22 oktober 2006

RANS Cruz maidentrip

Gisteren stond m'n RANS Cruz klaar bij m'n fietsenmaker 4Hout 2Wielers in Zuidlaren. De complete fiets zag er prima uit, al konden niet alle onderdelen van de Santos mtb worden overgezet, en moest voor het voorspatbord een minder fraaie en tijdelijke oplossing worden bedacht om de modder van het voorwiel tegen te houden.
De fiets voelt erg licht aan. Volgens 4Hout weegt-ie 14 kg. Hij voelt duidelijk lichter aan dan de Santos mtb van Willy die 15,9 kg weegt en is veel lichter dan de GrassHopper met z'n ruim 17 kg.

Natuurlijk heb ik op de Cruz even een rondje gereden in het dorp, zonder er vanaf te vallen, en heb de fiets op de fietsendrager achter de auto naar huis gebracht.

Vandaag voelen we de Cruz aan de tand op een kort fietstochtje van 42 km: vanaf ons huis naar Annen, Schuilingsoord en Zuidlaren. Na de koffie op 't Olle Stee gingen we achterom Zuidlaren langs de camping naar Midlaren en via Annen weer terug.

M'n eerste indrukken: een plezierige fietshouding, zo rechtop en met de benen vooruit. Het uitzicht op de omgeving is fenomenaal en stukken beter dan op m'n GrassHopper. Ik zit nu even hoog als Willy op haar fraaie Santos mtb en kan langszij heel gemakkelijk met haar praten, veel gemakkelijker dan wanneer ik op m'n GrassHopper zit.

Het speciale RANS zadel is een stuk comfortabeler dan een gewoon fietszadel, al biedt voor mij een "echt" ligfietszitje nog steeds het meeste comfort. Andere CF-gebruikers raden aan om flink te experimenteren met de diverse instellingen van het RANS zadel, te weten hoogte en helling naar voren. De "sweet spot" heb ik nog niet gevonden, maar heb het gevoel dat ik wel in de buurt ben.

's Avonds voel ik dat ik op de Cruz andere spieren gebruik dan op m'n GrassHopper en m'n THYS. Da's dus weer wennen!

42 km gefietst

Addendum dd 26 okt 2006
: Fietsen Eén Twee Drie heeft een item gewijd aan de CF-bikes.

2 opmerkingen:

allewedertje zei

Aha, kijk eens aan, jij hebt al kunnen rijden op je CF fiets ! Komen er ook fotoos van op je blog of niet ?
Ik heb eergisteren een bevestigingsmail voor mijn bestelling gekregen van Rans, dus ik zit nu ook vol ongeduld te wachten ....

Wijnandt zei

Laat je je RANS Zenetik Pro ook per luchtvracht overkomen? In dat geval doet-ie er een dag of 4 over.

M'n Cruz is mooier geworden nu ik daarop ook het originele voorspatbord van m'n Santos mtb heb kunnen monteren. Het was een klusje dat veel geduld en puzzelen vergde: 'k ben in technisch opzicht niet zo'n held. En ik moest rekening houden met de tamelijk dikke mtb-banden (26x2.1), de Black Jack van Schwalbe. Maar het is voortreffelijk gelukt!

Foto's wil ik pas nemen met de mtb van Willy erbij. Er zijn op internet al zoveel foto's van de RANS CF-bikes, da's niks bijzonders meer. Maar de verschillen met zo'n gematigde mtb, die zijn interessant om te zien.