30 april 2007

Tweewielerseizoen is begonnen

Met het mooie weer van de afgelopen weken blijft m'n velomobiel WAW015 rustig in z'n hok staan en ga ik op stap met m'n roeifiets THYS 222 Revolver of met m'n CF-bike RANS Cruz. Daarmee zijn inmiddels weer enkele tientallen fietskm's bijeen gesprokkeld, onder aangename omstandigheden: lekker warm met toch 'n verkoelende luchtstroom om het lijf.

Het was een aangename verrassing om te merken dat ik, ondanks de enkele maanden winterpauze in het roeifietsen, weer direct volkomen vertrouwd was met m'n roets. Van het rijden en het manoevreren daarmee was ik werkelijk niets verleerd. Wel was m'n specifieke roetsconditie een stuk minder geworden, maar daaraan wordt nu gewerkt...

De RANS Cruz blijkt een uitstekende toerfiets voor het in weekenden samen fietsen met m'n vrouw Willy. Dat ik op de Cruz stukken langzamer ben dan op m'n GrassHopper en op m'n vroegere Santos mtb, deert mij nauwelijks omdat de voordelen van de Cruz ruimschoots opwegen tegen het snelheidsverlies. Die voordelen zijn overigens uitvoerig aan bod gekomen in m'n posting van 09 april 2007.

Het klimmen met de Cruz gaat trouwens boven verwachting goed. 't Was even wennen, maar de klimmetjes naar de Posbank op de Havikerwaardroute verliepen zonder problemen.

't Schakelen met de Shimano XTR achterderailleur gaat minder soepel dan met de Rohloffnaaf op m'n GrassHopper. Ik had al plannen om op termijn de Cruz van een Rohloffnaaf te voorzien, dit om eventueel een veel dikkere achterband (bijv. de Schwalbe Big Bettty) te kunnen monteren, maar heb nu besloten om die 14-versnellingen naaf zo spoedig mogelijk te laten monteren. M'n fietsenmaker 4Hout 2Wielers in Zuidlaren heeft mij al laten weten dat zij deze klus kunnen uitvoeren. Toch maar 'ns opbellen en overleggen...

100 km totaal gefietst op de Cruz (zo 29 en ma 30 april)
140 km totaal geroetst (tussen 19 en 28 april)

2 opmerkingen:

allewedertje zei

Bij mij staan er inmiddels iets van een 1800 km op de Z Pro en ik als het niet te hard waait, zit ik toch aan de snelheid waarmee ik vroeger met een racefiets reed. Ben jij trouwens van plan langs te komen op Cycle Vision of niet ?

Wijnandt zei

Met m'n magere ODO van 427 km op de Cruz per 30 april zit ik nog op beginnersniveau. Volgens m'n ervaringen met andere fietsen heb ik nog zeker 1000 km te gaan voordat ik enigermate ben aangepast.
Neuuuhhh..., 'k kom niet op CycleVision: na een half uur begin ik mij daar al te vervelen.