25 augustus 2010

Ligfiets populairder maken

Al 'n hele tijd geleden ben ik opgehouden met meediscussiëren op de Google ligfietslijst. En na het zoveelste incident dat een maand of wat geleden door een van de habituele HPV-azijnpissers aldaar werd veroorzaakt bezoek ik die lijst ook niet meer dagelijks. 'k Moet bekennen dat ik dat niet mis maar wel mijzelf veel ergernis bespaar.

Een enkele keer lees ik mee, zoals de interessante discussie over 'Keuze Velomobiel', waarin onbekommerd tegen wat heilige huisjes in velomobielland werd getrapt, en waarin ik tot mijn groot genoegen de sterke kanten van de Vlaamse velomobiel WAW breed uitgemeten zag.

De discussie 'Ligfiets populairder maken' leek interessant maar is vooral ouwe koek. De grote denkfout die ligfiets-aficionado's maken is dat ze zich niet verplaatsen in de beleveniswereld van hun potentiële doelgroep. Men gaat onmiddellijk op de 'meer meters met minder moeite' toer en het meeliften met Bekende Nederlanders, al dan niet sportief.

Des Pudels Kern: de doorsnee fietser ziet z'n fiets als een transportmiddel voor zichzelf, voor de kleine kinderen en voor spullen. Heel gewoon: de fiets pak je zonder gedoe en nadenken, met je gewone kleren aan stap je op en je gaat naar je bestemming. Kijk maar 'ns naar de spits in Kopenhagen.

Vanuit die optiek schort er van alles aan de ligfiets. Daarom is er tijdens die spits in Kopenhagen geen ligfiets te zien. En ook niet in Amsterdam.

Voor veel mensen is de e-bike een veel aantrekkelijker middel om de 'meer meters met minder moeite' gedachte tot werkelijkheid te maken. Die slag om de gunst van de consument heeft de ligfiets reddeloos verloren.

En dat is niet eens zo'n slechte zaak: als de e-bike de elektrische auto overbodig zou kunnen maken...

3 opmerkingen:

Jonathan zei

Hear Hear!

JML zei

De spits in het centrum van Kopenhagen en Amsterdam is ook niet per se hét terrein bij uitstek waar je naar lage ligietsen moet zoeken, of zou moeten willen inzetten. Het domein voor de aerodynamischere ligfiets en velomobiel is toch vooral buiten de bebouwde te kom te vinden en de reis van stad naar stad of het serieuzere woon-werkverkeer (10-50km).

Van die honderdduizenden fietsers die je in die youtube-filmpjes ziet, fietst naar mijn inschatting het gros niet veel verder dan een kilometertje of 2 tot 10 en komt uit Kopenhagen zelf of uit een buitenwijk. De uitdaging is vooral om een deel van die (geconditioneerde en gemakszuchtige) automobilisten de kortere en middellange afstanden niet in hun olieslurpende en smog-uithoestende huiskamer- en/of penisverlengstukken af te leggen in files, maar de (lig)fiets of velomobiel te doen pakken. Om allerlei redenen is dat erg moeilijk, dat geef ik onmiddellijk toe, maar dat is nog geen reden het niet te willen en blijven proberen en er over te dokteren. Wie 15 jaar geleden had gezegd dat bakfietsen weer een comeback zouden maken, zou toen wellicht ook met ongeloof aangekeken worden.

Mick zei

Ik ben blij te lezen dat een ander ook eens wat hete hangtaboes doorprikt!
En afgezien van de vaak dogmatische standpunten benijd ik de onevenwichtige musculatuur van ligfietsers / velomobilisten meestal niet !

groeten Mick