10 juni 2009

Erg onthand...

'k Kan nu even niet roeifietsen! Eergisteren (maandag) merkte ik onderweg dat het schakelen niet meer ging. Een van de twee bevestigingslippen waarmee het grendelhuis aan de voetenslee is bevestigd, bleek afgebroken. De grendel was daardoor niet meer nauwkeurig uitgelijnd met de openingen in de schakelring.

Gelukkig kon ik met de hand de schakelring in een bruikbaar verzet draaien en met wat gewurm de grendel in die stand laten vastklikken in de schakelring. Zo kon ik met een slakkengangetje van 25 km/uur naar huis rijden.

Van Derk Thijs begreep ik dat dit euvel al eerder enkele malen was opgetreden, en dat de constructie van het grendelhuis met bevestigingslippen daarom nu sterker is uitgevoerd. 'k Zal een nieuwe toegestuurd krijgen met bijbehorende binnenkabel, zodat ik het kapotte onderdeel kan vervangen.

'k Ben niet zo'n held met dergelijk geknutsel -het ontbreekt mij daarvoor aan ervaring en daardoor aan zelfvertrouwen- en heb daarom Jos, m'n vaste fietsmonteur in Zuidlaren, gevraagd of we dat klusje samen kunnen doen. Met de beloofde instructies van Derk en de ervaring van Jos met fietsonderdelen in het algemeen, moet het wel lukken. Jos heeft voor hetere vuren gestaan en is inmiddels gewend dat ik 'm opscheep met zaken die afwijken van de normale gang van zaken, zoals het monteren van Rotor cranks en het afmonteren van CF-bike framesets.

Wordt dus vervolgd.

'k Voel mij werkelijk onthand zonder roeifiets! 'k Wist wel dat roeifietsen voor mij belangrijk is, maar nu voel ik het ook.
Gelukkig is er grote kans dat in de loop van dit jaar een of twee roeifietsen in onze fietsstal erbij komen, en dan is dat probleem gelukkig opgelost: altijd minstens één reserve exemplaar achter de hand :-)

1 opmerking:

Mick zei

Ik herken dat gevoel van vooral niet onthand willen zitten t.a.v. noch de roets, noch m'n roets + inversieconstructie (bankdrukfiets).
Omdat ik (i.v.t. 'n complete fiets erg goedkoop)een asymetrische (222) achtervork van Derk heb ontvangen zou ik nu in principe b.v. vd 220 'n CVT kunnen bouwen...Alleen wil ik ff geen fiets missen natuurlijk.
Daar ik ruimer behuist ga wonen overweeg ik daarom 'n inv. constr. te bouwen in combinatie met 'gewone' circulerende aandrijving om -zelfs niet tijdelijk- onthand te komen...
En 'n 'wouldbe' technische innovatie en passant.