01 augustus 2007

Het uitzicht op de RANS Cruz en fietskm's in juli

Eerst de fietskm's: in juli heb ik totaal 602 km gefietst, waarvan 268 Thys en 334 RANS Cruz. Het weer was duidelijk de beperkende factor, evenals m'n uitstapje van 3 dagen Maastricht -dit keer helaas zonder gelegenheid om te fietsen!

Van een mede-ligfietser kreeg ik een interessante reactie op m'n weblog posting van 16 juli:

Ik begrijp niet goed waarom je schrijft dat je op de Cruz meer van de omgeving ziet dan op de Grashopper ! Beperkt een ligfiets je zicht of wat moet ik me daarbij voorstellen ???


M'n tamelijke rechtop zithouding op de Cruz zorgt er inderdaad voor dat ik een grandioos uitzicht op de omgeving heb, beter dan op mountainbike of ligfiets. Op m'n mtb zat ik voorover, hoewel geenszins extreem, en op m'n GrassHopper zit ik achterover, eveneens niet extreem met 'n zithoek van ca. 40 graden. Het al dan niet beter kunnen rondkijken heeft alles te maken met de oriƫntatie van de nek. Met een schuine stand van de nek kijk je niet zo gemakkelijk opzij, zodat het zicht opzij daardoor wordt belemmerd. Op de Cruz zit ik bovendien iets hoger dan op de GrassHopper, zodat ik ook gemakkelijker over alles heen kijk.
Dit alles draagt bij tot een inderdaad veel beter zicht op de omgeving!

Iets dergelijks ervaar ik ook op m'n roeifiets. Sowieso is het zitten op de roeifiets een veel actievere aangelegenheid dan op de 'gewone' ligfiets. Mede door de vorm van het roeifietszitje zorgt de roeibeweging ervoor dat ik veel gemakkelijker even rechtop ga zitten. Dan kan ik goed om mij heen kijken, beter het evenwicht bewaren als ik heel langzaam rij, en ook met het bovenlichaam het sturen ondersteunen.
Vergeleken daarmee is het gewone ligfietsen een tamelijk passieve aangelegenheid, tenzij je -net als op de roeifiets- onder bepaalde omstandigheden meer rechtop gaat zitten en het bovenlijf meebeweegt als je stuurt.

Dit actievere zitten op de roeifiets is voor mij een belangrijke reden dat de roets m'n favoriete 2-wieler is.
'k Ben benieuwd of andere roeifietsers hierin iets herkennen.

Geen opmerkingen: