22 maart 2011

Voorjaar!

Nog in kamerjas gehuld inspecteer ik na het ontbijt de tuin, samen met onze bijna 3 jaar oude huiskat Floor. Op de dag af is ze nu een half jaar bij ons. De gisteren geplante vier stuks Elaeagnus x ebbingei (olijfwilg) staan er prima bij en zijn heel mooie vervangers voor enkele oude versleten cotoneasters. Op meerdere plaatsen in de tuin komen veldjes Anemone nemorosa (bosanemoon) in bloei, een echte voorjaarsbode! Ze blijken zich vrij gemakkelijk door onze tuin te verspreiden.

'k Ga op tijd met de auto naar Groningen om een op maat gemaakt overhemd op te halen. Dit keer een blauw exemplaar dat uitstekend past bij het maatpak dat ik deze winter heb laten maken. Bij het passen valt het mij weer op dat een maatoverhemd werkelijk als gegoten zit, een heerlijk luxueus gevoel! Volgens de winkelbediende ben ik niet de enige met deze ervaring.

Terug in Veendam meldt de buurman met spijt dat-ie vanmiddag met de auto naar Friesland moet. Fietsen voor hem en z'n vrouw is er vandaag niet bij. 'k Heb medelijden met 'm…

'k Zet de THYS 209 alvast buiten zodat-ie in de zon kan opwarmen :-) . Dit blijft niet onopgemerkt door Floor die met 'n paar nestelbewegingen in de kom van het roeifietszitje een prima positie vindt en zeker een half uur een dutje doet in de zon.

Na de middagboterham trek ik fietskleren aan en doe de gok dat ik met dit mooie weer het kan stellen zonder hoofdband, met de gewone zonnebril, slechts 1 laagje Odlo-ondergoed onder de roetsoverall, geen handschoentjes en geen windstopper jasje. De gok pakt perfect uit en het wordt een heerlijk ontspannen toertochtje via Annen, Gasteren, Balloërveld, Taarloo, Zeegse, Tynaarlo, Zuidlaren, Schuilingsoord, Annen en een omweg door Kielwindeweer weer naar Veendam.

Met 53 km is dit vandaag voor mijn doen een lange tocht, zo vroeg al in het voorjaar. Toch vind ik dat ik weer te snel thuis ben, en zit inmiddels te broeden op minstens zo mooie maar langere rondjes door dit schitterende deel van Drenthe!

'k Presteer het om tijdens het 8-uur journaal in slaap te vallen...

Geen opmerkingen: