16 mei 2009

The sun is coming!


M'n vrouw en vooral ik hebben de mond vol van duurzaam en milieubewust leven, en smullen van artikelen zoals in de New York Times van een paar dagen geleden: In German Suburb, Life Goes On Without Cars.

Af en toe voegen we een bescheiden daadje bij het woord, ondanks de geringe geestdrift die dergelijke initiatieven in onze directe omgeving opwekken en ondanks het nauwelijks stimulerende overheidsbeleid. Zo hebben we de afgelopen jaren onze auto voorzien van een roetfilter (gedeeltelijk gesubsidieerd), zodat-ie nu tot in milieuzone 4 (hoogste klassificatie) in Duitse steden mag komen, en hebben we onze woning laten na-isoleren met PUR-schuim in de spouwmuren en onder de vloer.

Niet dat we zulke milieu- en energiebesparingsfanaten zijn, maar wel brengen we elke week braaf ons glas weg en leveren we om de twee weken netjes ons oud papier in. Een gedeelte van een van onze gazons hebben we in een "Blumenwiese" veranderd, en we zijn definitief afgestapt van mosbestrijding in het gras met chemische middelen.

Composteren van GFT-afval in eigen beheer doen we niet meer, ondanks dat we ooit twee grote gemetselde compostbakken hebben laten maken in onze tuin: we kunnen de zelfgemaakte compost niet meer kwijt in de tuin, en hebben ook de ervaring dat er wel erg veel kiemkrachtige zaden van sierplanten en onkruid in bleven zitten, zodat er veel moest worden gewied.

Ons autogebruik is bijna tweemaal zo hoog als dat van de gemiddelde privé-autobezitter. Ons jaarkilometrage is dichter bij de 30 duizend km dan bij 25 duizend. 't Zijn wel grotendeels lange ritten, zo tussen de 60 en 200 km enkele reis.

Ondanks onze matige score op milieubewust en duurzaam leven hebben we de afgelopen dagen toch 24 stuks zonnestroompanelen laten installeren op het dak van ons huis, zodat we nu een eigen elektriciteitscentrale hebben met een vermogen van 4440 Wp. Volgens het standaard rekenmodel zou deze per jaar 3774 kWh kunnen leveren, ietsje meer dan ons eigen jaarverbruik van 3300 kWh.

Afgelopen dinsdag werden de onderdelen, besteld bij Esdec in Deventer, afgeleverd: twee pallets met PV-panelen en toebehoren. De installatie ervan heeft Esdec uitbesteed aan het bedrijf Zonne-energie Noord Nederland uit Beilen.

De twee ervaren mannen (Smit en z'n zoon Smit Jr.) voerden de installatie uit zonder noemenswaardige problemen. De twee rijen van elk 12 PV-panelen liggen strak en glad op het dak; de zonnestroom gaat door het dak naar binnen, achterlangs de ingebouwde klerenkast op m'n werkkamer door de verdiepingvloer naar de meterkast en door de achtermuur van de meterkast naar de bijkeuken, direct de omvormer in. De door de omvormer geproduceerde wisselstroom gaat weer door dezelfde muur naar de meterkast en via de Ferrarismeter het elektriciteitsnet in.

Het was gisteren een indrukwekkend moment toen de installateur halverwege de middag de hoofdschakelaar van onze elektriciteitscentrale omdraaide: na wat inleidend geklik kwamen de produktiedata op het display van de omvormer. Ondanks het wat waterige zonnetje kwamen er al snel produktiepieken van 3800 Watt op het schermpje en holde de Ferrarismeter achteruit. Een indrukwekkend besef: wij hebben nu een eigen elektriciteitscentrale en hij werkt vanaf nu, 15 mei 2009, halverwege de middag!
Tot zonsondergang had-ie op de eerste werkdag al 5,1 kWh geproduceerd.

De technische gegevens:
Zonnestroompanelen: 24 stuks aleo solar modules van aleo solar Deutschland GmbH, type s_17, 185 Wp per stuk, totaal 4440 Wp. Geraamde jaaropbrengst 3774 kWh.
Omvormer: Sunny Boy 4000TL van SMA Solar Technology.

2 opmerkingen:

Mick zei

Geweldig initiatief!
Ook Velomobiel.nl heeft hierin geïnvesteerd las ik.
Het rendement van die panelen wordt steeds groter net als de kwaliteit van accu's voor b.v. electrische auto's.
Electrisch rijden is dan ook zo waarschijnlijk nog CO2 neutraler dan fietsen!
Dat doe ik persoonlijk dan ook voor de sport niet vh 'rendement'.Of 't moest 'n soort 'persoonlijk rendement' zijn! Provisiat.

Mick zei

Eh...of het zijnde een soort persoonlijk rendement. Proficiat!