12 juli 2009

De roei3wieler

't Was allemaal haastwerk nadat ik vlak voor onze vakantie m'n door Derk Thijs gemaakte roei3wieler kreeg afgeleverd. Sjongejonge, wat 'n mooi karretje! 't Trekt wèl de aandacht op straat en m'n fietsenmaker vond 't een geweldig "sjeesbeest". Dat is het ook en lijkt totaal niet op een invalidenwagentje. Er zijn wel meer trikes waarop able-bodied young men rondscheuren...

Tijd derhalve voor wat serieuzere berichten over m'n nieuwe aanwinst. Daarvan bestaan tot nog toe slechts 2 exemplaren. Een is in Amsterdam terecht gekomen, de ander is van mij.

De foto's van de roei3wieler heb ik vandaag gemaakt, onder wat geïmproviseerde omstandigheden (in de hal van ons huis). Waar een totaal verregende zondag in combinatie met een aan huis gebonden vrouw niet goed voor zijn...

De vorige foto had ik met opzet ietwat mysterieus gemaakt, door de roei3wieler op een groot insect te laten lijken.

Het bovenaanzicht laat zien dat 't een rank wagentje is. Die indruk wordt nog versterkt door de smalle en lange boegspriet, de dunne wielen en het smalle roeistuurtje inplaats van het gebruikelijke zwaarder aandoend onderstuur. Met de hand manoevreren gaat het gemakkelijkst door 'm aan de achterkant op te tillen. Het voelt allemaal ontzettend licht en lichtlopend aan.

Op de voorwielen zitten hydraulisch bediende Magura schijfremmen die met elkaar gekoppeld zijn en met de rechter remgreep worden bediend. Achter zit de mechanisch bediende V-brake die met de linker remgreep wordt aangetrokken.
De snek met de gele dyneema aandrijfkabel en de Revolver met het zwarte retourelastiek en de gele kabel zijn duidelijk te zien.
Helemaal vooraan is een oranje standaardje gemonteerd waarop een langere staaf met 'n oranje vlaggetje kan worden gestoken (wat mij betreft: liever niet...).
Alle wielen hebben carbon spatbordjes, om de hinder van en vervuiling door opspattend water tegen te houden.
Achterop zit een doelmatige en smal gehouden bagagedrager, waaraan een of twee standaard tassen of tasjes kunnen worden gehangen.

Op de foto met zijaanzicht is ook de fotograaf te zien omdat de roets voor de spiegel staat die tussen de 2 deuren is aangebracht. Duidelijk is dat de zit op de roei3wieler heel laag is. Dat blijkt grote voordelen te hebben.

Kortom, 't spul is heel mooi gemaakt en oogt niet alleen heel flitsend maar ook uitermate chic.

Met het weer dat we momenteel hier hebben -harde vlagerige wind, natte straten met veel gladmakende rotzooi- is de roei3wieler in z'n element: geen last van rukwinden, 't spul kachelt onverstoorbaar door, en voor onderuitgaan op die snelle maar griploze bandjes hoef je ook niet te vrezen. Dat geeft een heerlijk rustige sfeer aan boord, zodat je je geheel kunt concentreren op lekker doorroetsen. Omdat-ie zo laag is heb je van de tegenwind ook minder last. Zo dicht bij de grond waait het namelijk merkbaar minder...

'k Ben niet zo'n begenadigd knutselaar als bijv. Quemo, maar toch zal ik op onderdelen m'n roei3wieler ietwat wijzigen:
de bidons eraf, want ik blijk ze nooit te gebruiken. M'n drinken neem ik mee in de bagagetas;
de standaard rubberen handvatten vervang ik door kunststof stuurlint, want daarmee heb ik veel minder last van blaren op m'n handen;
misschien komt er nog verlichting op, maar dat zullen we later wel bekijken...

6 opmerkingen:

allewedertje zei

Mooi ding ! En eerlijk gezegd : eindelijk eens een roets die ik zelf ook wel eens zou willen proberen !
Veel plezier ermee !

Mick zei

U bent volgens mij een van de weinige die de HPV-boodschap begrepen heeft: Niet de snelheid maar de inzet van het menselijk lichaam bij de aandrijving dient centraal te staan.
Ter bescherming van de 'menselijke motor' zit er dan ook eigenlijk geen wiel teveel aan uw trike (en zou in de stad 't vlaggetje ook geen kwaad kunnem m.i.).
Proficiat!

Wijnandt zei

@allewedertje: als je weer 'ns in de buurt bent, kun je 'm zo een dag lang meekrijgen. 't Lijkt mij een wel minstens zo gevaarlijke onderneming als proefrijden met de RANS Stratus XP. Je bent dus gewaarschuwd!

@Mick: Je slaat de spijker op de kop, en hebt daarmee m'n eigen drijfveren weer wat duidelijker voor mijzelf gemaakt: kwestie van 'voortschrijdend inzicht'. 'k Heb inderdaad enkele maanden geleden ervoor gekozen om geheel en al voor het roeifietsen te gaan, omdat ik dat veel fijner vind dan gewoon ligietsen. Daarom heb ik de roei3wieler gekocht, en ook het nieuwe model roeifiets zal door mij worden aangeschaft. De totaalinspanning van alle belangrijke spiergroepen heeft op mij een wonderbaarlijk gunstige uitwerking, zowel lichamelijk als geestelijk.
Voor het 'gewone' fietsen met m'n dierbare vrouw in weekeinden en vakantie ben ik domweg tevreden met m'n CF-bikes. Ook daar is het niet de snelheid die voorop staat, maar meer het verkeren langs de weg in de buitenlucht, om je heen kijken en contact hebben met alles en iedereen :-) .
Een heel treffende uitspraak van 'n Amerikaan op het CF-bikes forum: de CF-bike verenigt 80% van de voordelen van de ligfiets met 80% van de voordelen van de bukfiets.
Velomobielen en 'gewone' ligfietsen: 'k vind het prachtig spul om naar te kijken, maar 'k hoef ze niet meer zelf te hebben.

Mick zei

Er is trouwens 'n vers optimistisch artikel verschenen over uw dakpanelen op Noorderlicht, "De toekomst op licht":
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/42202648/

Klaas Pieterse zei

Off Topic, denk ik, maar ik heb zelf een 'gewone' roeifiets en zoek voor in de winter ook zo'n roei3wieler. Is er iemand op deze blog die er een te koop weet?
Ik weet van Derk Thys dat ie ze niet meer maakt. (overigens, misschien als er meerdere zijn dat ie er wel weer een serie-tje wil maken?)

Groet, Jan
06-23455630

Wijnandt zei

Ongeveer een jaar geleden heb ik m'n roei3wieler ingeruild voor nog een Thijs 209. Misschien dat Derk je verder kan helpen?