04 november 2006

'n Rit met WAW015 bij grijs weer

Deze zaterdag is het grijs en tegen (mot)regen aan. De ochtend gebruik ik om met de auto naar Roden te gaan en daar onder meer een 5 jaar oude MO-disk drive met Firewire aansluiting naar een internetkennis te brengen. Dergelijke apparaten die ik zelf nooit meer gebruik geef ik een tweede leven door ze om niet dan wel voor een klein bedragje aan iemand anders te geven. Da's beter dan ze veel te lang te laten verstoffen en verouderen zodat niemand meer belangstelling heeft voor zulke oude rommel.

De afgelopen dagen heb ik roeisessies op de Concept2 gehouden van 25 of 30 minuten. Da's prima als er niets anders op zit, maar (roei)fietsen hou ik qua motivatie veel langer vol, en afwisseling is ook niet verkeerd. Dus ga ik met WAW015 en cabriokap op stap, vertrek om ca. 12.50 uur vanaf huis. Via Annen, een omweg dus, en Zuidlaren ga ik non-stop naar Haren. Wegens het grijze weer rij ik met brandende voor- en achterlichten, wat de WAW een nog opvallender verschijning maakt dan-ie al is. 'k Rij in een rustig tempo omdat de wegsituatie hier en daar niet erg overzichtelijk is. Ook wil ik wel 'ns ervaren hoe lang ik met zo'n matige inspanning kan fietsen. Onderweg af en toe veel lawaai, veroorzaakt door afgewaaide eikels en dode takken.

Het is overal stil. Met een beetje minder weer zijn gelijk veel minder mensen op de fiets. Gelukkig zijn er ook betrekkelijk weinig auto's langs m'n route.
Behalve de normale fietskleding heb ik ook een royale hoofdband om, die bij de temperatuur van ca. 10º m'n hoofd afdoende beschermt bij cabrio rijden.

Onderweg zijn wat kleine hindernissen waardoor ik het fietspad af en de autorijbaan op moet: even voorbij Midlaren wordt het fietspad opgeknapt en in Noordlaren wordt de weg aangepast volgens de 'Shared Space opvattingen van Monderman e.a.'. Vooral in Glimmen en Haren is het een feest van kleur: veel bomen en struiken tonen hun uitbundige herfstkleuren. Jammer dat het niet zonnig is, want dan komen die gele, oranje en rode kleuren nog veel beter uit!

Er is niet zoveel winkelpubliek in Haren, en bij café Intermezzo ziet het er dit keer ook niet erg uitnodigend uit. Met een strak genomen bocht maak ik rechtsomkeert bij de tweede rotonde in Haren, het is nu precies 14.00 uur. In hetzelfde tempo rij ik terug. De hindernissen onderweg neem ik nu soepel door op tijd de autorijbaan op te gaan. In Zuidlaren sla ik linksaf, richting De Groeve en via de Semsweg, Kielsterachterweg en Veendammerweg rij ik regelrecht naar Grand Café Van Beresteyn. De km-teller staat op 56 en het is even na vieren. Onder het genot van een beker warme chocolademelk -met slagroom, dat wel!- moet ik de vele vragen beantwoorden van twee dames die mij zagen arriveren in de WAW en daardoor wel heel erg nieuwsgierig waren geworden. Na het geven van een college Velomobielkunde kon ik huiswaarts gaan.

Prima verlopen tocht: niet moe, wel op het eind last van af en toe wat krampen in de onderbenen en voeten. Ik kon dat dragelijk houden door even met nog minder inspanning te pedaleren, zodat de kramp weer wegging. Ondanks de Mg-suppletie die ik al enkele maanden dagelijks inneem blijven mijn beenspieren helaas nog gevoelig voor krampaanvallen.

Onderweg heb ik zitten rekenen en ben tot de conclusie gekomen dat als ik naar het stadscentrum van Groningen wil met WAW015, ik toch wel voor 10.00 uur weg moet. Immers, heen en terug (met de nodige speling) is 4 uur rijden. Wil ik nog een, anderhalf uurtje hebben voor het oponthoud in de stad, dan ben ik weer om 3 uur, half 4 thuis. 'k Wil niet in het donker rijden als dat niet beslist nodig is, dus dan is dat in het winterseizoen een goede tijd om thuis te komen.

58 km gefietst

Geen opmerkingen: