs het Spaarne waar we altijd regenwormen zochten als we op baars gingen vissen. Die regenwormen trilden we de grond uit met 'n riek, zo een met scherpe tanden. Andere mannen en jongens, ook m'n jeugdvriendjes, deden dat heel wat primitiever: met schop en spade 't gras omspitten. M'n vader en ik vonden dat maar een primitief gedoe en "not done".
Een overblijfsel van het regenwormen zoeken in m'n jeugd: al 40 jaar heb ik een riek in m'n verzameling tuingereedschap en ben gewend om 'm regelmatig te gebruiken.


Vanmiddag bij de lunch neem ik 2 eitjes op 't brood, gebakken op de manier van m'n vader: aan beide kanten lichtbruin aangekleurd. 'n Passend tribuut aan m'n vader en wat hij mij allemaal heeft bijgebracht :-)

1 opmerking:

Gerrit zei

Met wat motregen en een zaklantaarn s'avonds de grasveldjes zonder molshopen afstruinen levert ook een aardig portie wormen voor het peuren op.